Ajťáci místo automechaniků? Moderní auta nahrávají oficiálním servisům

27.11.2019
44 nových názorů
Autor: Archiv MF

Doba vlastnoručních oprav aut je nenávratně pryč. Z moderních vozů se stávají počítače na kolech a k jejich opravám jsou potřeba místo klíčů spíše laptopy. To ovlivňuje i nároky na mechaniky, kteří musejí stále více pronikat do IT. Řidiči tak mnohdy nemají jinou možnost než zamířit do oficiálních servisů, protože ty nezávislé si moderní vybavení a školení zaměstnanců jednoduše nemohou dovolit. Říká to Stanislav Gálik, ředitel inovační laboratoře AuresLab.

Zatímco před 15 lety si prasklou žárovku zvládl vyměnit téměř každý motorista, dnes je to úkon často takřka nemožný. „Objevily se xenony a bi-xenony, jejichž výbojky bylo nutné měnit pouze v servisu. U halogenových světlometů se pak u mnoha vozů výrazně zhoršila přístupnost žárovek, v LED světlometech už se s výměnou světelného zdroje nepočítá vůbec,“ popisuje Stanislav Gálik. Počet úkonů, které může řidič řešit svépomocí, podle něj rapidně ubývá.

Přibývající elektronika ve vozech přidává na důležitosti specialistům zaměřeným zejména na diagnostiku a opravy elektronických systémů ve voze. „Práci v servisu jsem měl prakticky už při škole, ale na spoustu věcí jsem se musel vyškolit později až přímo v něm,“ říká Aleš Jánský, který autotronika dělá v nezávislém servisu. Školení na jednotlivé značky mohou servis stát až desítky tisíc. „Samostatná kapitola jsou pak hybridy a elektromobily, s těmi musejí řidiči do oficiálních servisů. Neznám žádný z nezávislých, který by se do nich dobrovolně pouštěl,“ doplňuje Jánský.

O budoucí důležitosti elektromobility, autonomního řízení a digitalizace mluvil šéf Škodovky Bernhard Meier při představení nové Octavie. „Dnes jsou běžně vozy neustále připojené na platformy automobilek. Například BMW už umí na dálku diagnostikovat potenciální závadu a rovnou řidiče objednat do servisu,“ popisuje Gálik. I to podle něj do autorizovaných servisů požene stále více motoristů.

V posledních letech také většina výrobců přešla na elektronické servisní knížky. Každý autorizovaný servis dané značky tak vidí kompletní servisní historii vozu. Takto vedená servisní historie se rovněž nedá zfalšovat, což je výhoda hlavně u nákupu ojetého vozu. „Je v jednoznačném zájmu majitele vozu autorizovaný servis navštěvovat, a to i u ojetiny, protože jeho vůz má pak při následném prodeji vyšší hodnotu. Čím dál častěji se k nám takové vozy dostávají a jsou logicky více žádané,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, který provozuje síť autocenter AAA AUTO.

