Peter Schreyer slaví v pozici šéfdesignéra nových vozů Kia kulatých 10 let, během nichž tato korejská značka dokázala zvýšit své celosvětové prodeje z přibližně 1,1 milionu vozů v roce 2005 na plných 3,05 milionu v roce 2015.
Peter Schreyer byl v posledních deseti letech duchovním otcem designové revoluce Kia, během níž se markantně změnil způsob, jakým jsou modely této automobilky po celém světě vnímány. Peter Schreyer nastupoval do Kia Motors v roce 2006 jako vedoucí návrhář. Nyní působí na pozici prezidenta a vedoucího návrháře společnosti Kia Motors Corporation.
Utváření nového image vozů Kia
Kia již před rokem 2006, kdy u ní Peter Schreyer nastupoval do pozice vedoucího návrháře, uváděla řadu zlepšení. Značka například přišla s novým modelem cee’d vyráběný v Evropě, v témže roce představila i svoji jedinečnou sedmiletou záruku (s omezením na 150 tis. km) pro evropské trhy a rovněž rozšířila své celosvětové výrobní kapacity pro nově vznikající modely.
Hodnota a kvalita vozů Kia dokázala oslovit stále vyšší počet zákazníků po celém světě – a svěží designový pohled Petera Schreyera dodal potřebnou hybnou sílu k přeměně značky a jejího image v souladu se stále silnějším globálním záběrem automobilky Kia.
Vysvětluje Peter Schreyer: „Když jsem u automobilky Kia nastupoval, bylo důležité, abychom zavedli jednotnou identitu a povědomí napříč celou značkou. Avšak práce stojící za vznikem našich nových vozů ani zdaleka nespočívá v samotné estetice. Do hry vstupují složitá rozhodnutí o sladění komplexních nápadů tak, abychom vytvořili něco, co se stane zdrojem emocionální odezvy.“
V následujících letech se pak tato vize přetvořila ve vznik jednotné designové DNA napříč celou rostoucí modelovou řadou Kia, včetně rozpoznatelných typických prvků, které se otiskly do mnoha nových návrhů. Pod vedením Petera Schreyera se automobilce Kia podařilo získat jasnou identitu, zvýšit celkové povědomí o této značce a dotáhnout do výroby řadu moderních a pokrokových návrhů vozidel.
‘Korean Cool’: inspirace stojící za návrhy
S tím, jak Kia přetvářela svoji modelovou řadu, se Peter Schreyer společně s ostatními návrháři mohl inspirovat i rychlým šířením korejské kultury po celém světě – jmenujme např. K-Pop, ‘Gangnam Style’, moderní architekturu na korejském domácím trhu nebo celkově vysoké hodnocení korejského umění.
Peter Schreyer k tomu uvedl: „Pro návrháře je důležité nesledovat pouze samotné automobily, ale také se zajímat o architekturu, umění, hudbu, průmyslový design... všechno možné. Tyto věci nás ovlivňují, stejně jako my ovlivňujeme je. Lidé dnes mají o Koreji více znalostí a jsou obeznámeni s tamním děním. Na jedné straně zde máte ten prudký ‘puls’ při návštěvě Soulu, ale také je tu ticho, koncentrace. Obě tyto věci nás společně s návrháři inspirují.“
Právě tento kontrast byl předobrazem designového jazyka modelů značky Kia. Peter Schreyer vysvětluje: „Máme tento poklad, u nějž vidíme inspiraci uměním, ale také jednoduchost – luxus prázdného prostoru a povrchů. Je to velmi jednoduché, ale dosáhneme toho pouze mimořádnou pečlivostí a koncentrací.“
Designová filozofie Petera Schreyera vychází právě z této korejské inspirace: ‘jednoduchosti přímky’, která charakterizuje každý z návrhů, nad nímž dohlížel. Rostoucí a dnes již globální síť návrhářů vedla k různým interpretacím tohoto přístupu, přičemž návrhářská střediska Kia nyní působí v Kalifornii, německém Frankfurtu a ve vývojovém centru R&D Kia se sídlem v korejském Namyangu.
Změny ve vnímání značky Kia
Kia Optima v modelovém provedení 2010, jeden z prvních vozů značky navržených pod vedením Petera Schreyera, je dnes vnímána jako katalyzátor současné designové transformace produktové řady Kia. Kromě nabídky nových technologií a větší kultivovanosti oproti minulosti se design modelu Optima promítl do jakéhosi prohloubení modelové řady Kia a zásadním způsobem změnil způsob vnímání této značky v očích zákazníků celého světa. Tuto jedinečnou osobnost si zachovala i Optima nové generace, představená v letošním roce.
Kromě Optimy a všech produkčních modelů dohlížel Peter Schreyer nad zrozením řady designových koncepcí, které zkoumaly a posouvaly samotné hranice designu vozů Kia. Studie Track’ster (2012), GT4 Stinger (2014) a Ray (2010) naznačily atraktivní vize budoucího designu vozů Kia a napomohly prohloubit a rozšířit celosvětový výhled designu Kia jako takového.
Nejdůležitější designové rysy
Mezi oblíbené návrhy Petera Schreyera z posledních let patří model Soul, jenž „změnil značku“ svým markantním vzhledem a senzačním alternativním pojetím; a dále nová Optima Sportswagon, ryzí „model pro evropský životní styl“, který se na evropských trzích začal prodávat letos.
V roce 2011 se na Frankfurtském autosalonu uvedla podmanivá a nápaditě progresivní studie Kia GT Concept, která naznačila, jak by jednou mohl vypadat čtyřdveřový sportovní sedan této značky.
GT Concept je shodou okolností vůbec nejoblíbenějším návrhem Petera Schreyera: „Znáte to, když máte více dětí, nikdy neřeknete, které je vaším nejoblíbenějším. Milujete je všechny. To platí i pro všechny automobily, které jsem navrhoval, ale jeden z nich trochu vystupuje z řady, to musím připustit. Studie GT Concept byla pro mne i naše designéry návrhářským snem, protože jsme dostali příležitost stvořit skutečné GT, tedy vůz, se kterým můžete cestovat ve velkém stylu.“
Budoucnost designu Kia
V několika posledních letech hrál design klíčovou roli ve změně způsobu vnímání značky Kia i jejích produktů – a automobilka bude v tomto přístupu založeném na designu pokračovat i v mnoha letech příštích. Design Kia bude i nadále klíčem k budoucímu úspěchu této firmy – o tom ostatně svědčí nově
uváděné produkty v dalších automobilových segmentech, plánované na nadcházející roky, nebo probíhající znovuzrození nových generací modelů.
Peter Schreyer uzavírá: „Jsem nadšený z toho, jak rychle se tato firma vyvíjí. Značka, kterou si pamatujete z doby před pouhými deseti – nebo dokonce jen pěti – lety, je už historií. Je to zřejmé i z těch nejmenších detailů. Vidíte to na rafinovaných texturách a materiálech. A poznáváte to způsoby, které spolu vzájemně souvisejí a jsou propojené. S tím, jak se posouváme kupředu, je důležité, aby změna znamenala reálné zlepšení a nedocházelo k ní pouze proto, abychom se odlišili.“
Tisková zpráva