- Dynamika blízká dřívější 911
- Fantastické jízdní vlastnosti
- Každodenní použitelnost
–
- Šestiválec byl charakternější
- Reálná spotřeba není nižší než dřív
- Není kam odložit mobil
Docela nedávno jsme v partnerském týdeníku EURO rozebírali, jak Porsche zkouší víru svých fanoušků přechodem ikonického sportovního modelu 911 na zmenšený motor s přeplňováním. To ale není nic ve srovnání s tím, co právě potkalo základní sportovní modely značky, roadster Boxster a technicky příbuzné kupé Cayman. I ty se musely ve jménu tabulkových emisí CO2 vzdát atmosféricky plněného šestiválce. Místo něj teď vrčí za zadními sedadly motor menší, přeplňovaný – a navíc jenom čtyřválcový!
Precedens existuje
Leckdo se nejspíš pohoršeně křižuje, znalci automobilové historie však jen nezúčastněně pokrčí rameny: A co má být? Vždyť čtyřválce mají u Porsche dlouhou tradici. Motory této koncepce poháněly model 914 ze 70. let, „levnou“ řadu 924/944, řidičsky ceněné Porsche 968 z první poloviny 90. let a také závodní vůz 718, od kterého si nejnovější Boxster a Cayman vypůjčily modelové označení. Kromě toho nové jednotky nejsou řadové čtyřválce jako ve vašem služebním Superbu, ale tzv. „boxery“ – tedy ploché čtyřválce s protiběžnými písty. Přesně jako u Subaru.
Základní 718 Boxster a 718 Cayman dostaly dvoulitr naladěný na 220 kW (300 koní), silnější 718 Boxster S a 718 Cayman S se pyšní objemem 2,5 l a výkonem 257 kW (350 k). Což je mimochodem nachlup stejná hodnota, jakou nabízela ještě před nedávným faceliftem základní 911 Carrera!
Proto je nejnovější malé Porsche rychlejší než kdy dřív. Boxster S v testované konfiguraci s paketem Sport Chrono a dvouspojkovou převodovkou PDK dokáže odpálit z místa na 100 km/h za velmi „nečtyřválcové“ 4,2 sekundy – tedy pokud nelije tak apokalypticky jako během těch několika hodin, které jsem mohl strávit za jeho volantem. Na zmáčených silnicích by nebylo moudré zkoušet ani nejvyšší rychlost 285 km/h, ale Porsche je pověstné tím, že – na rozdíl od některých jiných automobilek – uvádí jízdní výkony spíš trochu podhodnocené.
Snaha zjevně byla
Dynamika jízdy tvoří pouze jednu dimenzi řidičských radostí ze sportovního auta. Je znát, že v Porsche se opravdu snažili, aby řidičům nějak vynahradili břitkost reakcí, návykový hlad po otáčkách a precizní dávkovatelnost dřívějšího atmosférického šestiválce. Nový motor ve sportovním režimu zlověstně hudruje, po rychlém odstavení plynu mocně zapráská do výfuku a napříč otáčkoměrem se dere opravdu snaživě.
Upřímně řečeno, kdyby tento Boxster přišel na trh jako novinka bez historie, nejspíš by vás ani nenapadlo si na motor jakkoliv stěžovat. Jenže tlačítko na vymazání vzpomínek zatím v Zuffenhausenu nevynalezli a v emocionálním srovnání se šestiválcovým boxerem jeho o dva písty chudší následovník prohrává. Jeho zvukový projev je plošší, finále před červeným polem mdlejší a mechanický charakter hrubější. Osobně se mi zdá, že subjektivní daň z pokroku je v tomto případě výraznější než u 911 (která si zachovala počet válců), ale vy můžete mít jiný názor.
Nakonec ale není těžké Boxsteru čtyřválec odpustit. Porsche v rámci modernizace totiž zapracovalo i na tom, aby se nejlépe ovladatelný roadster široko daleko stal ještě ovladatelnějším. Odezva řízení je podle všech měřítek fantastická, čitelnost podvozku na limitu neuvěřitelně intuitivní a schopnost tlumičů poradit si s katastrofálním stavem středočeských okresek k neuvěření. I na 20palcových kolech je komfort odpružení celkově lepší než u některých normálních aut s rodinnými ambicemi. Když si pohlídáte pravý kotník (přeplňovaný motor má mnohem víc síly v nízkých otáčkách), je s tímhle autem velice snadné a vlastně docela přirozené pohybovat se na limitu přilnavosti. Dokonce i na mokru.
Ani praktičnost není úplně zlá. S odkládacími prostory v dosahu řidiče je to sice bída, ale hluboký kufr v přídi a menší schrána v zádi dohromady pojmou překvapivé množství menších zavazadel. Plně elektrická střecha v zataženém stavu zajišťuje snesitelnou míru hluku i v dálničním tempu a když je stažená, netrpí posádka nadměrnými turbulencemi. Boxster je zkrátka velmi propracovaný produkt. Ovšem za odpovídající cenu.
Boxster je teď dražší
S příchodem řady 718 upravilo Porsche tržní anomálii, kdy bylo kupé (Cayman) dražší než roadster s komplikovanější střechou. Roli základního sportovního Porsche teď převzal Cayman, který s dvoulitrovým motorem stojí 1 480 000 Kč. Ekvivalentní Boxster je o 56 tisíc dražší a stejný odstup zůstává zachován i u verzí S: Cayman S za 1 832 000, Boxster S za 1 888 000 Kč. Ve standardu. O možnostech a rozsahu příplatkové výbavy Porsche výmluvně svědčí skutečnost, že testovaný kus by vyšel na 2,68 milionu korun.
Cena testované motorizace: 1 888 000 Kč
Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: 2 680 000 Kč
Technické údaje | Porsche 718 Boxster S PDK |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | uprostřed uložený přeplňovaný plochý čtyřválec s protiběžnými písty; turbodmychadlo s proměnnou geometrií |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2497 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 16 ventilů |
Vrtání x zdvih (mm): | 102,0 x 76,4 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 257/6500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 420/1900-4500 |
Kompresní poměr: | 9,5:1 |
Převodovka: | automatická dvouspojková sedmistupňová |
Poháněná kola: | zadní |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,2 (se Sport+) |
Akcelerace 0-200 km/h (s): | 14,7 (se Sport+) |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 285 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 9,5/6,0/7,3 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4379 |
Šířka (mm): | 1801 |
Výška (mm): | 1280 |
Rozvor náprav (mm): | 2475 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1515/1540 |
Poloměr otáčení (m): | 5,49 |
Provozní hmotnost (kg): | 1385 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1695 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 150 vpředu, 125 vzadu |
Objem palivové nádrže (l): | 64 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Zavěšení vpředu: | vzpěry MacPherson |
Zavěšení vzadu: | vzpěry MacPherson |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem a proměnným převodem (15,0:1 až 12,4:1) |
Brzdy vpředu: | chlazené kotoučové, 330 x 34 mm; čtyřpístkové brzdiče |
Brzdy vzadu: | chlazené kotoučové, 299 x 20 mm; čtyřpístkové brzdiče |
Pneumatiky vpředu: | 235/40 ZR 19 |
Pneumatiky vzadu: | 265/40 ZR 19 |
[su_hello-bank-calculator]