- Generální úklid!
Možná se to bude zdát jako banální bod, ale opak je pravdou. Vyleštěte skla, vysajte i ty nejmenší skulinky. Pokud se chcete opravdu blýsknout, dejte si auto vyčistit profesionálně. Před prohlídkou odstraňte co nejvíce osobních předmětů jako přívěšky, nálepky, zábavné potahy. Investujte do myčky, případně do profesionálního leštění. Nezapomeňte ani na pořádek pod kapotou. Předejděte tomu, aby při testovací jízdě autu blikaly kontrolky – mělo by být v odpovídajícím technickém stavu, porouchané auto si nikdo nekoupí! Dále se podívejte, zda se autu neblíží prohlídka STK. Na vše si nechte dostatek času.
- Průhledná historie je základem pro prodej i koupi
„Většina lidí nemá stejné znalosti ohledně technického stavu auta jako automechanik. Rozhodně byste ale měli být schopni odpovědět na základní otázky a znát historii auta,“ popisuje své zkušenosti Jiří Beneš, vedoucí oddělení styku se zákazníky Autotýmu. Dobře na potenciální kupce zapůsobí i to, když auto bude mít nezávisle ověřenou historii. Pokud jste první majitel, je vše snadné, ale jako další v řadě nemáte jistotu, co se dělo s autem v minulosti. Připravte si servisní knížku, protokoly z STK, výsledky z měření emisí, faktury z autoservisů či doplňků, na které se vztahuje záruka.
- Nezapomeňte na fotky, fotky, fotky!
Zahrajte si na fotografa. Vyfoťte auto z různých úhlů a vzdáleností, pokud možno bez rušivého pozadí. Nafoťte to, co by se líbilo vám, a udělejte to v dostatečném počtu a kvalitě. Buďte transparentní stejně jako u technického stavu vozidla. Pokud použijete staré zimní fotky, nedivte se, že svůj vůz stále nemůžete udat. Dejte si práci a vyfoťte auto znovu v odpovídajícím ročním období. Těchto triků využívají všichni profesionálové vizuálního marketingu.
- Za jakou cenu a kde budu prodávat?
Rodina, známí, inzerát, bazar… Možností je spousta. První kroky vedou nejčastěji na internet. Od místa a způsobu prodeje se dá také odvodit, jak vysokou cenu byste měli nastavit a kolik také utržíte. Pokud nesplníte předchozí kroky na jedničku, na internetu může být váš inzerát přehlížen anebo považován za potenciálně podvodný. Při volbě prodeje do autobazaru se nebudete muset starat o papírování a hned si zde můžete koupit nové auto. Cena výkupu bude ale nižší. Do autobazarů navíc chodí lidé, kteří raději volí leasing či splátky, tudíž jsou pro nabízená auta dostupnější a je zde vyšší šance, že svůj prodáte rychleji. Zlatou střední cestu u prodeje představují poradenské společnosti jako Autotým.cz, které ověřují vozidlo po všech stránkách a zařadí je do katalogu kontrolovaných vozů a pomohou kupujícímu také s financováním. O tom, komu v konečné fázi automobil prodáte, rozhodujete ale vždy sami.
- Svezení před koupí v 90 % rozhodne
„Bez zkušební jízdy nikdy automobil neprodávejte a ani ho nekupujte. Před prodejci, kteří tvrdí, že jízda v autě není potřeba, důrazně varujeme. Výmluvy, třeba kvůli nedostatku času, značí, že něco nejspíš nebude v pořádku,“ radí Jiří Beneš. Zkušební jízda by samozřejmě měla být přiměřená – měla by trvat aspoň 10 minut a není na škodu si vyzkoušet více rychlostí. Jako prodejce chápejte, že pořízení automobilu je velká položka v rozpočtu. Na kupujícího netlačte a společně si ujasněte konečnou cenu, budete působit důvěryhodněji.
O Autotýmu
Autotým je poradenská společnost automobilových znalců, specializující se na vyhledávání a ověřování technického stavu při koupi ojetých automobilů. Společnost vyhledává automobily na přání zákazníků, ověřuje jejich historii, technický stav, vyjednává slevy u prodejců a radí s financováním vozů. V letošním roce přišel Autotým také s online katalogem kontrolovaných automobilů. Společnost vznikla v roce 2014 jako start up a v loňském roce přešla do skupiny Home Credit.
V létě můj tatínek prodával své auto, jelikož se rozhodl, že již nebude řídit ze zdravotních důvodů. Proto jsem mu ho objednala na detailing, kde mu auto důkladně vyčistili jak v zvenku, tak i ze uvnitř. Doma bych to nikdy takto nevyčistila, jelikož tam používají speciální nástroje i nejlepší čistící kosmetiku.