Test na pondělí: Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G130 vs. Fiat 124 Spider

4 nové názory
Autor: Redakce

To auto je fakt krásné! Přesně taková byla moje první reakce, když jsem zahlédl před showroomem postávající stříbrný Fiat 124 Spider posazený na sedmnáctipalcových kolech. Už před příchodem modelu na trh jsme s kolegy vedli diskuze o tom, že spojení japonské techniky a italského designu by mohlo být velmi zajímavé. Pokud jde o vzhled, naše očekávání byla naplněna na sto procent. Oválná světla, prolisy na kapotě, tvar masky chladiče a nakonec i koncové svítilny, všechno to jsou prvky odkazující na původní 124 Spider ze sedmdesátých let. Přiznám se, že pro Fiaty z téhle doby mám jistou slabost. Možná i proto se mi nová 124 Spider tolik líbí.

Doporučujeme:  Galerie — Fiat připomíná 50. výročí modelu 124 Spider (+video)

Jenže design není všechno. Jak jistě víte, základem italského roadsteru je Mazda MX-5. Interně jsme si vymysleli takovou hříčku slov. Mazda, to je „Jinba Ittai“ (v japonštině souhra mezi jezdcem a koněm. Mazda tak dlouhodobě vyjadřuje řidiskou přitažlivost svých aut), Fiat, to je „Jinba Ital“.

_DSC0011 Ano, společné prvky tu samozřejmě jsou, ale na první pohled obě auta svou příbuznost důkladně maskují. Nejsou to sourozenci ve stylu Subaru BRZ a Toyoty GT86. Vzájemně se hodně liší i použitá technika a nakonec také jízdní projev

Dnes se ale nebudeme rozplývat nad tím, jak je nov7 Fiat 124 Spider krásný (i když jsme to vlastně už udělali). Zajímají nás hlavně rozdíly oproti výchozí Mazdě. Ve stejnou chvíli, kdy já jsem u showroomu Fiat s potěšením obhlížel testovací vůz, kolega Dalibor vyzvedával Mazdu MX-5, abychom se o něco později společně vydali na okresky v okolí Strakonic.

Liší se mnohem víc 

Dvojice Fiat 124 Spider a Mazda MX-5 rozhodně není typ sourozenců, které od sebe pomalu nerozpoznáte, jak to je třeba u Toyoty GT86 a Subaru BRZ. Fiat dopřál svému roadsteru odlišný vzhled, daný zejména jinými proporcemi. Rozvor náprav 2310 mm mají obě auta shodný, stejně jako zavěšení a koncepci pohonu, ale tím podobnost končí.

Italští designéři dopřáli svému roadsteru podstatně větší převisy. Zatímco Mazda má přední převis pouze 760 mm, u Fiatu je příď delší zhruba o sedm centimetrů. Zadní převis je pak v případě 124 delší o 6,5 centimetru. Spider je zároveň nepatrně vyšší a v konečném důsledku také těžší. Podle oficiálních údajů je rozdíl oproti testované základní japonské patnáctistovce 75 kg.

_DSC0029 Fiat je vyšší a díky větším převisům také delší. Na pohled to je velmi pěkné auto
_DSC0007 Rozvor je v obou případech shodný. Větší celkové rozměry logicky znamenají také vyšší hmotnost Fiatu

Tím se dostáváme k tomu vůbec nejdůležitějšímu. Mazda sází na atmosférické jednotky, protože by ji fanoušci MX-5 za něco malého přeplňovaného bez přehánění vypálili a protože to je zkrátka tradice. Fiat nasadil přeplňovanou čtrnáctistovku MultiAir. Tento motor známe z jiných modelů značky. Zde samozřejmě musel být upraven, protože je na rozdíl od ostatních Fiatů uložen podélně. Žádné vyloženě zásadní změny ale na motoru neproběhly.

Doporučujeme: Může být Fiat 126p opravdu luxusní? Carlex Design dokazuje, že ano

Model 124 Spider nabízí maximální výkon 103 kW (140 k) a vrchol točivého momentu 240 Nm. Maproti tomu testovaná základní MX-5 disponuje parametry 96 kW (131 k) a 150 Nm. Ano, Fiat zapadá svým výkonem přesně mezi obě japonské motorizace. Výkonnější MX-5 totiž dosahuje 118 kW (160 k). S odlišnou koncepcí motoru koresponduje i upravená převodovka a kvůli jinému rozložení hmotnosti také rozdílné naladění podvozku.