Tomáš (neregistrovaný)
Právě tohle je důvod, proč se pořád držím jako klíště svého starého auta a dokud jezdí, tak odmítám kupovat něco modernějšího. Takto si jsem schopen nějaké drobné opravy udělat sám. Ale u těch moderních aut člověk musí s každou prkotinou hned navštívit autorizovaný servis jinak dojezdil. A to ani nemluvím o tom trendu poslední doby, kdy si u aut musíte připlatit za softwarové odemčení některých funkcí. To už je skoro jako v nějaké videohře.
Radovan (neregistrovaný)
Dobu člověk nezastaví. Já zatím jezdím ve 20 let starém Superbu, ale taky mě asi doba jednou dožene si koupit nové auto, které už si sám neopravím. Zatím mi na to stačí nářadí a ochranné pomůcky, které mám z https://www.uvex-safety.cz/cs/ , protože po těch úrazech, které se mi staly, jsem si řekl, že bez rukavic už nic dělat nebudu.
Evžen (neregistrovaný)
Tomu bych věřil, vždyť u těch nových aut je to samá elektronika, to nemá s automechaničinou nic společného. Ještě, že jezdí hodně lidí ve starých autech. Vědí, co je dobré. Na ta auta mi ještě stačí hever, šroubový kompresor, který jsem si pořídil z https://www.kompresory-filtry-servis.cz/produkty/kompresory/kompresory-boge/sroubove-kompresory-boge a pneumatické nářadí. Dokud budou tato auta jezdit po silnicích, tak se o práci nemusím bát.
Malinak (neregistrovaný)
Bohužel, je to tak. Kde jsou ty časy, kdy člověku na opravu auta stačilo základní nářadí. Dnes je k tomu spíš potřeba počítač. Právě nedávno jsem se o tomto bavil s jedním kamarádem, který se teď chystá otevírat si vlastní autoservis. Prý už má spoustu věcí zařízených. Teď zrovna řeší jak to bude dělat s odpadem, kterého v autoservisu určitě vznikne hodně. Nejlepší prý bude, když to nechá na nějaké specializované firmě, třeba na této: https://ecoservis.eu/sluzby-pro-autoservisy-likvidace-odpadu/
Marek Benda (neregistrovaný)
Dneska už musí mít auta například povinnou EPS nebo kontrol tlaku v pneumatikách a to jsou všechno serepetičky, který klasická lada, olcit nebo felda neměly. Proto je zásah moderně smýšlejícího a vyučeného automechanika nutností.
Tomis (neregistrovaný)
Táta je mechanik,, už teda v důchodu,, ale furt kroutí hlavou,, jak ta doba pokročila,, že jen vůl by do toho strčil ruku sám
IAN (neregistrovaný)
U nás v Butovicích nad metrem je spodní patro BMW a když mají otevřené dveře, je vidět, jak tam koukají na motor, všichni notebook v ruce. To by mě docela i zajímalo, co tam dělají, rozhodně něco s diagnostikou se učí a to už nejsou žádní ušmudlaní servisáci, to jsou slušně oblečení chlapíci.
JANSA (neregistrovaný)
Taky kdo by se v tom dneska hrabal, těžko se shánějí náhradní díly, žárovkama a pojistkama počínaje. Jednodušší a rychlejší zajet do servízu a za pár korun to dají dopořádku.
Ivan85 (neregistrovaný)
... a určitě i zvyšuje hodnotu vozu, kdyby se prodával následně. Je to ověření jak pro mě, tak pro dalšího majitele.
Suchánek (neregistrovaný)
Návštěva autorizačního servisu by měla být zakotvena smluvně v kupní smlouvě, protože jsou lidi, kteří na to pečou, ale pak jdou plakat do televize, do černejch ovcí a podobně, že je prodejce podvedl. Nepodvedl. Auto je věc, používá se, nikdo do ní nevidí. Je třeba to prověřit a to hned několikrát, pro maximální jistotu, že zrovna moje auto nemá žádnou skrytou vadu
Ivan85 (neregistrovaný)
... a určitě i zvyšuje hodnotu vozu, kdyby se prodával následně. Je to ověření jak pro mě, tak pro dalšího majitele.
Werner (neregistrovaný)
Taková zákonná podmínka není, ale divím se, že na to někteří lidi kašlou a pak se diví
soukup (neregistrovaný)
Spíš se divím, že ty lidi nechtějí mít jistotu, do čeho vrazili peníze. Prověření čehokoliv při koupi je základ, přes to by vlak neměl jet.
Ráďa (neregistrovaný)
Tak ale ono to stojí peníze, nějaký autorizační servis. Lidi si myslí, že přece všechno zjistí sami. Ale zapomínají, že dovnitř nikdo nevidí. Dneska už se dělají laky, že nepoznáte, že to je přelakované a podobně. Dá se to rozhodně eliminovat nákupem v prověřeném velkém autobazaru. Ale ne se zavřenejma očima.
Jaroslav Krams (neregistrovaný)
Kolikrát žasnu, kde jsou známí schopní koupit si auto - vrchol byl oplocenej bazar u benzínky na rokycansku, kde za tím plotem stály 4 auta, z toho jedním pak odjel prodejce :D
pan Bříza (neregistrovaný)
jó, ale kdo se tím řídil už dřív, tak ten je v klidu a může navíc argumentovat, že to s těmi podmínkami dělají už dávno, aniž by museli, takže to je u mě znak kvality
LuBrDa (neregistrovaný)
"Například BMW už umí na dálku diagnostikovat potenciální závadu a rovnou řidiče objednat do servisu". Tak ten jak teď naboural v plný rychlosti do zdi, tak ten měl taky vychytanou káru, že to rovnou samo po nárazu zavolalo sanitku.
