Rok 2019 na Autobible.cz: Top 10 článků podle šéfredaktora

  1. Rok 2019 na Autobibli: Top 10 nejčtenějších článků
  2. Rok 2019 na Autobibli: Top 10 nejpopulárnějších kvízů
  3. Rok 2019 na Autobibli: Top 10 nejsledovanějších videodojmů na YouTube
  4. Rok 2019 na Autobibli: Top 10 nejčtenějších článků na Facebooku
  5. Rok 2019 na Autobibli: Top 10 nejsledovanějších videodojmů na TV Seznam
  6. Rok 2019 na Autobibli: Top 10 nejlepších článků podle šéfredaktora

Čtenářská přízeň je hezká věc. Ostatně z ní žijeme. V době kdy se na nás valí nejrůznější typy mediálního obsahu ze všech stran, ale není snadné prosadit se s tématem opřeným o důkladnější práci a široké souvislosti. Roztříštěná pozornost, nedostatek času a přebytek zdarma dostupných článků, fotek a videí vedou k postupné bulvarizaci či alespoň jistému „odhlehčování“ i zcela seriózních médií. Někdo tomu podléhá méně, jiný ochotněji. Náš obor nevyjímaje. Přestože čtenáři jako jednotlivci vůbec nemusí být povrchní primitivové, v součtu to vede k tomu, že nejúspěšnější jsou všelijaké bizarní zprávičky a kontroverzní témata. I vzdělaný intelektuál, nebo v našem případě řekněme automobilový inženýr, se chce u internetu odreagovat nebo si zanadávat v diskuzi.

Snažím se nepodléhat trendu doby víc, než je nutné. Přestože bez zábavného obsahu to nejde, chci, aby si u nás tu a tam něco přečetli a třeba se i něco nového dozvěděli také náročnější čtenáři. V posledních zhruba dvou letech mi v tom vydatně pomáhá vynikající práce kolegů z divize Magazíny. Díky začlenění časopisů AUTO7, auto motor a sport, auto motor a sport Classic a Motocykl pod křídla Mladé fronty nacházíte některé články z nich také u nás na webu. Mnohdy za nimi stojí originální tvůrčí nápad a spousta práce, ale mezi nejčtenější se dostanou málokdy.

I proto jsem se letos rozhodl sestavit tento osobní výběr. Zařadil jsem do něj materiály, které považuji nějakým způsobem za významné – ať už tématem, zpracováním, nebo obojím. Není to žebříček. Seřadil jsem je abecedně podle prvního písmena v titulku a doplnil o kratičké vysvětlující komentáře. Pokud jste některý z těchto článků dosud nečetli, udělejte to. Dozvíte se něco, co jste možná ještě nevěděli, pobavíte se nebo zprostředkovaně prožijete jedinečnou zkušenost redaktora.

Děkuji kolegům, kteří pro vás tento obsah vytvářejí, i vám, kteří výsledky jejich snažení oceňujete svojí čtenářskou pozorností. Vážíme si toho. Vše nejlepší do nového roku!


Jak od základu změnit ovládání auta tak, aby bylo bezpečnější, rychlejší, jistější – a přitom s ním pořád mohla být i zábava? Tým inženýrů z ČVUT se nechal inspirovat světem letadel, zejména těch nejvyspělejších vojenských, a rozpracoval revoluční koncepci řídící vrstvy, která bude interpretovat záměry řidiče:

Češi chystají revoluci v řízení aut. Volant už nemá otáčet koly

Když máte štěstí na šikovné lidi, to nejlepší, co můžete jako manažer udělat, je moc jim v práci nepřekážet. Takže když se Lukáš rozhodne, že zajede do Krkonoš omrknout Duster na pásech, necháte ho jet. Protože víte, že přiveze zajímavou reportáž a obrázky jako z katalogu:

Dacia Duster ACF: Kam nevyjede běžný Duster, tam vyjede Duster na pásech

Když jsme u těch reportáží – tahle tu musí být už proto, že v branži sklidila mimořádný ohlas. Spousta lidí cítila potřebu mi se spikleneckým úsměvem sdělit, že se jim to hrozně líbilo. Kupodivu mezi nimi nebyl nikdo od Mercedesu. Přitom jsem jen vzal rodinu na plánovaný výlet autem, které jsem měl zrovna půjčené na test. A problémy jsem rozhodně nezveličoval ani schválně neplánoval cestu tak, aby k nim došlo. Pravda, mohl jsem si na cestu zabalit skládací kolo (které nemám), odvézt auto na noc do 17 km vzdálených Kunovic k nabíječce a vrátit se ve tmě a zimě na tom kole, jak mi kdosi radil v diskuzi:

Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek

Luděk Staněk, dnes už docela známý moderátor a bavič, kdysi o nějakém našem podobném materiálu napsal, že děláme práci, kterou by měla dělat velká média, ale nedělají. Při vší skromnosti jsem přesvědčen, že na analýzu úsekového měření na D1 to sedí dokonale. Článek měl ještě pokračování, protože ministerstvo dopravy cítilo potřebu se k materiálu vyjádřit. Možná kdyby mlčeli, udělali by lépe. Téma zaujalo i známého bloggera D-Fense, který na základě našeho článku provedl vlastní rozbor ministerské analýzy. Kupodivu s podobným výsledkem.

