Ačkoli se možná ještě dočkáme nějaké přeplňované dvouválcové šestistovky, období masivního downsizingu se zřejmě chýlí ke konci. Aspoň podle Volkswagenu, jehož šéf Herbert Diess nevidí v dalším snižování počtu válců a objemů spalovacích motorů velký smysl.
Jak řekl Diess pro britský Autocar, snižování počtu válců a objemu dosáhlo svého cíle. Tabulkové spotřeby a emise CO2 se podařilo snížit. Nicméně se domnívá, a určitě vychází z poznatků vývoje, že ještě menší motory by vykazovaly příliš velkou disproporci mezi tabulkovou a reálnou spotřebou a emisemi. I náš srovnávací test Octavií s motory 1.0 TSI a 1.2 TSI ukázal, že menší motor automaticky neznamená menší spotřebu.
Doporučujeme: Test ojetiny: Škoda Rapid má před sebou skvělou bazarovou kariéru
Jiné nezávislé testy potvrzují, že v reálném provozu moderní downsizované motory vykazují spotřebu mnohdy o desítky procent horší, než jakou uvádějí v tabulkách. V některých případech činí rozdíl více než 50 %, u plug-in hybridů dokonce dvojnásobek. Ale to se zas dostáváme k tomu, jak jsou nastavené normy měření spotřeby a emisí...
A protože se spotřeba a emise budou měřit podle nových norem a zřejmě i u benzinových motorů v reálném provozu, není to něco, co by automobilky mohly potřebovat. Vývoj tedy musí hledat jiné cesty, jak snížit spotřebu. Především zvyšovat termální účinnost motoru a vymyslet způsob, jak i do malých aut implementovat ekonomicky hybridní pohon.
Diess také připomněl, že přestává dávat smysl další vývoj maloobjemových naftových motorů. S aktuálními emisními normami a zákony stojí výrobce naftový motor o zhruba 1000 eur (26 500 korun) na jedno auto víc než srovnatelně výkonný benzinový agregát. A to je příplatek, kteří zákazníci nechtějí akceptovat. Diesel tedy zůstane časem vyhrazen větším autům.