- Atmosférický dvoulitr je v dnešní době hotový unikát
- Pokud vás baví řídit, pak se vám bude Mazda líbit
- Přesná manuální převodovka
- Velmi příznivá spotřeba
–
- V nízkých otáčkách motor moc nejede, což by mohlo někomu vadit
- Odhlučnění rozhodně není dokonalé
- Přínos nového systému G-Vectoring Control je diskutabilní
Mazda je jednou z mála automobilek, která alespoň prozatím kašle na aktuální trendy. Elektromobil? Zapomeňte. Hybrid nebo malé přeplňované litrové tříválce? K čemu? V dnešní době opravdu není mnoho značek, které by si tak sveřepě šly vlastní cestou. Rozhodně je dobře, že i v kategorii, kterou berou miniaturní přeplňované motory ve velkém útokem, pořád najdete něco, co má pod kapotou zážehový atmosférický čtyřválec s objemem válců 1998 cm3. No řekněte, není to krásné?
Trojkový sedan vybavený zážehovým čtyřválcem Skyactiv-G120 jsme si ale nevzali do redakce v první řadě kvůli tomu, abychom se rozplývali nad přítomností dnes už neobvyklé techniky. Tento model totiž po třech letech na trhu loni prodělal facelift. Co se změnilo?
Vezměte si lupu
Upřímně, tohle je přesně ta modernizace, kde změny musíte hledat pomalu lupou. Na pohled se totiž nezměnilo skoro nic, i když je pravda, že to ani nebylo moc potřeba.
Nejviditelnější novinkou je modrá barva karoserie Eternal Blue, kterou dostal i testovaný exemplář. Nová jsou i osmnáctipalcová litá kola, maska chladiče, diodová hlavní světla, lehce se změnil tvar zpětných zrcátek, přední nárazník a v případě hatchbacku i ten zadní.
Doporučujeme: Mazda chystá vznětový motor na benzin. Má snížit spotřebu o 30 %
Podobně je na tom také interiér. Mazda vyměnila volant (ten nový může být dokonce vyhřívaný), upravila displeje, mezi předními sedadly se objevilo tlačítko parkovací brzdy místo klasické páky, takže je zde více místa pro odložení drobností. Do nabídky přibylo nové čalounění a pracovalo se třeba také na odhlučnění kabiny.
Interiér Mazdy3 ale zůstal v základu stejný, takže pořád platí, že je především funkční. Faceliftu navzdory jsou některé materiály spíše laciné a odhlučnění má oproti evropským konkurentům pořád rezervy, ale po praktické stránce funguje vše přesně tak, jak to fungovat má.
Však to známe, Mazda se už dlouhou dobou řídí heslem „kůň a jezdec jedno je“ (nebo jak přesně Mazda japonské Jinba Ittai překládá), takže se vše soustředí na řidiče. Na výsledku to je poznat. Pozice za volantem je výborná, ovladače máte pěkně při ruce, všechno je přehledné. Za chytrý považuji i detail v podobě dotykového displeje, jenž je dotykový pouze při stání. Při jízdě přestane na dotyky reagovat a nastoupit musí otočný ovladač umístěný mezi sedadly. Ten je pro použití během řízení mnohem lepší a jednodušší.