Interiér? Známe 

Jakkoliv se Mazda a Fiat vzájemně dost liší, interiér zůstal prakticky identický. Odmyslete si logo Fiat na volantu a téměř nemáte šanci pouze podle letmého pohledu do kabiny poznat, o který vůz se jedná. Jestli patříte mezi mimořádně všímavé čtenáře, pak vám možná neunikne jiný tvar hlavice řadicí páky, pozměněná grafika přístrojového štítu a chybějící plastový barevný dekor na dveřích. Tím jsme ovšem rozdíly uvnitř s konečnou platností vyčerpali.

_DSC0016 Interiér se liší pouze v drobnostech, Fiat má jinou řadicí páku, odlišnou grafiku přístrojového štítu a samozřejmě jiné logo na volantu
_DSC0009 V Mazdě pak najdete ještě navíc plastové dekory v barvě karoserie umístěné na dveřích, vše ostatní už si ale Fiat převzal

Všechno ostatní sdílí Fiat s Mazdou ve stylu „ctrl+c, ctrl+v“. Volant, sedadla, palubní desku, multimediální systém a nakonec i mechanismus manuálního stahování střechy. Je to na jednu stranu dobře, protože zpracování a kvalita materiálů automobilky Fiat není něco, co by se mělo dávat do učebnic (jaká by to byla paráda, kdyby třeba Alfa Romeo 4C Spider za více než dva miliony měla interiér z MX-5). Na druhou stranu je to svým způsobem škoda.

Také Fiat si díky převzetí japonské kabiny nese mírná negativa ve formě minimálního počtu odkládacích prostor, pouze výškově nastavitelného volantu a pro vysoké řidiče také ne zcela ideálního rozsahu posuvu sedadla. Ale to všechno jsou věci, se kterými se žít dá. Pozice za volantem je i tak příjemná, i ve Fiatu budete obklopeni ovládacími prvky a vše budete mít ideálně při ruce.

Doporučujeme: Transfăgărășan s Mazdou MX-5 je zážitek, na jaký se jen tak nezapomíná

A abychom nezapomněli, Fiat je praktičtější. Zatímco zavazadelník Mazdy pojme pouze 130 litrů, Spider zřejmě díky delšímu převisu má objem o plných deset litrů větší. A to se vyplatí.

Přeplňovaný motor nabízí nesporné výhody 

Jsou tací, kteří se při představě malého přeplňovaného motoru křižují a vydávají silná prohlášení typu „něco takového mi nesmí do baráku“. Srovnání italského Spideru s Mazdou MX-5 ale celkem jasně ukázalo, v čem tkví výhoda podobných jednotek. V přímce je novodobá 124 Spider opravdu svižná.

První akcelerace pro mne znamenala velké překvapení. Pravda, Fiat se naplno rozjede až po překročení hranice dvou tisíc otáček, ale pak je jeho akcelerace docela intenzivní. Tak intenzivní, až jsem začal pochybovat, jestli náhodou motor nemá vyšší výkon než pouhých 140 koní. Pro úplnost dodejme, že jde o známý čtyřválec bez škrticí klapky a bez systému přímého vstřiku paliva.

_DSC0151 I když má oproti Mazdě pouze o deset koní víc, v přímce působí Fiat daleko rychlejším dojmem a naše měření to potvrdilo. Přeplňovaná čtrnáctistovka nejlépe jede od 2500 do zhruba 5000 ot./min. Opravdu vysoké otáčky ráda nemá. U Mazdy je tomu přesně naopak

S Mazdou MX-5 jsme v poslední době jezdili několikrát, takže ji určitě nemusíme blíže představovat. Její motor, ať už ten slabší, nebo silnější, je ze zcela jiného „těsta“. Přímovstřikový atmosférický čtyřválec potřebuje otáčky. V případě patnáctistovky najdete nejvyšší výkon až u sedmi tisíc. Než se tam dostanete, chvíli to trvá.

