Automobilka Dacia se v současnosti těší obrovské oblibě a její nabídka čítá více modelů než kdy dřív. Prodejní čísla neustále rostou a Renault si může gratulovat k rozhodnutí začít s rumunským výrobcem spolupracovat. To přišlo už v šedesátých letech a výroba byla spuštěna na den přesně před padesáti lety.
Jak uvádí Renault, příběh Dacie se začal psát v roce 1965, kdy se v Rumunsku k moci dostal Nicolae Ceausescu. Ten chtěl demonstrovat schopnosti socialistické republiky mimo jiné domácí výrobou lidových automobilů. Plány hovořily o autě vybaveném motorem o objemu 1,0 až 1,3 litru s tím, že se bude vyrábět padesát tisíc kusů ročně.
Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku — Přežilo jich jen pár
Realizovat takový projekt od nuly ale bylo příliš náročné i na Nicolae Ceausesca, takže přišla na řadu licenční výroba. Osloveno bylo několik automobilek. Rumuni si nakonec plácli právě s Renaultem, který v tu dobu chystal nový model 12. Podle plánů francouzské značky měla být výroba novinky zahájena ve druhém čtvrtletí roku 1969. Jenže rumunští dělníci zvládli nedaleko Pitešti vybudovat továrnu za rekordních 18 měsíců. Aby nestála rok bez využití, nabídl Renault jiný svůj model, konkrétně Renault 8.
Francouzi dodávali všechny potřebné díly, montáž a lakování probíhalo v Rumunsku. Úplně první vyrobený exemplář sjel z výrobní linky 3. srpna 1968, oficiální spuštění výroby ale následovalo až 20. srpna 1968. Samozřejmě se ho účastnil i Ceausescu. Renault 8 se vyráběl pod označením Dacia 1100 s tím, že od původního originálu se lišil jen nápisy Dacia.
Dacia 1100 vydržela ve výrobě do roku 1971. I když původní plány počítaly s produkcí 50 tisíc aut ročně, celkem vzniklo pouze 37 546 exemplářů. Renault 12, o kterém už byla řeč, se začal coby Dacia 1300 vyrábět v roce 1969. Dacia tohle auto držela v produkci až do července 2004.