Doporučujeme: Mazda MX-5 RF a Montserrat: Španělské rande s japonskou „targou“
Přestože se nejedná o zcela nový model, využili jsme příležitosti a změřili interiér. Výsledek našeho měření najdete v tabulce níže:
Prostor pro cestující (cm) | Mazda3 Sedan |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 148 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 147 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 94/99 |
Prostor pro hlavu vzadu | 93 |
Délka sedáku vpředu | 48 |
Výška opěradla vpředu | 65 |
Délka sedáku vzadu | 43 |
Výška opěradla vzadu | 69 |
Šířka prostředního sedáku | 25 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 11 |
Prostor pro nohy vzadu (řidič 178 cm) | 23 |
Prostor pro nohy vzadu (řidič 190 cm) | 16 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 37 |
A zde ještě pro úplnost rozměry zavazadelníku:
Prostor pro zavazadla (cm) | Mazda3 Sedan |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 104 |
Maximální šířka zavazadelníku | 135 |
Výška po plato | 51 |
Délka ložné plochy | 98 |
Výška nakládací hrany | 69 |
Šířka vstupního otvoru | 110 |
Výška vstupního otvoru | 48 |
Maximální délka nákladu | 207 |
Mazda3 uvnitř rozhodně není malá. Na obří Octavii samozřejmě nestačí, ale oproti srovnatelným soupeřům z nižší střední třídy příliš neztrácí. Naopak. Třeba novou i30 nebo Astru překonává šířkou v úrovni loktů vpředu i vzadu, špatně na tom není ani s místem pro nohy ve druhé řadě a do zvavazadelníku dlouhého téměř metr uložíte opravdu hodně. Samozřejmě pokud se vypořádáte s malým vstupním otvorem.
Změny na motorech se nás netýkají
Technici nezůstali pouze u kosmetických úprav vnější karoserie a interiéru, došlo také na motory. Jenže modernizace se dotkla vznětové části nabídky a my máme pod kapotou zážehový dvoulitr. V jeho případě se žádné novinky v rámci posledního faceliftu neuskutečnily, což je svým způsobem dobře. Je to bezesporu povedený čtyřválec, i když...
Mazda si jde svou vlastní cestou. To určitá skupina zákazníků rozhodně ocení, ale troufnu si tvrdit, že větší část už přišla na chuť přeplňovaným jednotkám. Přesně takovým přijde testovaný trojkový sedan disponující výkonem 88 kW (120 k) pomalý.
Z nízkých otáček se rozhodně nesbírá rychle a ne každému je po chuti při požadavku ostřejší akcelerace podřazovat o dva rychlostní stupně, i když je manuální převodovka velice přesná. Více než kde jinde tu záleží na úhlu pohledu. Kdo se řadí do skupiny „chci pořádný motor“, ten bude nadšen. Komu to je jedno, ten potenciální výhody povedeného dvoulitr asi nechá plavat.
Doporučujeme: Test Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D (110 kW) AT — Záležitost vkusu
Že testovaná Mazda není žádný rychlík, to výmluvně ukazují naměřené hodnoty zrychlení. Oficiálně by se sice měl sedan s testovaným motorem rozjet z nuly na 100 km/h za 8,8 s, jenže my jsme se této hodnotě ani nepřiblížili. Výsledkem byl čas 10,4 s. Podobná čísla vykázala minulý rok třeba Octavia osazená tříválcem 1.0 TSI (85 kW/112 k). Nedá se nic dělat, malé přeplňované motory se těm velkým downsizingu odolávajícím jednotkám alespoň co do výkonových parametrů a dynamiky vyrovnaly.
Naměřené hodnoty | Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120 |
---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | |
0-50 km/h (s) | 3,4 |
0-100 km/h (s) | 10,42 |
0-130 km/h (s) | 17,52 |
0-150 km/h (s) | 24,24 |
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ | |
30-50 km/h (s) | 1,53 |
50-70 km/h (s) | 2,61 |
80-120 km/h (s) | 7,71 |
130-150 km/h (s) | 6,73 |
80-120 km/h/3° (s) | 8,17 |
80-120 km/h/4° (s) | 16,49 |
Dvoulitrová Mazda3 je ale stará škola. Čím víc točíte, tím víc vůz jede. Zátah ukázkově graduje a reakce na plyn ve vyšších otáčkách jsou příjemně bezprostřední. Tohle prostě své kouzlo má, ne že ne. Tím spíš, když i s tímto motorem dokáže Mazda splnit aktuální emisní limity a hlavně když zážehový dvoulitr dokáže být překvapivě úsporný. Bez většího omezování jsme jezdili za 7,5 l/100 km, trochu klidnější a plynulejší cestování znamená minimálně o litr nižší hodnotu. Ze zkušenosti víme, že litrové tříválce, respektive malé přeplňované motory obecně, možná umí být při pomalejším tempu podobně úsporné, jakmile jim ale na dálnici naložíte, spotřeba fofrem roste klidně i k deseti litrům. Dvoulitrová Mazda zdaleka takhle citlivá na zatížení a tempo není.