Naměřené hodnoty Fiat 124 Spider Mazda MX-5 Skyactiv-G130
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 2,71 3,22
0-100 km/h (s) 7,87 9,46
0-130 km/h (s) 13,35 15,47
0-150 km/h (s) 18,52 22,14
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,45 1,53
50-70 km/h (s) 1,52 2,10
80-120 km/h (s) 6,28 6,83
130-150 km/h (s) 5,17 6,67
80-120/3° km/h (s) 5,47 7,10
80-140/4° km/h (s) 9,78 14,91

Jak už jsme si řekli v samostatném článku, i když je rozdíl mezi testovanými jednotkami pouhých 7 kW, naměřené zrychlení Fiatu odpovídá spíše tomu, co v MX-5 předvádí dvoulitr, přestože Spider ještě navíc musí bojovat s mírnou nadváhou.

Zde pro zajímavost přikládáme i graf zrychlení, kdy červená křivka symbolizuje Fiat. V přímce je zkrátka Spider o poznání rychlejší, přestože má menší motor. Jsou chvíle, kdy objem turbem nahradit jde.

fiat 124 vs mazda akcel

V praxi to znamená jediné — Fiat je na běžné cestování pohodlnější. Japonský čtyřválec se sice umí vcelku rychle sebrat i z otáček kolem dvou tisíc, ale ne tak svižně jako přeplňovaný MultiAir. V momentě, kdy u Spideru pouze přišlápnete plyn, v Mazdě musíte podřazovat.

Mazda je zábavnější 

Dokud jsem jel ve Fiatu, nic moc mi nechybělo. Co víc, to auto mi přišlo jako velice solidní. Takhle dobrý a jízdně zajímavý Fiat jsem už hodně dlouho neřídil. Jenže přítomnost větších převisů, vyšší hmotnosti a přeplňované jednotky má svá negativa. A ta vás, pokud budete mít možnost přímého porovnání s Mazdou, regulérně praští přes ruce a nohy, jakmile v japonském roadsteru projedete první zatáčku.

_DSC0195 I Fiat je lehká zadokolka s dobrým podvozkem a solidním motorem. Dokud nevyzkoušíte Mazdu, nic vám zřejmě chybět nebude
_DSC0180 Jenže Mazda je zábavnější, a to i se základní patnáctistovkou. Nabízí lepší reakce na řízení, brzdy, plynový pedál... Je to motokára se vším všudy

Menší přední převis znamená menší hmotnost nad přední nápravou a tudíž i rychlejší a přesnější reakce na řízení, to zaprvé. Za druhé atmosférická patnáctistovka dostala do svého DNA bleskovou odezvu na plyn. Čím výše motor vytočíte, tím rychleji Mazda převede přišlápnutí plynového pedálu do praxe. Fiat za hranicí pěti tisíc už moc nejede, MX-5 naopak potřebuje otáčky. Aby vám dala vše, co umí, chce sedm tisíc. Až takhle vysoko se nachází výkonové maximum.

V praxi musíte řadit, řadit a řadit. Fiat si klidně dá zatáčku na trojku v nižších otáčkách, abyste na výjezdu pouze přidali plyn a auto svižně zrychlilo. Ne tak v Mazdě. Její akcelerace ze středních otáček je pomalejší, takže musíte podřadit. Celé to dohromady dává dokonalé řidičské náčiní. Auto, kde zapálený řidič najde vše, co hledá. Že takové věci MX-5 umí, to jsme věděli už dávno. Jen vedle Fiatu tato skutečnost nějak více vynikla.

Doporučujeme: Mazda MX-5 RF a Montserrat: Španělské rande s japonskou „targou“

Níže v tabulce si můžete prohlédnout také naměřené hodnoty brzdné dráhy. Navzdory hmotnostní výhodě Mazdy brzdí obě auta téměř stejně:

Fiat 124 Spider Mazda MX-5 Skyactiv-G130
50-0 km/h (s/m) 1,3/9,0 1,5/9,1
100-0 km/h (s/m) 2,6/36,7 2,8/35,9
130-0 km/h (s/m) 3,4/61,6 3,6/62,1
150-0 km/h (s/m) 4,0/82,3 4,2/82,4

Mazda je jednznačně zábavnější než Fiat, přesvědčila nás o tom také letištní plocha a vypnutá stabilizace. Sympatické je, že u obou aut nemusíte nikde nic dlouze držet. Prostě krátce zmáčknete tlačítko vlevo pod volantem, a osud sebe i automobilu máte ihned pouze a jenom ve svých rukách.

