Je to pomalu každoroční tradice. Po teplých podzimních dnech se náhle prudce ochladí a dokonce napadne i sníh. Výsledkem jsou překvapení řidiči s letními pneumatikami a často i překvapení silničáři. Mercedes nedávno prezentoval řešení, které by mohlo v takových situacích výrazně pomoci.
Jde o technologii vzájemně komunikujících automobilů, kdy je jeden vedoucí vůz následován několika dalšími. Potenciál využití je široký, ale Mercedes se aktuálně zaměřil na odklízení sněhu na letištích. Výsledek svého snažení prezentoval na bývalé německé letecké základně Pfredsfeld.
Doporučujeme: Jak řídit na sněhu? Představujte si, že vám vůbec nefungují brzdy
Při odklízení sněhu na větších plochách typu letišť za sebou obvykle jede několik vozidel. Zatímco ten první jede relativně v klidu, na další se valí více a více sněhu, což výrazně zhoršuje viditelnost. Kvůli tomu se pak auta od sebe navzájem vzdálí a hromadné odklízení sněhu začne být méně efektivní. Vůz jedoucí na kraji dráhy pak může ztratit přehled o tom, kde přesně se nachází, a zničit drahé signalizační osvětlení.
V případě testu automobilky Mercedes, který proběhl ve spolupráci se společnostmi Lab 1886 a Fraport, seděl řidič pouze v prvním vozu. Zbylé tři ho následovaly automaticky ve formaci, kterou nastaví právě řidič vedoucího auta. Tedy přesněji řečeno operátor, protože i první vůz se pohybuje sám po přesně vymezené dráze. Obsluha je zde pouze pro zmíněné nastavení konkrétní formace a pro případný zásah, pokud se stane něco nečekaného. Jestliže obsluha zasáhne, ostatní ji budou pořád následovat. Je to možné díky duální GPS a hlavně díky systému, kdy si automobily mezi sebou vyměňují informace každou desetinu sekundy.
Doporučujeme: Galerie 10 nejlevnějších aut s pohonem všech kol na českém trhu
Čtyři automobily jsou pouze začátek. Systém je připraven pro formaci až čtrnácti sněžných pluhů. Základem tohoto testu byl sériový tahač Mercedes-Benz Arocs 2045 AS vybavený pohonem všech kol a speciálním návěsem s dalším motorem, který pohání zařízení na čištění dráhy těsně za pluhem. Tento tahač používá motor s parametry 315 kW (428 k) a 2100 Nm.
Myšlenka na využití podobné technologie konkrétně pro auta odklízející sníh má ještě jednu velkou výhodu. Pokud nejde přímo o nějaké horské letiště, je velmi obtížné plánovat, kdy přesně budou řidiči těchto strojů potřeba. Díky tomuto řešení by stačilo, aby pohotovost držel pouze jeden člověk místo čtrnácti. Něco podobného by bylo možné použít také na jiné velké plochy nebo například pro odklízení sněhu na dálnicích, kde by mohly za sebou jet třeba dva pluhy, ale řídil by pouze jeden člověk.