Evropský parlament fakticky nařídil povinný přechod k elektromobilitě (komentář)

  • Evropský parlament schválil snížení automobilových emisí CO2 do roku 2030 o 40 procent oproti stavu z roku 2021

  • Podle dnes platných pravidel by to znamenalo průměrnou spotřebu 2,4 l/100 km

  • O návrhu budou ještě jednat členské státy a Evropská komise. Pokud projde, hluboce zasáhne nejvýznamnější průmyslové odvětví v EU i životy milionů lidí

  • Na zpomalení klimatických změn se přitom toto snížení nemůže výrazněji projevit

Poslanci Evropského parlamentu ve středu odhlasovali radikální snižování emisí CO2 z osobních aut, které pro výrobce i zákazníky bude ve výsledku znamenat povinný přechod k elektromobilitě po roce 2030. Má se jednat o jedno z opatření, jak snížit emise CO2 v Evropské unii nejméně o 40 procent. Pokud bude návrh v této podobě realizován, bude znamenat dramatickou proměnu automobilového průmyslu v Evropě a výrazné zvýšení nákladů, které ve výsledku pochopitelně zaplatí zákazníci. Europoslanci přitom zcela ignorují skutečnost, že reálné emise CO2 z provozu elektromobilu silně závisí na zdroji energické energie. A že v energetickém mixu typickém pro dnešní Evropu nevychází emisní bilance elektrických aut příznivěji než u těch konvenčních. O celkových dopadech na životní prostředí za celý životní cyklus auta nemluvě.

Evropský parlament se zjevně nepoučil z nezamýšlených důsledků masivních regulací v jiných složitých oborech. Vzpomeňme na podporu biopaliv nebo energetickou politiku. Ale tak to dnes chodí. Legislativa se chápe jako příležitost deklarovat bohulibé úmysly. Že výsledný stav po vynaložených miliardách peněz i člověkohodin je stejný nebo dokonce horší než před zavedením regulace, jako by nebylo podstatné.

Elektrický srovnávací test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Evropská komise navrhovala snížení emisí CO2 z osobních a lehkých užitkových automobilů o 30 procent. Parlament původně požadoval dokonce 45 %, takže výsledných 40 se vydává za „kompromis“. Přitom jde o drastickou regulaci, které není možné vyhovět bez násilného protlačování elektrických aut s nulovými výfukovými emisemi CO2 na úkor všech ostatních technologií.

Těch 40 procent se totiž vztahuje ke stavu z roku 2021. Už ten však bude pro automobilky extrémně přísný. Od roku 2021 budou nová auta moci vypouštět 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Podle iDnes.cz přitom byly v roce 2017 byly průměrné emise nových aut prodaných v EU 118,6 g/km. To znamená v porovnání s rokem 2000 snížení o 31 procent!

Že si pod těmi čísly neumíte nic představit? Emise CO2 jsou (na rozdíl od emisí zdraví škodlivých látek) přímo úměrné spotřebě paliva, protože oxid uhličitý je v benzinu i naftě vázán v určitém množství. Benzinové auto se spotřebou 5,0 l/100 km má emise CO2 120 g/km, u dieselu je to 132 g/km. Těch 95 gramů, na které se musí automobilky dostat už za tři roky, tak znamená průměrnou spotřebu 3,96 l benzinu na sto kilometrů!

Za každý gram CO2 navíc budou automobilky platit pokuty. Fakticky se tak jedná o silnou regulaci nabídky, protože výrobci prostě nebudou smět nabízet velká auta s výkonnými motory. Leda jako schválně drahé (aby se moc neprodávalo) zpestření sortimentu v záplavě elektromobilů a hybridů, které jim průměrné emise sníží pod nastavený limit.

To je ale jen začátek. Připomeňme, že Evropský parlament schválil snížení o dalších 40 procent. A 60 procent z 95 je 57 gramů na kilometr, respektive 2,38 l/100 km! Člověk nemusí být expertem na fyziku, aby mu bylo jasné, že sebelépe zkonstruované auto se sebeúčinnějším spalovacím motorem nemůže takové hodnoty dosáhnout. (Naše čísla považujme za ilustrační. Ta konkrétní se budou odvíjet od různých přepočtových koeficientů, přechodných období a výsledků dalších politických jednání, ale směr je jasný.)

