Smrtelné nehody Tesly připomněly, že její „Autopilot“ vážně není autopilot

1 nový názor
Autor: Tesla

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu vyšetřuje smrtelné nehody elektromobilů Tesla, jejichž řidiči měli podle dostupných informací v okamžiku kolize využívat funkci „Autopilot“. Nejvíce medializovaný případ se stal 7. května ve floridském Willinstonu. Čtyřicetiletý Joshua Brown vjel se svojí Teslou Model S pod kamion, který mu nedal přednost při odbočování vlevo.  

Senzory neviděly návěs

Média po celém světě spustila volání na poplach a veřejnost reagovala ve smyslu „vidíte, my vám to říkali“. Zvlášť když se ukázalo, že systém autonomního řízení Tesly nejspíš nedokázal rozpoznat bílý návěs proti bílému slunci a vůbec na nebezpečnou překážku nezareagoval. K osudovému průběhu nehody patrně přispělo i to, že Tesla podjela pod návěsem – její senzory možná nedokážou správně vyhodnotit překážky, které začínají až ve výšce okna.

Zakladatel Tesly Elon Musk musel svoji firmu hájit a připomínat, že řidič by měl mít ruce na volantu a věnovat pozornost provozu. A zejména že Autopilot je stále ve fázi beta, která bude podle Muska trvat asi „miliardu mil“.

Celá debata je ale postavená na hlavu, protože zcela opomíjí základní okolnost nehody. Primárním viníkem byl téměř jistě řidič kamionu, který nedal při odbočování vlevo přednost protijedoucímu vozidlu. A je vcelku podružné, jestli druhé auto řídil stroj, nebo člověk. Možná ani lidský řidič by v takové situaci nedokázal nehodě zabránit. V každém případě platí, že kdyby se na křižovatce potkala dvě autonomní vozidla, ke střetu by jistě nedošlo (vyloučíme-li možnost souběžného selhání řídících systémů v obou vozidlech). Třeba Volvo XC90 se sice ještě samo neřídí, ale už dnes má systém, který při odbočování vlevo začne sám brzdit v případě akutně hrozící srážky s vozidlem v protisměru. Vyvozovat tedy z nehody zaviněné lidským řidičem nebezpečnost autonomních systémů je přinejmenším unáhlené.

Viník leda nepřímý

Nese-li Tesla na nehodách vozů s aktivovaným Autopilotem nějakou vinu, pak zprostředkovaně: zavádějícím označením svého souboru asistenčních technologií a také ohlasem, který se jí povedlo okolo něj vytvořit.

Po zavedení funkce Autopilot se na YouTube začala objevovat videa lidí, kteří jedou bez držení volantu, přelézají na zadní sedadlo a provádějí podobné nerozumné kousky. Nevěnováním se řízení se na sociálních sítích tu a tam nezapomene pochlubit třeba také hvězda českého internetového byznysu Tomáš Čupr. Jenže Autopilot ve skutečnosti není žádný Autopilot. V principu se nijak neliší od kombinace systému udržování v jízdním pruhu a adaptivního tempomatu, což měl třeba Lexus LS už před mnoha lety a dnes lze takový systém objednat i do Octavie. Pravda, tradiční automobilky mají větší právní oddělení než Tesla a také více zkušeností s riskantním chováním zákazníků, proto řidiče nutí stále volant aspoň přidržovat – jinak se systém vedení v pruzích po několika sekundách schválně vypne.

Pro úplný obraz je třeba dodat, že Tesla umí i změny jízdních pruhů, což jinak zvládá pouze zcela nový Mercedes-Benz třídy E. A ve srovnávacích testech velkých amerických časopisů Car&Driver a Motor Trend obstál soubor asistenčních systémů Tesly lépe než podobná řešení Mercedesu, BMW i dalších značek. Pořád je to ale jen soubor asistenčních systémů, žádný „autopilot“.

Autopilot v autech zůstane

Pokud Tesla nedokázala tuto skutečnost dostatečně jasně vysvětlit médiím a zejména svým zákazníkům, můžeme se domnívat, že není ve smrtelných nehodách zcela bez viny. Uvědomuje si to nejspíš i Elon Musk. Jednoznačně sice odmítl možnost plošné deaktivace funkce Autopilot ve vozech Model S a Model X, ale připustil, že Tesla musí zákazníky „lépe informovat o tom, jak program používat a jaká jsou jeho omezení‘. Možná by nebylo od věci Autopilot i přejmenovat, protože příslib daný jeho bombastickým označením je pro některé uživatele očividně životu nebezpečný.

  • Našli jste v článku chybu?