Elektromobilisté žadoní u médií o podporu, protože chtějí v Praze parkovat zdarma. Tahle úleva už měla být dávno zrušena

13.05.2025
přidejte názor
Autor: Tiskový servis Škoda Auto

Od prvního července by měla být zrušena možnost parkovat s vozy opatřenými značkou EL zdarma na všech pražských zónách. Elektromobilistům se to nelíbí, a tak rozeslali médiím zprávu s žádostí o medializaci tématu, aby se tím vytvořil tlak na vedení Prahy. Elektromobily si ale žádnou takovou úlevu nezaslouží a zrušena měla být už dávno. 

V Praze měla být od začátku letošního roku zrušena možnost parkovat s vozy opatřenými značkami EL na všech zónách zdarma. Nakonec došlo k odkladu o půl roku, takže tato úleva skončí prvního července. Elektromobilní platforma aktuálně rozesílá médiím zprávu se svými požadavky a návrhy a s prosbou o medializaci tématu, aby vznikl tlak na vedení města Prahy a aby ve výsledku nikdo nic nerušil. Parkování zdarma je totiž fajn. 

Elektromobilní platforma uvádí, že zde existují klimatické plány a Praha v plnění cílů zaostává. Elektromobily by údajně měly hrát klíčovou roli v těchto plánech. Také se v dokumentu píše, že elektromobily nemají oproti zahraničí skoro žádné výhody. Bez elektromobilů bude v Praze horší kvalita života. Navíc jsou prý elektromobily nepochopeny, je kolem nich negativní komunikace a to vše znamená jejich horší přijetí u běžných zákazníků. Teď by k tomu měly tyto vozy přijít ještě o výhodu parkování zdarma. 

Auto blokující nabíjecí stanici bude možné odtáhnout. A je jedno, jestli má spalovací motor, nebo je to elektromobil
Přečtěte si také:

Auto blokující nabíjecí stanici bude možné odtáhnout. A je jedno, jestli má spalovací motor, nebo je to elektromobil

Parkovat zdarma i nadále

Platforma navrhuje znovu odložit zrušení možnosti parkovat zdarma do konce roku a od roku 2026 upravit podmínky tak, aby platily pouze plug-in hybridy a elektromobily měly tuto úlevu minimálně do konce roku 2026. Pokud by toto nešlo, pak by platforma chtěla alespoň možnost parkovat tři hodiny zdarma všude a pak 75procentní slevu. Opravdu si ale elektromobily takovou úlevu zaslouží? 

Obecný problém, zejména pražských zón, je v tom, že je prostě parkovacích míst málo. Ostatní lidi za povolení platí nemalé peníze a ani tak nemají jistotu, že večer u svého domu zaparkují. Elektromobil v místě svého provozu sice neprodukuje emise, ale zabere stejné množství místa jako kterýkoliv jiný automobil a o to tu jde především. 

Ikona je zpět jako elektromobil a je skvělá! Poprvé jsme se svezli s novým Renaultem 5
Přečtěte si také:

Ikona je zpět jako elektromobil a je skvělá! Poprvé jsme se svezli s novým Renaultem 5

Kromě toho i Elektromobilní platforma požaduje instalaci co největšího množství pomalých AC veřejných nabíječek tak, aby uživatelé elektromobilů mohli pohodlně nabíjet v blízkosti svých městských bytů. Jenže to znamená, že tato místa opět sníží možnosti zaparkovat auto všem ostatním, protože nově to budou místa vyhrazená a kdo zde nebude nabíjet, tomu bude hrozit odtah. 

Zároveň to také znamená vynakládání veřejných prostředků pro velmi úzkou skupinu lidí. Je to jak s cyklisty. Platí se budování cyklostezek a dalších opatření, aby to reálně naprostou většinu lidí štvalo a jen malá skupina obyvatel to reálně využívala. 

Elektromobily se prosazují málo primárně proto, protože jsou to drahá auta a přinášejí uživatelům řadu omezení. Parkování zdarma je určitě fajn, ale ani náhodou to není rozhodující faktor, který dokáže přitáhnout většinu zákazníků k elektrické mobilitě. Místo vnucování nechtěné a hlavně drahé technologie běžným občanům jsme zatím ve fázi, kdy by bylo z pohledu měst daleko užitečnější v první řadě třeba vyměnit naftové autobusy MHD a další podobné stroje sloužící veřejnosti za ty elektrické. I to zlepší životní prostředí a komfort žití a v mezičase se třeba elektromobily dostanou na takovou úroveň, že už nebude potřeba k jejich lepším prodejům žádné dotační a další podobné berličky. 

Zdroj: autorský text, Elektromobilní platforma

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?