Společnosti ASKO a Scania zahájily provoz čtyř elektricky poháněných nákladních vozidel s pohonem pomocí palivových článků a současně v norském Trondheimu uvedly do provozu čerpací stanici na vodík firmy ASKO.
V rámci elektrifikace těžkých užitkových vozidel neexistuje univerzální řešení alternativního pohonu, které by vyhovovalo všem. Jednou z oblastí, na kterou se společnost Scania ve spolupráci se svým zákazníkem ASKO zaměřuje, jsou nákladní vozidla s elektrickým pohonem napájeným palivovými články na vodík. V rámci tohoto partnerství byla do reálného provozu nasazena čtyři nákladní vozidla. Tento pilotní projekt bude pro obě společnosti zdrojem získávání nových zkušeností pro další rozvoj v této oblasti.
„Společnost Scania pokračuje v prozkoumávání a využívání nejmodernějších technologií, které podporují přechod na systém dopravy bez fosilních paliv. Velkou část tohoto projektu realizujeme společně s některými z našich nejpokrokovějších partnerů, jako je firma ASKO, v rámci vývoje založeného na spolupráci se zákazníky,“ říká vedoucí prodeje a marketingu ve společnosti Scania Karin Rådströmová.
Společnost Scania zaujímá ke svému plánu elektrifikace stejný postoj jako v případě technologie spalovacího motoru. Vychází z mnohostranného přístupu se širokou škálou řešení. Zkoumala a vyvíjela různé druhy hybridních technologií využívajících biopaliva i plně elektrický pohon. V roce 2019 představila elektricky poháněný autobus s akumulátory. Kromě toho se také zaměřuje na elektrická vozidla, která lze nabíjet s využitím elektrifikovaných silnic nebo prostřednictvím palivových článků.
„Vodík představuje pro dálkovou elektrifikovanou dopravu zajímavou možnost. První testy ukazují, že tato technologie funguje spolehlivě i v chladnějším podnebí. Proto budeme i nadále výkonnost těchto nákladních vozidel bedlivě sledovat. Chtěla bych také ocenit firmu ASKO za rychlé a odvážné kroky k zajištění dodávek vodíku pocházejícího z obnovitelných zdrojů a vytvoření infrastruktury pro doplňování paliva. Tato firma se nebojí podnikat kroky vedoucí k urychlení přechodu směrem k udržitelné dopravě,“ dodává Rådströmová.
Jak je u společnosti Scania obvyklé, vozidla jsou založena na modulárním přístupu. Ve čtyřech nákladních automobilech byl spalovací motor nahrazen elektromotorem, k jehož pohonu slouží elektřina získávaná z palivových článků a z dobíjecích akumulátorů. Zbytek hnacího ústrojí se skládá ze stejných standardních součástí používaných v hybridních nákladních vozidlech a autobusech, které společnost Scania již dodává.
Fakta o vozidle
Přípustná hmotnost: 26 + 1 t
Konfigurace: 6 × 2*4
Hnací ústrojí: trakční elektromotor s výkonem 290 kW, trvalý výkon 210 kW, dvoustupňová převodovka, maximální točivý moment 2200 N.m
Kapacita Li-ion akumulátorů: 56 kWh
Integrovaná nabíječka: 22 kW na střídavý proud s nabíjecím rozhraním CCS
Palivové články: 90 kW PEFC od externího dodavatele
Nádrž na vodík: 33 kg při tlaku 350 bar
Dojezd: 400–500 km