Na limitu se odlišné zaměření obou modelů projevuje nejvíc. Kratší a lehčí Mazda má větší ochotu přejít do přetáčivého smyku a pokud nebudete dostatečně rychlí ve svých reakcích, snadno se vám vůz přetočí tak, že už ho nesrovnáte. Minimálně na mokru nebo na hladkém povrchu, jaký jsme měli k dispozici my. Na suché hrubé silnici se základní MX-5 samozřejmě moc driftovat nechce.

_DSC0139 Je to určitě pouze otázkou zvyku, ale než si zvyknete, u krátké a lehké MX-5 se snáze dostanete do přetáčivého smyku, který už nesrovnáte
_DSC0115 Těžší a větší Fiat tak rychlý není. Jeho přechod do driftu je plynulejší. V driftu na dvojku ale snadno překročíte pět tisíc otáček a motoru dojde dech

Fiat tak rychlý není. Jeho přechod do přetáčivého smyku je plynulejší, a řidiči tak dává více času. Problém klasických vraceček jetých ve Fiatu na dvojku je v tom, že potenciál motoru končí poměrně brzy. Do zatáčky tudíž přijedete s vytočenou dvojkou, auto si lehce rozhodíte, záď se začne sunout napřed, jenže najednou překročíte pět tisíc, motor zvadne a je po driftu. I to je důvod, proč zapálení řidiči dají přednost točivé atmosférické jednotce.

Mazda si řekne o dva litry méně 

Ještě nebyla řeč o samotném podvozku. I ten se liší, když nic jiného už kvůli různé hmotnosti obou aut. Subjektivně bych řekl, že je Fiat překvapivě tužší a docela dobře to je vidět i na fotkách driftujících aut, kdy se Mazda naklání na můj vkus už opravdu hodně. Japonští inženýři údajně chtěli umožnit hrátky s přesunem hmotnosti. I když je Spider nepatrně tužší, DNA podvozku MX-5 je také u něj znát. Jde o vůz, který bez problémů zvládne rozbitou českou okresku a vám přitom nevypadají všechny zuby. Což je fajn.

_DSC0169 Pokud se s Mazdou dostanete přes deset litrů na sto, bude to spíše výjimečně a stane se tak při maximálně sportovní jízdě
_DSC0145 Pokud se s Fiatem dostanete přes deset, bude to pouze dílem rychlejší jízdy. Oproti Mazdě spotřebuje Spider zhruba o dva litry víc

Spotřeba? Ta jednoznačně hraje do karet Mazdy. Přeplňovaná čtrnáctistovka si vzala minimálně o dva litry víc. Pokud budete Spider honit po dálnicích tempem kolem 160 km/h, klidně se dostanete přes deset litrů, MX-5 ovšem během našeho týdenního testu nepřekročila desítku ani jednou. Když jsme pak po cestě z focení domů měřili při předpisové dálniční jízdě rychlostí maximálně 130 km/h spotřebu obou automobilů, Fiat se dostal na 6,9 l/100 km/h, Mazda vykázala průměr přesně o dva litry nižší.

Fiat za cenu dvoulitru 

Oproti testované japonské patnáctistovce je Fiat také o dost dražší. Zatímco základní Mazdu MX-5 koupíte už za 629 900 Kč, Fiat stojí minimálně 709 900 Kč. Jenže nabízí bohatší základní výbavu. My jsme navíc testovali druhou a zároveň nejvyšší úroveň Lusso, kde najdete větší sedmnáctipalcová kola, automatickou klimatizaci, mlhová světla a pár dalších drobností. Cena takové verze je minimálně 769 900 Kč. Za podobné peníze dostanete slabší MX-5 v kompletní výbavě včetně navigace, několika asistenčních systémů nebo adaptivních světlometů. A stále vám 20 tisíc zbude.

_DSC0010 _DSC0014 _DSC0015 _DSC0019

Fiat cenově zhruba odpovídá výkonnějšímu dvoulitru Mazdy. Ten sice stojí 789 900 Kč, ale navíc má navigaci, za kterou si v showroomech italské značky naúčtují v rámci paketu Premium dalších dvacet tisíc, takže se nakonec dostanete na stejnou částku. Dvoulitrová MX-5 ale kromě trochu lepší dynamiky přidá i samosvor na zadní nápravu.