Automobilkám tak v podstatě nezůstane jiná možnost než nám zákazníkům doslova vnucovat elektrická auta. Popřípadě hybridy a plug-in hybridy. I kdyby se do té doby podařil zásadní průlom v ceně a výdrži baterií, nevyhneme se masivním investicím do nabíjecí infrastruktury. Kterou samozřejmě tak či onak zaplatíme. Parkoviště a garáže ve firmách, úřadech i domácnostech se budou muset přebudovat tak, aby umožnila nabíjení velkého množství elektrických aut. A samozřejmě bude zapotřebí hodně elektřiny. Ta se v solárních panelech ani větrnících nevyrobí. Někde dokonce ani v čistých jaderných elektrárnách. A jen menšina zemí má podmínky k ekologické výrobě elektřiny z přírodních zdrojů jako třeba Norsko. Břidlicové plyny jsme si (na rozdíl od USA, které díky nim výrazně snížily své reálné emise CO2) v pokrokové a udržitelné Evropě zakázali. Takže tepelné elektrárny pojedou na plný výkon a oxid uhličitý nebude proudit do atmosféry z výfuků, ale z elektrárenských komínů. A nikoho nebude zajímat, že třeba moderní auto na CNG má příznivější ekologickou bilanci než velký elektromobil typu Tesly.

Škoda Octavia G-Tec na plyn je ekologicky šetrnější než Tesla Model S, spočítal ADAC

Automobilový průmysl se samozřejmě bouří. Jeho konkrétní námitky najdete v už jednou odkazovaném článku Františka Dvořáka na iDnesu. Jenže si za to může do značné míry sám. A teď nenarážím jen na „inženýrský“ přístup k vyřešení protichůdných požadavků na snižování obsahu zdraví škodlivých látek a současně CO2 ve výfukových plynech, který vedl k Dieselgate a všemu, co následovalo. Ne. Trend byl patrný nejpozději v první polovině nultých let milénia, kdy se na bruselskou administrativu začala napojovat síť neziskovek, které byly Evropskou unií štědře financovány a na oplátku přicházely s analýzami, které náhodou přesně podporovaly fantasmagorické „klimatické“ cíle progresivní západoevropské levice. Automobilky to ale dlouho sledovaly zpovzdálí, až najednou zjistily, že je pozdě a že bruselské návrhy zákonů emisních se definitivně začaly vzdalovat zákonům fyzikálním. A pak, místo aby se pustily do účinného lobbingu, nechali na svých inženýrech, ať si s tím nějak poradí. Vlastně není divu, že v současné atmosféře politici už nechtějí automobilkám naslouchat.

Jasně, asi to nějak přežijeme. Prostě budeme vybírat z toho, co na trhu bude, a nostalgicky vzpomínat na staré časy. A ta elektrická auta nebudou špatná. Je ale značně znepokojivé, že necelých osm stovek šiřitelů vyššího dobra s rozvinutým spasitelským komplexem (čest ojedinělým výjimkám) se nepoučilo ani tím průšhvihem s biopalivy a opět ve jménu ochrany klimatu přichází s legislativou, která zásadně a hluboce zasáhne nejvýznamnější průmyslové odvětví a životy milionů; odčerpá invenci, čas a miliardy, které by jinak mohly být a byly vynaloženy na další zdokonalování a vylepšování aut, jaká lidé skutečně chtějí; a její přínos ke zmírnění klimatických změn bude přinejlepším symbolický. Další významný kámen do mozaiky důvodů, proč Evropská unie stále více hospodářsky zaostává za zbytkem světa.

Evropský parlament fakticky nařídil povinný přechod k elektromobilitě (komentář)
Ohodnoťte tento článek!
4.32 (86.36%) 151 hlas/ů

28 KOMENTÁŘE

  1. Pane Červenko, zaznamenal jste obavy evropských automobilek, aby nedopadly jako finská Nokia? Ujel jim vlak v elektromobilitě.
    Tolik k tomu vašemu “dalšímu kamenu do mozaiky, proč EU hospodářsky zaostává”.

    • Elektromobilita na bázi dobíjených akumulátorů je nesmyslem už z principu funkce a ekologicky nic nepřináší – jen přemísťuje smrady z jednoho místa na jiné. Ale v celkovém globále nic neřeší, jen komplikuje lidem život. Elektromobily jsou drahé a za jejich životnost se rozdíl v cenách servisu nevrátí. Spotřeba paliva u ropných aut je zhruba stejná bez ohledu na teplotu, i výkon vozidla je stejný. U elektromobilu se to říct nedá. A když dojde mimo dobíjecí stanici, je problém, a to docela velký. Když mi dojde benzín, vyřeší se kanystrem.
      V ropném průmyslu je zaměstnáno obrovské mnnožství lidí, zrušte ropu a narostou vám obrovským číslem nezaměstnaní.

  2. Jezdil jsem ted po americkem stredozapade. Kdyz jsem tam videl ty mraky novych trucku, Camar a Mustangu s V8, bylo mi z Evropy do place a nechtelo se mi vracet.

  3. Zapominate na jednu vec….a to ze nabijeni elektroaut bude vetsina lidi delat od vecera do rana, tudiz se lepe zuzitkuji prebytky energie

    To ze tu mame tepelne elektrarny co spaluji fosilie je jedna vec, osobne bych rad videl vice jadernych elektraren.

