- Z aktuálních aut na trhu mu v terénu nemůže konkurovat téměř nikdo
- Možnost tlačítkem uzavřít všechny tři diferenciály je bez přehánění unikátní
- Nabízí solidní komfort a hlavně překvapivou dynamiku také na silnici
–
- Pracovní vůz za dva miliony korun vážně není pro každého
- Rádio s dotykovým displejem za 32 tisíc je hodně podprůměrné
- Vlastně už to tak docela není Professional
Na trhu existuje několik jistot. V tomto kontextu se vám určitě vybaví třeba Land Rover Defender, ale ten se minulý rok definitivně rozloučil. Podobným případem je i Mercedes-Benz třídy G. Také v jeho případě se často mluví o konci kariéry, přesto tenhle model v nabídce značky pořád najdete. Není se čemu divit. I když se prodává od roku 1979, právě teď se těší největšímu zájmu. Věřte, nebo ne, minulý rok Mercedes prodal nejvíc exemplářů třídy G v jeho dlouhé historii. Bylo jich více než 20 tisíc.
Doporučujeme: Mercedes-Maybach G 650 Landaulet je nádherné monstrum, které nemá obdoby
Ve srovnání s Land Roverem Defender, který zůstával celou dobu téměř stoprocentně věrný původní bytelné konstrukci a v terénu zvládl neuvěřitelné věci (pokud byl člověk alespoň trochu šikovný při manuálním řazení redukce a uzávěrek), šel Mercedes jinou cestou. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let rozdělil třídu G na dvě řady. W463 byla určena běžným zákazníkům toužícím po odolném SUV. Pod kapotu zamířily velké motory, dorazily verze AMG, interiér mohl dostat ty nejlepší materiály... S vědomím toho, že určitá skupina zájemců pořád chce něco na způsob Defenderu, zde ale stále zůstávala ještě druhá varianta, W461.
Šlo o čistokrevný off-road a z něj také Professional dříve vycházel. Jenže slavné Géčko prošlo minulý rok modernizací a ta změnila právě tento na pohled drobný detail. Původní Professional W461 se u nás už neprodává. Ten aktuální, který jsme nedávno vyzkoušeli, vychází z civilnější verze W463.
Vadí to?
Mercedes-Benz třídy G Professional jsem naposledy řídil ještě coby W461 někdy před sedmi lety. Moc dobře si na něj pamatuji. Byl béžový, stál na plechových kolech a interiér vypadal jako z osmdesátých let. Současná verze je možná první pohled dost podobná, tedy až na šestnáctipalcová litá kola, ale interiér se změnil naprosto zásadně. Právě zde se nejvíce projevila nová příbuznost s civilní variantu W463.
Doporučujeme: Nová generace Mercedesu třídy G je za dveřmi. Na pohled se moc nezmění
Nový je přístrojový štít s velkým barevným displejem, na středovém panelu najdete leskle černý dekor, ovladače klimatizace jsou stejné jako v jiných Mercedesech a tak dále. Navíc dostal každý Professional elektricky stavitelný volant, což může působit zvláštně, ale je to další důsledek přestěhování pracovní verze k civilním sourozencům. Mercedes prostě vyrábí všechny verze třídy G s elektricky stavitelným sloupkem řízení. Instalace klasického sloupku pro jednu variantu by se mu nevyplatila.
Každopádně výsledek nové kombinace W463 s Professinalem je občas skoro až komický. Kůží potažený volant, který nemá daleko k variantě AMG, je doplněn o tlačítka ovládající vskutku tragické rádio. To má sice jakýsi dotykový displej, který ale moc nefunguje (kromě toho dotykový displej nejde moc dohromady s jízdou v terénu), a špatně hrající reproduktory. Sedadlo si částečně můžete nastavit elektricky, zrcátka jsou ovšem klasická, takže si pěkně manuálně stáhnete okno a rukou si vše seřídíte. Podlaha je holá a nechybějí v ní slavné špunty pro vypouštění vody. V kontextu kovových sportovních pedálů opět vypadají zvláštně.