Závěr 

Kdo shání cenově dostupnou zadokolku pro zábavné svezení v příčetných rychlostech, ten nemá co řešit. Mazda MX-5 je pro zapálené řidiče lepší volbou. Je zábavnější, nabízí přesnější ovládání a jako bonus přidá nižší spotřebu a nižší pořizovací cenu.

Fiat je jakási civilizovanější alternativa. I s ním se pěkně svezete, při běžném cestování bude dokonce příjemnější, jenže spotřeba je neoddiskutovatelně vyšší a pokud jde o vyšší pořizovací cenu, obávám se, že jsem během sedmidenního testu nenašel odpověď na otázku, za co vlastně připlácíte.

_DSC0013 Fiat 124 Spider vypadá oproti Mazdě MX-5 lépe, fakticky je ale lepším automobilem Mazda. Je docela škoda, že Fiat použil vlastní přeplňovanou jednotku. Takový Spider s japonským atmosférickým dvoulitrem, to by byl naprostý ideál

Kdybych měl volit mezi touto dvojicí já osobně, znamenalo by to pro mne obrovské dilema. MX-5 je v mých očích atraktivní z pohledu jízdy, ale po stránce designu se mi nikdy moc nelíbila. U Fiatu je tomu opačně. Je škoda, že nakonec nevznikl pouze jeden vůz tak, jak to udělala Toyota a Subaru. Jedno auto, které by vypadalo jako Fiat a mělo by atmosférický motor. Tak třeba příště. Každopádně je dobře, že si i v segmentu lehkých sportovních zadokolek můžete díky přítomnosti Spideru více vybírat.

Druhý pohled box_color=#000000
Je zvláštní, že i zdánlivě stejná auta mohou být tak rozdílná. Fiat sice jede lépe v přímce, ale pocitově je gumovější s opožděnějšími a pomalejšími reakcemi. Dokážu si představit situace, kdy bude Fiat lepší, ale v celkovém hodnocení musím vždycky dát na první místo MX-5 s ostrou a jadrnou atmosférickou patnáctistovkou. Zatímco ve Fiatu mě charakteristika motoru na okreskách spíše obtěžovala, ostrost, jednoduchost a nenucenost Miaty mě bavila tak, že jsem začal vážně uvažovat o její koupi.
Dalibor Žák

Cena testovaného vozu: 769 900 Kč (Fiat 124 Spider), 749 900 Kč (Mazda MX-5)
Celková cena testovaného vozu: 848 900 Kč (Fiat 124 Spider), 766 300 Kč (Mazda MX-5)


Technické údaje Fiat 124 Spider Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G130
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec s nepřímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně zážehový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem atmosférické plněný
Zdvihový objem válců (cm3): 1368 1496
Ventilový rozvod: DOHC DOHC
Vrtání x zdvih (mm): 72,0 x 84,0 74,5 x 85,8
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 103/5000 96/7000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 240/2250 150/4800
Kompresní poměr: 9,8:1 13,0:1
Převodovka: šestistupňová manuální šestistupňová manuální
Poháněná kola: zadní zadní
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 7,5 8,3
Nejvyšší rychlost (km/h): 215 204
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 8,5/5,1/6,4 7,9/4,8/5,9
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4054 3915
Šířka (mm): 1740 1735
Výška (mm): 1233 1225
Rozvor náprav (mm): 2310 2310
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1496/1503 1495/1505
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 975 900
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1215
Objem zavazadlového prostoru (l): 140 130
Objem palivové nádrže (l): 45 45
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: dvojité trojúhelníkové rameno dvojité trojúhelníkové rameno
Zavěšení vzadu: víceprvkové zavěšení víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 205/45 R17 195/50 R16
Pneumatiky vzadu: 205/45 R17 195/50 R16

[su_hello-bank-calculator]

Radek Topinka (neregistrovaný)
Mám Fiata 124 Spider, protože Mx5 je auto vnějším designem pro holky. Je to především kabrio a tam tolik nehledám to co mi dala Toyota GT86, tedy opravdovou radost z jízdy. Fiat a jeho design je prostě pecka auto a cítíte se v něm skěle.
Efreeti (neregistrovaný)
Nenašel ste odpověď na to, za co připlácíte? Co třeba +14cm délky karoserie, větší kola a silnější motor s přeplňováním? Jinak já bych prosil spíš tu Mazdu :)
  • Našli jste v článku chybu?