- Dynamika blízká dřívější 911
- Fantastické jízdní vlastnosti
- Každodenní použitelnost
–
- Šestiválec byl charakternější
- Reálná spotřeba není nižší než dřív
- Není kam odložit mobil
Docela nedávno jsme v partnerském týdeníku EURO rozebírali, jak Porsche zkouší víru svých fanoušků přechodem ikonického sportovního modelu 911 na zmenšený motor s přeplňováním. To ale není nic ve srovnání s tím, co právě potkalo základní sportovní modely značky, roadster Boxster a technicky příbuzné kupé Cayman. I ty se musely ve jménu tabulkových emisí CO2 vzdát atmosféricky plněného šestiválce. Místo něj teď vrčí za zadními sedadly motor menší, přeplňovaný – a navíc jenom čtyřválcový!
Precedens existuje
Leckdo se nejspíš pohoršeně křižuje, znalci automobilové historie však jen nezúčastněně pokrčí rameny: A co má být? Vždyť čtyřválce mají u Porsche dlouhou tradici. Motory této koncepce poháněly model 914 ze 70. let, „levnou“ řadu 924/944, řidičsky ceněné Porsche 968 z první poloviny 90. let a také závodní vůz 718, od kterého si nejnovější Boxster a Cayman vypůjčily modelové označení. Kromě toho nové jednotky nejsou řadové čtyřválce jako ve vašem služebním Superbu, ale tzv. „boxery“ – tedy ploché čtyřválce s protiběžnými písty. Přesně jako u Subaru.
Nejnovější Boxster i příbuzné kupé Cayman si vypůjčily označení 718 od závodního vozu z 50. let
Spolehlivým poznávacím znamením nových modelů je černá lišta mezi zadními svítilnamiZákladní 718 Boxster a 718 Cayman dostaly dvoulitr naladěný na 220 kW (300 koní), silnější 718 Boxster S a 718 Cayman S se pyšní objemem 2,5 l a výkonem 257 kW (350 k). Což je mimochodem nachlup stejná hodnota, jakou nabízela ještě před nedávným faceliftem základní 911 Carrera!
Proto je nejnovější malé Porsche rychlejší než kdy dřív. Boxster S v testované konfiguraci s paketem Sport Chrono a dvouspojkovou převodovkou PDK dokáže odpálit z místa na 100 km/h za velmi „nečtyřválcové“ 4,2 sekundy – tedy pokud nelije tak apokalypticky jako během těch několika hodin, které jsem mohl strávit za jeho volantem. Na zmáčených silnicích by nebylo moudré zkoušet ani nejvyšší rychlost 285 km/h, ale Porsche je pověstné tím, že – na rozdíl od některých jiných automobilek – uvádí jízdní výkony spíš trochu podhodnocené.
Snaha zjevně byla
Dynamika jízdy tvoří pouze jednu dimenzi řidičských radostí ze sportovního auta. Je znát, že v Porsche se opravdu snažili, aby řidičům nějak vynahradili břitkost reakcí, návykový hlad po otáčkách a precizní dávkovatelnost dřívějšího atmosférického šestiválce. Nový motor ve sportovním režimu zlověstně hudruje, po rychlém odstavení plynu mocně zapráská do výfuku a napříč otáčkoměrem se dere opravdu snaživě.
Čtyřválcový boxer sice postrádá charakter, ale rychlý je neuvěřitelně – co říkáte na akceleraci 0-100 km/h za 4,2 sekundy?Upřímně řečeno, kdyby tento Boxster přišel na trh jako novinka bez historie, nejspíš by vás ani nenapadlo si na motor jakkoliv stěžovat. Jenže tlačítko na vymazání vzpomínek zatím v Zuffenhausenu nevynalezli a v emocionálním srovnání se šestiválcovým boxerem jeho o dva písty chudší následovník prohrává. Jeho zvukový projev je plošší, finále před červeným polem mdlejší a mechanický charakter hrubější. Osobně se mi zdá, že subjektivní daň z pokroku je v tomto případě výraznější než u 911 (která si zachovala počet válců), ale vy můžete mít jiný názor.
Nakonec ale není těžké Boxsteru čtyřválec odpustit. Porsche v rámci modernizace totiž zapracovalo i na tom, aby se nejlépe ovladatelný roadster široko daleko stal ještě ovladatelnějším. Odezva řízení je podle všech měřítek fantastická, čitelnost podvozku na limitu neuvěřitelně intuitivní a schopnost tlumičů poradit si s katastrofálním stavem středočeských okresek k neuvěření. I na 20palcových kolech je komfort odpružení celkově lepší než u některých normálních aut s rodinnými ambicemi. Když si pohlídáte pravý kotník (přeplňovaný motor má mnohem víc síly v nízkých otáčkách), je s tímhle autem velice snadné a vlastně docela přirozené pohybovat se na limitu přilnavosti. Dokonce i na mokru.
S odkládacími prostory v dosahu řidiče je to horší, ale zpracování i pozice za volantem jsou perfektní
Na volantu inspirovaném hypersportem 918 Spyder nově najdete otočný přepínač jízdních režimůAni praktičnost není úplně zlá. S odkládacími prostory v dosahu řidiče je to sice bída, ale hluboký kufr v přídi a menší schrána v zádi dohromady pojmou překvapivé množství menších zavazadel. Plně elektrická střecha v zataženém stavu zajišťuje snesitelnou míru hluku i v dálničním tempu a když je stažená, netrpí posádka nadměrnými turbulencemi. Boxster je zkrátka velmi propracovaný produkt. Ovšem za odpovídající cenu.
Boxster je teď dražší
S příchodem řady 718 upravilo Porsche tržní anomálii, kdy bylo kupé (Cayman) dražší než roadster s komplikovanější střechou. Roli základního sportovního Porsche teď převzal Cayman, který s dvoulitrovým motorem stojí 1 480 000 Kč. Ekvivalentní Boxster je o 56 tisíc dražší a stejný odstup zůstává zachován i u verzí S: Cayman S za 1 832 000, Boxster S za 1 888 000 Kč. Ve standardu. O možnostech a rozsahu příplatkové výbavy Porsche výmluvně svědčí skutečnost, že testovaný kus by vyšel na 2,68 milionu korun.
Cena testované motorizace: 1 888 000 Kč
Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: 2 680 000 Kč
| Technické údaje | Porsche 718 Boxster S PDK |
|---|---|
| MOTOR | |
| Konstrukce: | uprostřed uložený přeplňovaný plochý čtyřválec s protiběžnými písty; turbodmychadlo s proměnnou geometrií |
| Zdvihový objem válců (cm3): | 2497 |
| Ventilový rozvod: | DOHC, 16 ventilů |
| Vrtání x zdvih (mm): | 102,0 x 76,4 |
| Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 257/6500 |
| Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 420/1900-4500 |
| Kompresní poměr: | 9,5:1 |
| Převodovka: | automatická dvouspojková sedmistupňová |
| Poháněná kola: | zadní |
| JÍZDNÍ VÝKONY | |
| Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,2 (se Sport+) |
| Akcelerace 0-200 km/h (s): | 14,7 (se Sport+) |
| Nejvyšší rychlost (km/h): | 285 |
| Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 9,5/6,0/7,3 |
| ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
| Délka (mm): | 4379 |
| Šířka (mm): | 1801 |
| Výška (mm): | 1280 |
| Rozvor náprav (mm): | 2475 |
| Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1515/1540 |
| Poloměr otáčení (m): | 5,49 |
| Provozní hmotnost (kg): | 1385 |
| Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1695 |
| Objem zavazadlového prostoru (l): | 150 vpředu, 125 vzadu |
| Objem palivové nádrže (l): | 64 |
| PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
| Zavěšení vpředu: | vzpěry MacPherson |
| Zavěšení vzadu: | vzpěry MacPherson |
| Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem a proměnným převodem (15,0:1 až 12,4:1) |
| Brzdy vpředu: | chlazené kotoučové, 330 x 34 mm; čtyřpístkové brzdiče |
| Brzdy vzadu: | chlazené kotoučové, 299 x 20 mm; čtyřpístkové brzdiče |
| Pneumatiky vpředu: | 235/40 ZR 19 |
| Pneumatiky vzadu: | 265/40 ZR 19 |
[su_hello-bank-calculator]