Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 na brzdě: Jak vysoký výkon má starší motor bez močoviny?

1 nový názor
Autor: Redakce
  • Také s dlouhodobě testovanou Dacií Duster 1.5 dCi 4x4 jsme vyrazili do válcové zkušebny měřit výkon motoru 

  • Náš exemplář má starší diesel bez močoviny 

  • Parametry samozřejmě nejsou tak krásné jako u Kodiaqu RS, ale přesto Dacia Duster nezklamala 

Dacia Duster nám dělá v redakci společnost už pár měsíců. Kromě úvodního představení jsme s autem vyrazili také do Pece pod Sněžkou, kde jsme vyzkoušeli, jak funguje takový Duster postavený na pásech. V dalším díle došlo na tradiční měření výkonu. Hned na úvod můžeme prozradit, že Dacia nezklamala.

Stejně jako u dřívějších dlouhodobě testovaných aut nebo v případě nedávné Škody Kodiaq RS jsme měřili výkon u kolegů ze společnosti Dieselpower. Testovaná Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 pochází ještě z doby, kdy rumunská automobilka neměla k dispozici verze upravené podle nejnovějších emisních předpisů. Tento konkrétní vůz tak nepoužívá vstřikování aditiva AdBlue.

Změřili jsme Škodu Kodiaq RS na brzdě: Má opravdu 240 koní?
Přečtěte si také:

Změřili jsme Škodu Kodiaq RS na brzdě: Má opravdu 240 koní?

Testovaná Dacia Duster je osazena všeobecně známým a poměrně letitým vznětovým motorem 1.5 dCi řady K9K (Renault s touto jednotkou přišel poprvé v roce 2001). Čtyřválec využívající systém common-rail a přeplňování jedním turbodmychadlem dává výkon 80 kW (110 k) při 4000 ot./min. Vrchol točivého momentu by měl být podle oficiálních tabulek 260 Nm při 1750 ot./min. Pro zajímavost, současná verze Blue dCi má výkon 85 kW (115 k) dostupný při nižších otáčkách (3750 Nm), zatímco vrchol točivého momentu zůstal stejných 260 Nm, ale posunul se na 2000 ot./min.

Dacia Duster graf Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 80 kW na brzdě nezklamala. Naměřený výkon byl vyšší, vrchol točivého momentu nepatrně také. Z charakteristiky motoru je docela dobře vidět, že pouštět se do vysokých otáček nemá význam. Za čtyřmi tisíci Duster rychle zvadne a navíc je zde také velmi hlučný

Měření ve válcové zkušebně provedené na pátý rychlostní stupeň žádné negativní překvapení nepřineslo. Maximální naměřený výkon byl vyšší (87,8 kW/119,4 k), přičemž se na něj motor dostal při 4005 ot./min. V případě točivého momentu naftový čtyřválec dosáhl téměř přesně na slibovaných 260 Nm (263,4 Nm), ale poněkud později (2535 ot./min). Jinak je z přiloženého grafu dobře vidět, že naftový Duster opravdu nemá příliš rád vysoké otáčky. Za hranicí čtyř tisíc přichází rychlý konec. V reálném provozu ale tak vysoko moc často motor točit nebudete, protože pak už začíná být i tento nový (jinak ve srovnání s první generací daleko tišší) Duster poměrně hlučný.

Ve zkušebně se pak ukázala ještě jedna věc. Kvůli upevňování auta jsme se také poprvé pořádně podívali na podvozek. Náš exemplář má za sebou první zimu a zhruba šest tisíc kilometrů. Přestože chápeme, že jde o levnější model, třeba výfuk by takto rezavý asi být nemusel. (I když kdo ví. Auto mělo při přebírání do testu už pár tisíc najeto, takže je možné, že za sebou má nějakou terénní prezentaci.)

IMG_8268.xxxx Vznětový motor Dacie Duster samozřejmě nepředvedl tak pěkné představení jako třeba nedávný Kodiaq RS, ale rozhodně nezklamal
dacia duster Naopak menším zklamáním byl pohled na podvozek během přivazování auta na brzdu. Po první zimě by výfuk takto orezlý být nemusel
Anonym (neregistrovaný)
Výfuk?! A vidíte tu tehlici ? A vejfuk, evidentně ruplej, musel být dávno slyšet
  • Našli jste v článku chybu?