  4. Tak a nebo tak je to blbost nařídit něco podobného takovým způsobem jakým to umí EU. Něco nařizují a v podstatě nedávají na výběr. Jejich způsob vydávání nařízení a směrnic je archaický a v podstatě nepřináší benefit, ba naopak spíše omezuje. Příkladem budiž “povinnost informovat o Cookies”, kdy toto akorát nutí uživatele provézt mnoho kliků navíc při běžném surfování na webu a teď k tomu EU přidalo GDPR, což opět vnímám jako obtěžující a otravné pro běžné uživatele. Nápad to byl dobrý, ale samotné provedení katastrofa.
    Závěrem: EU, buďto se polepšete a nebo se zrušte

  5. z EU sa vyklul neskutocny moloch ktory trpi na tazkopadnost a je diktatorsky. Tak ako som sa kedisi do EU tesil, teraz toho hlboko lutujem.:-(

  6. Evropa se vrací do středověku – omezení mobility plynoucí z horší dostupnosti osobních dopravních prostředků a jejich omezenější dojezd – analogie k nevolníkům ve středivěku. Ti také museli sedět jen na jednom místě. Celé je to jeden ohromný nesmysl – větší závislost na elektřině bude znamenat větší zranitelnost. Pár dní bude výpadek třeba po přetížení sítí a nejen zmrzneme v bytech bez vody, plynu a topení, my ani nebudeme moct jet autem. A co je nejlepší gól – mnoho elektromobilů má pomocné benzínové topení!

  7. Jiná cesta není, tradiční automobilky by vyráběly ty svá smradlavé auta dalších 250let. Klidně všechny zabijí výfukovými plyny, hlavně že oni budou mít prachy.

    Není to žádná katastrofa, mají na to více než 10let a autobazary jsou plné, takže nějaký nedostatek vozů pro chudší řidiče nehrozí.

    Autore, nedívej se jen na CO2, elektromobilita je mnohem čistší i se 100% uhelnými elektrárnami v oblasti NOx a pevných částic! Ale podíl těch uhelných elektráren je nižší než 60% a bude dále klesat.

  8. Zbytečné obavy. Na 100% elektromobilitu máme desítky let.
    Cena akumulátorových článků a tím i elektromobilů klesá, a za pár let už budou spalováky dražší v celkových nákladech vlastnictví.

  9. Už aby to bylo jinak nám budou automobilky pořád nabízet starou technologii byť vyleštěnou dlouhým vývojem. Tento krok povede k inovacím a v konečném důsledku i k úspoře financí. Elektro auta nepotřebují zdaleka takovou údržbu a servis. V současné době je sice elektrický mix takový jaký je, ale věčně tak nezůstane a nemá cenu čekat až bude elektřina “zelená” a pak se zabývat přechodem na elektromobilitu. Navíc si část lidí může vybudovat solární elektrárnu na střeše a mít dobíjení zelené.

  10. Zcela sohlasím s Peppou. Článek ukazuje zkostnatělé pokud né přímo tendenční myšlení. Elektromobil je ideální kombinace s domácí solární elektrárnou, kdy může být i zdrojem elektřiny v noci pro dům a přes den se pak dobíjet a posílit tak nezávislost na spalování “fosílií”. Já tedy osobně budu elektromobil parkovat pod přístřeškem solárních panelů, které budou v době masového prodeje elektromobilů už dostatečně levné. Už mám dost otráveného vzduchu a zničeného zdraví. Ropa by se měla co nejdříve přestat pálit a hned po ní uhlí. I kdyby automobilky vynalezly dokonale čisté a tiché fosilní motory za cenu kokurenceschopnou elektřině, CO2 z ropy se stejně nezbavíme ! A když si vezmu jaké je letos extrémní sucho, není na co čekat, než se klima úplně zhroutí.

  11. Obzvláště dobré je vypíchnutí fosilií, z těch se totiž vyrábí elektřina do těch zázraků, kterým když zapnu klimu, rádio a topení, tak skončím v půlce cesty.

  12. Tohle nutně nemusí znamenat přechod na elektromobily, ale na auta na vodík, která by se nemusela dobíjet, ale místo benzínu/nafty se do nich “poleje” vodík…

  13. A co se v prvním kroku naučit jezdit? Jasně, ono to bez nasypání hromady sazí na silnici a tedy bez rozjezdu z kopečka bude míň zrychlovat, ale spotřeba půjde dramaticky dolů (o desítky procent) a i na servisních nákladech se to projeví až překvapivě hodně.

  14. Automobilky se z evropy sbalí a bude. Evropa si myslí, že je pupek světa. V roce 2030, bude škodovka i celej WAG do všech autonomních modelů mít jednu pohonou jednotku. Prostě tady bude Volswagenovo, nikdo jinej už pro evropu delat nebude. Prostě klasika 4.říše. Když to nejde nasilím, tak to půjde papirově, salamovkou, aby se lidi nebouřili.

  15. Jenom doufám, že ten koktejl v bateriích budou umět zase zpátky rozložit na nezávadné části a zrecyklovat… Za pár let užívání ho bude opravdu hodně.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: