Češi kupují nejsilnější vozy, Slováci auta s motory s nejnižším objemem, Poláci dávají jako jediní přednost stříbrné barvě vozu a Maďaři se spíše vyhýbají dieselům. Vyplývá to ze statistik společnosti AAA AUTO, která už v roce 2004 nastoupila cestu mezinárodní expanze vstupem na slovenský trh. Letos - 25 let od svého založení - provozuje 41 poboček ve čtyřech zemích a plánuje otevírání dalších nových poboček v Polsku. Jedním z trendů, které v posledních desetiletích měnily tvář obchodu s ojetými vozidly, se tak v případě AAA AUTO stává i stále významnější mezinárodní dimenze, která je na trhu ojetých aut unikátní. V žádném jiném regionu světa totiž dosud nevznikla podobná společnost, která by vykupovala a prodávala ojeté vozy ve více než jedné zemi.
„Od otevření první zahraniční pobočky v Košicích v roce 2004 si vedeme přesné statistiky, které odrážejí zajímavé regionální rozdíly spotřebitelských preferencí a dokládají, že poptávka se nemění jen s časem, ale i podle jednotlivých lokalit,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. „To, že je v Česku a na Slovensku téměř dvojnásobný podíl vozů s pohonem 4x4 než v rovinatém Maďarsku je vcelku logické, stejně jako to, že v obou zemích bývalé federace vede značka Škoda. Ale proč jde třeba v Maďarsku nejlépe na odbyt Opel Astra, zatímco v Polsku se nejvíce prodává Ford Focus, na to žádnou racionální odpověď nemáme,“ komentuje Karolína Topolová srovnání prodejních statistik ojetých vozidel v jednotlivých zemích.
Na čele žebříčku nejoblíbenějších ojetých vozidel, v nichž odjíždějí zákazníci z poboček AAA AUTO, je v České republice šedá Škoda Octavia, na Slovensku Škoda Fabia, v Maďarsku Opel Astra a v Polsku stříbrný Ford Focus. Ve všech čtyřech zemích vede provedení hatchback před kombi, případně – v Maďarsku – před sedanem.
Navzdory regionálním rozdílnostem jsou však ve všech čtyřech zemích patrné i společné trendy, například stále vyšší obliba zánovních vozů. I když loni tvořily zánovní vozy v České republice už 14,9 % celkového prodeje, na Slovensku 9,8 %, v Polsku 6,9 % a v Maďarsku jen 3,4 %, dynamika nárůstu je ve všech zemích obdobně vysoká. „Český trh, na němž jsou zákazníci nejnáročnější, se však v tomto směru vyvíjí přece jen nejdynamičtěji. Za pouhé tři roky se na něm podíl zánovních vozů zvýšil více než dvojnásobně. Proto také veškeré nové služby nejprve ‚testujeme‘ u nás a teprve následně aplikujeme na další trhy,“ řekla Karolína Topolová.
V České republice se počet poboček AAA AUTO zvýšil od založení v roce 1992 na 22, na Slovensku jich společnost provozuje celkem čtrnáct. V letošním roce plánuje největší expanzi v Polsku, kde vidí největší potenciál dalšího růstu. Loni se téměř čtyřicetimilionové Polsko, na jehož trh AAA AUTO vstoupilo teprve před dvěma lety, na celkovém obratu AAA AUTO podílelo jen z 5,6 procenta. Meziročně však obrat v Polsku vzrostl o 145,6 %. „Postupně chceme být i v Polsku zastoupeni s podobnou hustotou poboček jako v České republice, kde jsme už řadu let přítomní minimálně jednou pobočkou v každém kraji. Pokud se vše podaří, letos bychom mohli počet polských autocenter zdvojnásobit ze čtyř na osm,“ uvedla Karolína Topolová. „Nezapomínáme ale ani na Českou republiku, kde jsme včera uvedli do testovacího provozu novou pobočku v Mladé Boleslavi, která již zahájila výkup vozů. Prodávat začne již desátého května,“ uzavřela.
Nejoblíbenější konfigurace vozů v jednotlivých zemích
CZ | HU | PL | SK | ||
Značka | 1. | Škoda | Opel | Ford | Škoda |
2. | VW | Suzuki | VW | VW | |
Model | 1. | Octavia | Astra | Focus | Fabia |
2. | Fabia | Swift | Astra | Octavia | |
3. | Passat | Focus | Octavia | Passat | |
Karoserie | 1. | hatchback | hatchback | hatchback | hatchback |
2. | kombi | sedan/saloon | kombi | kombi | |
Barva | 1. | šedá | šedá | stříbrná | šedá |
2. | modrá | černá | černá | černá | |
Náhon | 2x2 | 88,4% | 94,4% | 91,2% | 88,4% |
4x4 | 11,6% | 5,6% | 8,8% | 11,6% | |
Motorizace | 2,0 TDI | 1,3 | 1.6 16V | 1,2 | |
Palivo | benzín | 53,0% | 67,0% | 62,6% | 50,8% |
diesel | 46,8% | 33,0% | 36,7% | 49,0% | |
LPG | 0,06% | – | 0,70% | 0,10% | |
hybrid | 0,08% | – | 0,02% | 0,03% | |
CNG | 0,02% | 0,02% | 0,05% | ||
Převodovka | manuální | 87,1% | 89,2% | 88,6% | 89,5% |
automat | 12,9% | 10,8% | 11,4% | 10,5% |