Vstřikování močoviny, respektive aditiva AdBlue, je v době Euro 6 zcela běžné. Naftové motory si tak pomáhají ke snížení produkce emisí. Podle některých názorů je toto řešení lepší než opatření prováděná přímo na motoru, protože motor jako takový může pracovat de facto bez omezení a emise se řeší až ve výfukovém potrubí. Pokud ale močovina dojde, je logické, že vůz přestane plnit emisní limity. Proto existuje omezení, které vám v jízdě bez močoviny zabrání.
Tato skutečnost je veřejně známým faktem, jenže ten během běžných sedmidenních testů nemáme šanci vyzkoušet na vlastní kůži. Proto jsme se rozhodli, že to vyzkoušíme v rámci dlouhodobého testu Peugeotu 2008 1.6 BlueHDi. Ano, také malý francouzský crossover močovinu potřebuje. Co přesně se tedy děje, když močovina dochází?
Reálně bez močoviny nepojedete
Peugeot 2008 používá nádrž na močovinu o objemu 17 litrů. Do prvního upozornění by mu toto množství mělo stačit k ujetí alespoň dvaceti tisíc kilometrů. Je tedy zřejmé, že močovina ubývá velice pomalu. Tohle ovšem není ten hlavní důvod, proč se těžko někdy octnete bez AdBlue.
Připomeňte si všechny dosavadní díly dlouhodobého testu:
rel="bookmark">Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlouhodobém testu: Začínáme
rel="bookmark">Peugeot 2008 1.6 BlueHDi v dlouhodobém testu: Jak je vlastně rychlý?
rel="bookmark">Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlouhodobém testu: Vnitřní prostor rel="bookmark">
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlouhodobém testu: Měření výkonu na brzdě
Výrobci si dávají velmi záležet na tom, aby řidiče patřičně upozornili. V případě našeho Peugeotu přichází první upozornění ve chvíli, kdy dojezd klesne pod 2500 km. Děje se tak hláškou vyskakující každých 300 km (nebo při každém startování) a rozsvícenou kontrolkou AdBlue. Máte ještě spoustu času zajet do servisu nebo močovinu dolít.
Další fáze přichází ve chvíli, kdy dojezd klesne pod 600 km. To už se hláška upozorňující na docházející močovinu (respektive počet kilometrů zbývajících do zákazu startování) objevuje neustále každých 30 sekund a řidič nemá možnost se tohoto upozornění zbavit. Zároveň se rozbliká kontrolka AdBlue, objeví se nápis „Service“ a vše ještě doprovází varovný signál.
Fakticky si nedovedeme představit situaci, kdy by řidič veškerá upozornění přehlédl. Jestliže vyloženě nechcete močovinu vyjet úmyslně, určitě zajistíte nápravu ještě dříve, než AdBlue definitivně dojde.
V našem případě tohle všechno navíc občas doprovázela oranžová kontrolka motoru a hlášení o chybě na motoru. Peugeot tak signalizuje, že je s emisemi něco v nepořádku. Oficiálně byste podle uživatelské příručky měli okamžitě zamířit do servisu. Nám se několikrát stalo, že kontrolka zhasla, stejně tak se různě měnil dojezd udávaný do zákazu startování. Jakmile jsme se ale dostali pod 600 km, odpočítával už Peugeot dojezd pravidelně po padesáti kilometrech.
Ne, opravdu nenastartujete
Jakmile močovina definitivně dojde, motor se samozřejmě okamžitě nevypne. To by nebylo zrovna bezpečné. Na přístrojovém štítu se objeví nová hláška oznamující skutečnost, že váš vůz má zakázané startování. Pokračovat v jízdě můžete, i když byste tak činit neměli, protože teď už vaše auto definitivně vypouští do ovzduší více emisí, než kolik dovolují normy.
Po prvním vypnutí motoru jsme k našemu překvapení zjistili, že jde pořád znovu nastartovat. Definitivní konec přišel ve chvíli, kdy jsme z auta vystoupili a zamkli ho. Následně už na otočení klíčku nepřišla žádná reakce. Kupodivu se při prvních pokusech ani neobjevila žádná hláška, až po určité chvíli Peugeot oznámil zakázaný start motoru.
Močovina se doplňuje přes kufr
Z testů nových modelů jsme zvyklí na to, že hrdlo pro dolévání AdBlue bývá umístěno vedle víčka nádrže, takže je snadno přístupné. Peugeot 2008 je ale přece jen starší model, takže má hrdlo pro dolévání močoviny schované. Najdete ho pod dojezdovou rezervou. Minimum, které bude systém akceptovat po úplném vyprázdnění, je 3,8 litru. My jsme dolili litrů deset.
Na rozdíl od tankování to ale nefunguje tak, že byste nalili močovinu, sedli za volant a vyrazili na cestu. Po dolití musí být auto uzamčeno minimálně po dobu pěti minut. My jsme mu dali pro jistotu deset minut. Následně už zase vše funguje tak jako dříve. Všechna ta upozornění, která na nás vyskakovala snad měsíc, konečně zmizela.
Doporučujeme: Peugeot 3008 na českém trhu. Z ošklivého MPV je atraktivní SUV
První kilometry po dolití nám ještě dělala společnost kontrolka upozorňující na problém s výfukovými plyny (oranžová kontrolka motoru), ale i ta nakonec zhasla. Pro úplnost dodejme, i když to pravděpodobně každý tuší, že AdBlue pro doplnění běžně pořídíte na čerpacích stanicích.
S dlouhodobě testovaným Peugeotem pořád nekončíme, v redakci zůstane až do konce srpna. Aktuálně má najeto něco málo přes 25 tisíc kilometrů a kromě pár drobností v podstatě není na co si stěžovat. Spotřeba se podle palubního počítače ustálila na hodnotě 5,8 l/100 km.
Další podrobnosti na téma AdBlue najdete v tiskové zprávě, kterou začátkem června zveřejnil právě Peugeot: