V březnu 2017 se v Hongkongu prodalo 2964 nových elektromobilů (plných 2944 bylo značky Tesla). To je víc než v Německu za celý rok 2015. Přejděme na měsíc duben 2017 a dostaneme „překvapivé“ číslo. Elektromobilů se prodalo celkem 0. Ano, nula. Ani jeden.
Důvod? Vláda Hongkongu totiž zrušila veškeré dotace, respektive daňové úlevy na pořízení elektromobilu. Zastánci elektromobility se bouří, kritici mají poměrně jednoznačný argument: celkem je na silnicích v Hongkongu jen něco málo přes 1 % elektrických aut, takže jejich dopad na ovzduší je zanedbatelný. V Hongkongu, kde žije 7,4 milionu lidí, je registrováno zhruba 750 000 osobních aut.
Doporučujeme: Elektrická Škoda Vision E má pohon 4×4. Na dálnici pojede sama a k nabíjení nepotřebuje kabel
Daně v Hongkongu jsou velice vysoké. Za první registraci vozu se podle kupní ceny platí až 115% daň. Vláda se nijak netají tím, že daň z registrace má lidi od nákupu nového vozidla odrazovat. Daně z elektromobilů se tak po zrušení dotací a úlev zvedly o zhruba 50 až 80 % v závislosti na modelu, ceně a velikosti auta.
Cena nejprodávanější Tesly Model S se tak vlastně zvedá z 570 000 hongkongských dolarů (1,7 milionu korun) na asi 900 000 dolarů (2,7 milionu korun).
Hongkong obhajuje zrušení úlev a dotací na elektromobily tím, že drtivá většina jsou luxusní vozy Tesla a že majitelé mají registrováno mnoho dalších běžných aut. Podle tamních úřadů není nadále potřeba dotovat „bohatým lidem další hračky do sbírky,“ uvádí web South China Morning Post.