Asi nikde jinde v automobilovém světě nenajdete tak úzkou, plodnou a úspěšnou spolupráci, jako je už více než padesát let mezi společnostmi BMW a Alpina. Nejnověji se mágové z Buchloe pustili do faceliftované řady 7 či nových suv X3 a X4.
Příběh Alpiny začal v roce 1962, kdy Burkard Bovensiepen sestavil dvojitý karburátor pro model 1500, zvyšující výkon vozu. Dnes, o více než půlstoletí později, už má společnost vlastní VIN kódy a své díly dodává přímo na linky BMW, kde Alpiny vznikají po boku běžných modelů. V Buchloe následně probíhá jen konečná kompletace či individualizace interiéru, roční produkce se pohybuje kolem 1500 aut.
Tolik ve zkratce historický úvod, snad až s filmovým potenciálem, současnost je však ještě zajímavější! Zvláště, když před vámi na stole leží klíče od nejnovějších modelů Alpiny, se kterými můžete vyrazit na rakouské silničky či je rovnou potrápit na Salzburgringu.
Filozofií Alpiny je vyrábět auta, která zvládnou všechno. V drtivé většině případů jde o rychlé přesuny po dálnicích, velký důraz je však kladen i na komfort či chování v zatáčkách (přední náprava má typicky výraznější odklony než u běžných BMW). Používány tak jsou klasické „non-runflat“ pneumatiky, které s dobře odladěnými tlumiči fungují dobře i na 20" discích. Čas od času však auta samozřejmě mohou zavítat i na závodní okruh nebo se majitel jde projet na oblíbenou okresku, a právě proto je velmi důležitý celostní přístup k úpravě vozů. Jistě, vycházet z velmi kvalitních modelů BMW je jedna věc, nicméně jakmile se podstatným způsobem sáhne na výkon auta (a to je u Alpiny samozřejmostí), začíná to lítat: Od tužších podvozkových dílů a dodatečných vzpěr přes úpravy tlumičů, vysokovýkonný brzdový systém, výkonnější chladiče, výfukový systém až po software motoru a automatické převodovky nebo odolnější písty.
Takový přístup je pochopitelně dražší než pouhý čiptuning, na rozdíl od něj však máte jistotu, že všechny díly vydrží (posvěcení záruky továrnou BMW vyžaduje rozsáhlé testování) a že auto na silnici opravdu funguje. Byl jsem na řadě akcí, kde auta dostávají za uši na okruhu od leckdy necitlivých novinářů, ani na jedné s Alpinou jsem však nezaznamenal jakýkoliv problém. Zvláště u silných hot hatchů nebývají hlášky o přehřívání toho či onoho (plus zvadlé brzdy) po třech ostrých kolech výjimkou. Zkrátka, jde tu o komplexní přerod vozu na vyšší úroveň: A to co se týče jak exkluzivity, tak i kvality. Lidé od Alpiny však jasně říkají: Neděláme konkurenty pro vozy ze stáje M, ty jsou jednoznačně ostřeji zaměřené.
Urozený sprinter
Alpina je zkušeným a pružným lovcem děr v portfoliu, které by se velké firmě jako je BMW nevyplatilo zacelovat. Krásným příkladem je nová Alpina B7, tedy prodloužená sedmička s osmiválcem o výkonu 608 koní, mířící zejména na trh v USA. Seznam úprav je dlouhý. Zmíním např. upravenou a zesílenou zadní nápravu, brzdový systém s kotouči o velikosti 395 mm vpředu a 398 mm vzadu, přepracované chlazení, ostřejší řízení či odlišnou charakteristiku tlumení a mód Sport+.
S faceliftem se do luxusního interiéru nastěhoval digitální, samozřejmě typicky modrý přístrojový panel, jízda samotná zůstává na samém vrcholu toho, co lze od limuzíny s 3,2m rozvorem očekávat. Je velmi plavná a příjemná, zároveň však vůz v zatáčkách dlouho drží stopu (zde pomáhá pohon všech kol s preferencí zadní nápravy) a nehrne se přes přední kola ven. Rychlé změny směru samozřejmě nezvládá tak čile jako třeba B4 S, které se představilo v rozlučkové edici 99 (nová gen. bude za rok), raději si počká na narovnání trati. Potom vypustí svých 800 Nm, na které nově dosáhne už při 2000/min, a digitální ručička letí vzhůru. Ve zkreslování rychlosti je B7 přeborník: 240 km/h se řidiči jeví jako příjemně uvolněné cestovní tempo.
Předpokládaným bestellerem je dvojice vznětových SUV, vycházejících z X3. Třílitr (388 k a 770 Nm) má přibližně do 4500/min větší výkon i točivý moment než benzinový šestiválec z X3 M, při běžné jízdě je proto ďábelsky rychlý. Pevné šasi, o 15 mm snížené, má na speciálně upečených 20" či 22" Pirellkách až „emkovský“ grip. Aktivní zadní diferenciál zde velmi pomáhá, i na obřích kovaných dvaadvacítkách je přitom auto nadprůměrně komfortní. Ve své třídě nejrychlejší dieselová SUV světa se mohou spolehnout na tradičně vynikající, přesně dávkovatelné brzdy. A to vše při reálné spotřebě pod osm litrů.
Nemohu zapomenout ani na možná nejlepší ukázkou umu Alpiny: B5 Touring, tedy upravenou řadu 5. Je velmi komfortní, i za pomoci pohonu všech kol jistá ve všech rychlostech, skvěle brzdí a přes svou velikost radostně zatáčí... navíc díky 608 koním pod kapotou je jen tak mimochodem nejrychlejším kombi světa a vsadil bych boty, že třeba v Brně by rozdíl mezi ní a M5 nebyl velký. Je proto konkurentem třeba pro RS6 nebo AMG E, každodenní použitelností však jednoznačně vítězí. Ostatně to je společný jmenovatel pro všechy vypiplané modely od Alpiny.
Foto: Pierre-Etienne Ferraro a Roman Rätzke