Jak je to s nehodovostí na měřených úsecích D1? Kamery žádný přínos nemají, potvrzuje to i studie MDČR

Jeden z těch případů, o nichž jsem mluvil na začátku. My novináři máme vnímání složitosti ovládání nových aut posunuté, protože s nimi přicházíme do styku pořád a jsme placeni za to, abychom je zkoumali a přemýšleli o nich. Kolegové z AUTO7 proto do role „laboratorních myší“ angažovali několik lidí z řad veřejnosti a sledovali, jak se poperou s ovládáním základních funkcí:

Jak složité je ovládat moderní auto? Vyzkoušeli jsme to na třech seniorech a třicátníkovi

Je pouze abecední náhoda, že i další článek je z AUTO7. Designéry, konstruktéry a v poslední době stále častěji odborníky na konektivitu nám automobilky servírují na stříbrném podnose. Na návrhu auta ale pracuje bezpočet dalších specializací. Včetně odborníků na ergonomii, což vlastně souvisí s předchozím článkem. Možná by vás ani nenapadlo, na co všechno musí takový specialista pamatovat:

Každá funkce nemůže mít vlastní tlačítko, říká ergonom Škodovky

Některá témata si navrhují autoři sami, jiná jim jako šéfredaktor zadávám já. Následující článek je ten druhý případ. Kdybych si mohl do nového roku skromně přát jednu jedinou věc, kdybych vás, moji milovaní čtenáři a drazí kolegové motoristé, mohl v tomto svátečním čase pokorně a snažně poprosit o jedinou maličkost, bylo by to: KOUKEJTE SE UŽ KLIDIT Z TOHO LEVÝHO PRUHU, ZATRACENĚ! Pokoj lidem dobré vůle.

Levý pruh je na předjíždění. Zúžení, tunely a úseky se sníženou rychlostí na tom nic nemění!

Automobilový byznys stojí na prahu bouřlivé éry. Revoluci nespustila skoková změna v chování zákazníků, ale Evropská unie, když nastavila legislativu tak, aby ji nebylo možné splnit bez značného navýšení tržního podílu elektromobilů. Jedním z nástrojů, jak toho dosáhnout, jsou vysoké pokuty za překročení „flotilových emisí“ CO2. Jejich konstrukci, souvislosti a dopady vysvětluje v obsáhlé analýze Lukáš Vaverka:

Pokuty EU za nadlimitní emise CO2 nepřejí levným autům. Trh se kvůli nim výrazně promění

Podobně jako do Pece pod Sněžkou za pásovým Dusterem se i do Itálie vyslal Lukáš Dittrich sám. Po týdnu se vrátil s fantastickou reportáží plnou zážitků a dechberoucích fotek z míst, kudy se ubírala historie Fiatu. A s novým spojkovým lankem:

Přes dva tisíce kilometrů s Fiatem 128 z roku 1979: Po stopách 120 let dlouhé historie značky Fiat

Časopis auto motor a sport Classic z našeho portfolia je bohatou studnicí emotivního automobilového čtení. Když dáte dohromady autorskou erudici a fotografický talent s nostalgií po starých dobrých časech, dojmete i cynika mého formátu. Do svého výběru jsem vybral možná trochu netypické auto. Tento článek ale obsahuje všechno, co dělá Classic Classicem, a navíc mě vrací rovnýma nohama zpět do nevinných let dětského okouzlení kolonami impozantní ruské vojenské techniky, které tehdy hřměly pod dohledem regulovčíků v bílých přilbách mým rodným městem. Už titulní fotografie výmluvně ilustruje, proč jsou ruské terénní náklaďáky tak fascinující i pro nás, kteří armádu moc nemusíme. A ruskou už vůbec ne. Kdybyste tento zlověstný monster truck vyslali jako rekvizitu na natáčení původního Mad Maxe, ani byste ho nemuseli nijak upravovat:

Retro: Udatný rozvědčík KrAZ 255

Rok 2019 na Autobible.cz: Top 10 článků podle šéfredaktora
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: