Výměna pneumatik
Zimní pneumatiky jsou měkčí než ty, které používáme v létě. Díky tomu lépe přilnou k asfaltu i předtím, než poprvé nasněží. „Ideální čas na výměnu pneumatik je, když klesne teplota vzduchu pod 7 °C. Zimní pneumatiky by měly mít hloubku vzorku minimálně 4 mm,“ říká Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto Service.
Kontrola baterie
Před příchodem zimy by si měli řidiči nechat zkontrolovat baterii a nabíjecí systém. Pokud mají potřebné vybavení a cítí se dostatečně zruční, pak mohou tuto kontrolu provést sami. Pokud se na to necítí, je vhodné navštívit autoservis, kde jim vše zkontrolují. Pokud nic nepodcení, nebudou muset provádět například výměnu baterie za hustého sněžení při – 10 °C.
Kapalina do ostřikovače
Většina řidičů kapalinu vymění, ale nestihne to včas. S výměnou kapaliny do ostřikovačů by měli začít už na podzim. Pokud v nádrži zůstala nějaká letní kapalina, je nejlepší do ní přidat koncentrát a poté nádrž doplnit pouze dobrou zimní kapalinou. Neměli by zapomenout několikrát použít sprinkler k propláchnutí potrubí a trysek vlažnou tekutinou.
Technické ošetření auta
Příprava na zimu by také měla zahrnovat technické ošetření auta, a to včetně údržby těsnění. Díky tomu se zabrání zamrznutí dveří a oken. Pro tento účel je vhodné použít silikonový tuk, který na rozdíl od tuku na minerální bázi nemůže rozpustit těsnění. „Je taky nutné zkontrolovat průchodnost odvodňovacích kanálů. Během podzimu se mohly zacpat listím. Voda uvnitř auta způsobí zamlžení skel, zvlášť při nízké venkovní teplotě. Z těchto důvodu doporučujme také vyměnit kabinový filtr. Zacpaný prachem po letní sezoně omezuje ventilaci interiéru, která je velmi důležitá při podzimním a zimním počasí,“ říká Lukáš Czauderna ze sítě ProfiAuto Service.
Kontrola motorového oleje
Pokud řidič svoje auto svěří do rukou odborníků, pak by měl požadovat i kontrolu motorového oleje. Odborníci v servise jistě doporučí ten nejvhodnější. Olej není potřeba vyměňovat jen kvůli zimě. Pokud hladina oleje částečně klesla, je dobré se zamyslet nad tím, zda řidič má olej se správnou viskozitou. Hustota oleje totiž závisí na teplotě. „Nejlepší zimní oleje jsou 0W-xx. Další variantou jsou oleje 5W-xx, ale i 10W-xx lze považovat za dobrou volbu,“ uvádí Lukáš Czauderna z ProfiAuto Service.
Pozor na méně známá pravidla silničního provozu
Mnoho řidičů v zimě zapne motor na volnoběh a pustí topení. Zde však nastává problém. Jde o porušení předpisů, za které může řidič dostat pokutu až 2000 Kč. V zákoně je totiž napsáno, že řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu. „Pokud se i přesto rozhodnete zapnout motor na volnoběh a pustíte topení, mějte na paměti, že tak motor ničíte. Díky nízkým otáčkám se totiž zahřívá pomalu, což má za následek vyšší opotřebení součástek,“ doplňuje Lukáš Czauderna ze sítě ProfiAuto Service