Automobilka Mercedes-Benz oficiálně odhalila sportovní verze elektromobilu EQE. Na trh míří varianty AMG EQE 43 a AMG EQE 53. Bezmála pětimetrové automobily slibují velmi působivé parametry kombinované s dojezdem pohybujícím se kolem pěti stovek kilometrů. Tradičním problémem, zejména v kontextu sportovního zaměření, je ale hmotnost. Ostré EQE váží 2,5 tuny a také kvůli tomu dynamikou sotva stačí na klasický osmiválcový sedan AMG E 63 S, přestože jeho motor tak velkých parametrů nedosahuje.
Obě varianty sportovního EQE používají uspořádání s elektromotorem u každé nápravy. Systémový výkon verze 43 je 476 koní, varianta 53 nabídne 626 koní. V případě točivého momentu hovoříme o hodnotě 858 Nm, respektive 950 Nm. Pokud sáhnete po výkonnějším z této dvojice, lze přidat ještě paket AMG Dynamic Plus. Ten znamená možnost krátkodobého navýšení výkonu až na 687 koní a drtivých 1000 Nm.
Jak velký výkon ale v praxi dostanete, to velmi záleží na zvoleném jízdním režimu. Režim Slippery poskytne maximálně 50 % výkonu, režim Comfort 80 % (85 % u verze 43), režim Sport 90 % a plný výkon dostanete až v režimu Sport+. Na parametry 687 koní a 1000 Nm se dostanete pouze při využití systému Launch Control. Mercedes uvádí, že v takovém případě hnací ústrojí poskytuje 110 % svého výkonu.
Sprint na 100 km/h je záležitostí na 4,2 s pro EQE 43, EQE 53 zvládne stejnou disciplínu za 3,5 s, respektive 3,3 s, pokud bude ve výbavě paket AMG Dynamic Plus. Zmíněné hodnoty jsou garantovány pro nabití 50 % a více u EQE 43 a pro 70 % a více v případě EQE 53. Pokud budou akumulátory vybité více, hodnoty zrychlení se začnou zhoršovat. Využitelná kapacita akumulátoru je 90,6 kWh. Slabší AMG EQE 43 slibuje dojezd 462 až 533 km, výkonnější 53 ujede podle norem WLTP 444 až 518 km.
Součástí nových sportovních elektromobilů řady EQE je samozřejmě také upravený podvozek. Ten je tužší, využívá nové adaptivní tlumiče nebo výkonnější brzdy. Standardem je rovněž systém natáčení zadních kol. Vůz přijede na pneumatikách vyvinutých na míru pro sportovní elektromobily divize AMG. Právě pneumatiky budou extrémně namáhané vzhledem k tomu, že elektrická AMG budou dosahovat mimořádných výkonů, přičemž vůz samotný je velmi těžký. Kolik bude elektrické AMG EQE 43/53 stát, na to si musíme ještě počkat.
Na AMG E 63 S budeme vzpomínat
Nový Mercedes-AMG EQE 43/53 zatím nemá být přímou náhradou za klasický osmiválec AMG E 63 S, vzhledem k nastaveným trendům se ale dá očekávat, že čistě benzinový sportovní model v Evropě časem skončí. A pak budeme na ostrý německý sedan s láskou vzpomínat. Navzdory výhodám současného nejmodernějšího elektrického pohonu je totiž pořád lepší, i když má papírově nižší výkon.
Přesvědčit se o tom můžete v přiložené tabulce základních technických údajů:
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ | Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+(paket Dynamic Plus) | Mercedes-AMG EQE 43 4Matic | |
---|---|---|---|
Nejvyšší výkon (k) | 612 | 626 (687) | 476 |
Nejvyšší točivý moment (N.m): | 850 | 950 (1000) | 858 |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 3,4 | 3,5 (3,3) | 4,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 300 | 220 (240) | 210 |
Dojezd (km): | 545 km | 444-518 | 462-533 |
Objem zavazadelíku (l): | 540 | 430 | 430 |
Délka/šířka/výška/rozvor (mm): | 4923/1852/1474/2939 | 4964/1906/1492/3210 | 4964/1906/1492/3210 |
Hmotnost (kg): | 2010 | 2525 | 2525 |