Jakub Zeisel (neregistrovaný)
Tak ony jsou super vychytávky nejenom v elektronice, ale třeba i v hlídání auta přes GPS. Dělá to například Globalsec a jsou velmi dobří. Před lety se mi stalo, že čistili ulice a já auto na chodníku nenašel. Tak jsem si myslel, že ho odtáhli, ale kde že, ještě před příjezdem cisterny ho v noci ukradli a já tak ztratil spoustu času obtelefonováváním odtahovek, kde může bejt, místo abych to hlásil rovnou na policii....
Veselá (neregistrovaný)
Prej dneska už propouští i ajťáky, ale o tyhle v autooblasti bych se asi nebála, aut je furt dost a těch moderních přibývá a přibývat bude.
miroslav.oplt@seznam.cz (neregistrovaný)
Modernizace, elektrifikace, diagnostika... to všechno už je i v auto-moto průmyslu. A je dobře, že automobilky jdou pokroku v ústrety.
Stradal (neregistrovaný)
A i dobře, že je doba vlastnoručních oprav aut nenávratně pryč. Dneska by se do toho pustil jen blázen
Martínek81 (neregistrovaný)
Dnes je potřeba mít hlavně všechno smluvě ošetřené a hlavně auto pojištěné. Může se na té elektronice cokoliv stát, nějaká chyba, závada a už prachy lítají... Já mám pojistku carlife vyřízenou při nákupu auta v bazaru s tím, že mám záruku 3 roky např. na vznik elektrické poruchy vozidla. A to se u auta pomalu za 3/4 milionu může stát kdykoliv... První rok vlastnictví bez problémů, snad se to nepo...jakmile doběhnou ty tři roky, ale budu řešit prodloužení nebo jinou pojistku rozhodně
Viktor (neregistrovaný)
Je to tak, člověk si už ani žárovku nevymění sám. Na druhou stranu ale mám rád ten pocit, když je o mě v servisu postaráno, můžu si dát kafe, vyřídit si telefony, zatímco hoši na autě dělaj.
František M. (neregistrovaný)
Buďte rádi, že i tohle jde s dobou, že nejsme sto let za opicema, se sytičem třeba :)
Bartoníček (neregistrovaný)
Sytič, to byla věc. Olcit. Pamatuju. Přitom dáčie se teď hezky pěkně vylepšují. Uvažuju právě o dusteru a jsem úplně v šoku, že novej z konce 2019 vyjde na 360 táců jenom https://www.aaaauto.cz/cz/dacia-duster/car.html?id=304833541#make=24&promo=gp ok při financování úvěrem, v hotovosti 420 tis., ale já hotovost stejně nemám, takže pro mě to je cena bez konkurenční
Zdrálek Jan (neregistrovaný)
To je velmi dobrý nabídka! A pozor, na tom odkaze jsou teď (18. února) už i levnější!
Klásek (neregistrovaný)
Tak vývoj je znát např. i u zubařů - taky už mají jiné metody dneska než před 5, 10 lety... přitom pár let rozdíl. Ale např. 3D RTG je vcelku novinka, kterou stále všechna pracoviště nemají
Brotánek (neregistrovaný)
To je samozřejmě bezvadné, ale když vezmeme v potahu, že se v takovým autě nemůže hrabat obyčejnej automechanik ze starý školy, tak to dává práci mladejm a šikovnejm řemeslníkům, kteří s tím umí. Takže se rozšiřuje poptávka po takových pracantech a to je za mě hodně super!
Čech (neregistrovaný)
Těm od oleje usmolenejm automechanikům s hasákem v ruce odzvonilo. A špatně to asi není. Doba se zrychluje, všechno se obměňuje, tak je určitě fajn, že i tady v téhle profesi je vidět progres
Šamsa (neregistrovaný)
Elektronika světu vládne, že to došlo i do automobilového průmyslu byla otázka času. Automechanik dneska nemá jen ruce od oleje, ale musí používat i výpočetní techniku. Za mě dobrá zpráva a jen houšť!
Jakub B. (neregistrovaný)
Diagnostika no, logickej postup a to rozliší malý a neperspektivní servisy, bazary, atd. od těch kvalitních
Báštecký (neregistrovaný)
A to je zas dobře, že šikovný lidi budou mít práci. Dneska na dobrýho řemeslníka narazit je problém...
Petr Lederer (neregistrovaný)
a nejenom řemeslníka. Právě i vybrat si dobré auto chce čas a trpělivost a neustálý prověřování a zkoumání. Jasně, velkej bazar dává větší záruku než podomní prodej někde na netu, ale i tak musí bejt každej opatrnej
Ondra (neregistrovaný)
Velký autobazary už to mají podchycení - nabízí tovární záruky, prodloužený záruky, nějaký to carlife, pak umožní prohlídku na zvedáku, v autorizovaném servise, nemyslím si, že v zavedeném autobazaru může být problém.
Martin (neregistrovaný)
Já pracuji jako automechanik a o práci teda nemám nouzi. Pořád se najde hodně lidí, kteří dají přednost poctivým starým autům. Práce mě baví, akorát by k nám mohl být šéf trochu lidštější a dát nám nějaké příplatky nebo koupit alespoň pracovní oblečení. Když jsem mu vyhrožoval, že skončím, tak mi dal peníze, ať si koupím to oblečení sám, tak aspoň něco jsem získal. Oblečení se mi osvědčilo z https://www.ardon.cz/c/309/pracovni-odevy , kde si ho kupuji už druhým rokem a je opravdu kvalitní.
Aneta V. (neregistrovaný)
Dobré věci se prodají samy. Dobrá auta taky. Jen ty pracovní oděvy asi ne :D Ale jinak super článek, poučila jsem se, jak to dneska chodí...
  • Našli jste v článku chybu?