Co je to G-Vectoring Control?
Modernizace z minulého roku zasáhla i podvozek. Ladilo se zavěšení na obou nápravách a všechny trojky dostaly do výbavy funkco s obchodním označením G-Vectoring Control. Jedná se o elektronickou pomůcku, kdy při nájezdu otáček motor lehce sníží točivý moment a auto malinko přibrzdí. Tím se přenese váha na přední kola a ta tak mají více přilnavosti pro zatáčení. Dokud jsem si to nepřečetl v oficiálních materiálech, ničeho speciálního jsem si nevšiml. Je určitě záslužné snažit se snížit sklon k nedotáčivosti bez použití brzd a tím je šetřit, jenže výsledek je diskutabilní. Možná bychom více poznali při přímém srovnání se starší variantou...
Z předchozího ale samozřejmě ještě nevyplývá, že by Mazda3 s karoserií sedan jezdila špatně. Naopak. Jízdní vlastnosti jsou velmi silnou stránkou tohoto modelu. Kromě výborně naladěného podvozku (v rámci faceliftu se měnilo také uložení tlumičů, složení jejich oleje a nastavení předního stabilizátoru) je podle mého názoru důvodem příjemného dojmu z řízení hlavně umístění řidiče, kdy se sedí blízko osy otáčení a vy tak vnímáte změny směru daleko lépe než u aut typu Octavie, u kterých jde hlavně o vnitřní prostor a řidič proto sedí více nalepen na přední nápravě.
Doporučujeme: Mazda CX-5 — V základu stejná, přesto lepší (první jízdní dojmy)
Mazda3 pak v rámci faceliftu dostala ještě balíček bezpečnostních asistentů. Do rychlosti 80 km/h vůz umí automaticky zastavit, zvládne rozpoznávat chodce, umí číst značky, případně se můžete spolehnout na hlídání mrtvých úhlů. Užitečné je, že u přednárazového systému i hlídání mrtvého úhlu můžete nastavit citlivost, případně systém zcela vypnout. Kromě zmíněného zvládne Mazda3 také automaticky přepínat dálková světla.
Bestseller to asi nebude, ale...
Mazda3 současné generace byla i před faceliftem velmi příjemným autem, ze kterého musí mít určitá skupina řidičů velkou radost. Loňská modernizace znamená drobná vylepšení, ale podstata věci zůstala stejná. Tohle je zkrátka dobrý automobil. Není nejrychlejší ve třídě, není ani nejprostornější, nebo nejmodernější. Jenže jakmile s ním vezmete pár zatáček, zjistíte, že v sobě opravdu má cosi přitažlivého. Něco, co se na dnešním trhu hledá poměrně těžko. Tak snad Mazdě tento přístup ještě dlouhou dobu vydrží.
Celková cena testovaného vozu: 559 200 Kč
Technické údaje | Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120 |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, přímé vstřikování paliva |
Plnění: | atmosférické sání |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1998 |
Ventilový rozvod: | DOHC |
Vrtání x zdvih (mm): | 83,5 x 91,2 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 88/6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 210/4000 |
Kompresní poměr: | 14,0:1 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 195 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 6,5/4,3/5,1 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4585 |
Šířka (mm): | 2053 |
Výška (mm): | 1450 |
Rozvor náprav (mm): | 2700 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1200 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 419 |
Objem palivové nádrže (l): | 51 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | Nezávislé zavěšení předních kol McPherson |
Zavěšení vzadu: | Víceprvkové zavěšení |
Řízení: | Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 215/45 R18 |
Pneumatiky vzadu: | 215/45 R18 |
[su_hello-bank-calculator]