Prostor pro cestující (cm) | Mercedes-Benz G 350 d Professional |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 147 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 148 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 97/104 |
Prostor pro hlavu vzadu | 103 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 20 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 49 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem | 20 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem | 20 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 29 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 7 |
Délka sedáku vpředu | 49 |
Délka sedáku vzadu | 46 |
Délka opěradla vpředu | 64 |
Délka opěradla vzadu | 57 |
Jen pro zajímavost. Mercedes chce vracet auta umytá, což třeba v případě třídy G bývá občas komplikované. Po výletu do zabláceného terénu samozřejmě také podlaha nevypadala úplně jako nová, ale co, vezmu hadici, vystříkám to a vodu vypustím špunty v podlaze. Od toho tam přece jsou. Teorie je pěkná, ale v praxi při bližší prohlídce zjistíte, že se pod sedadlem řidiče nachází jakási elektrika, takže je dobré zacházet s vodou opatrně. I blízká přítomnost těch pěkných ovladačů klimatizace vás při podobném čištění trochu zneklidní. Inu, také toto je důsledek změn, jimiž Professional prošel.
Prostor pro zavazadla (cm) | Mercedes-Benz G 350 d Professional |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 100 |
Maximální šířka | 151 |
Výška po plato | 45 |
Délka ložné plochy | 102 |
Výška nakládací hrany | 78 |
Šířka vstupního otvoru | 100 |
Výška vstupního otvoru | 116 |
Maximální délka nákladu | 209 |
Obecně ale posádka spíše získala. Například si můžete celkem snadno najít svou ideální pozici za volantem. Možná byste byli překvapeni tím, jak dobrý nakonec umí být současný Professional při jízdě po silnicích. Výše v tabulce pak najdete také vnitřní rozměry, malý automobil to opravdu není.
Je opravdu rychlý
V rámci loňské modernizace se udály důležité změny také pod kapotou. Aktuální Professional osazený vznětovým přeplňovaným šestiválcem posílil. Vyjádřeno procenty došlo u výkonu oproti starší verzi G 300 d Professional k nárůstu o 33 %, zatímco oficiální spotřeba klesla o 15,4 %. Celkově aktuální „profík“ G 350 d disponuje parametry 180 kW (245 k) a 600 Nm. Převodovka je automatická sedmistupňová.
I když zde jde hlavně o jízdu terénem, překvapení vás čekají také na silnici. Kromě toho, že nový Professional nabízí civilnější interiér, je také rychlejší. Při měření jsme se dost divili, když i s dvojicí dospělých osob na palubě dosprintovala tahle krabice z klidu na 100 km/h za méně než devět sekund. Přesné naměřené hodnoty najdete v tabulce:
Naměřené hodnoty | Mercedes-Benz G 350 d Professional |
---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | |
0-50 km/h (s) | 2,7 |
0-100 km/h (s) | 8,6 |
0-130 km/h (s) | 15,6 |
0-150 km/h (s) | 23,4 |
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ | |
30-50 km/h (s) | 1,4 |
50-70 km/h (s) | 1,9 |
80-120 km/h (s) | 7,3 |
130-150 km/h (s) | 7,9 |
Mercedes udává 8,8 s, my jsme naměřili dokonce o dvě desetiny méně. Se vzrůstající rychlostí samozřejmě začíná vítězit aerodynamický odpor, přesto se na dálnicích k maximu 160 km/h daném omezovačem dostanete celkem snadno. Nervozita auta při podobném tempu je ovšem jasnou připomínkou skutečnosti, že zde omezovač svůj význam opravdu má.
Doporučujeme: Galerie — Pracovní Mercedes třídy G je hodně rychlý. Nestačí na něj ani vrcholný Kodiaq
Professional dostal ve srovnání s klasickou třídou G podvozek zvýšený o 10 mm, takže disponuje světlou výškou 245 mm. To v kombinaci s vysokými pneumatikami znamená poněkud horší řízení a ne úplně jisté chování v zatáčkách. Tak už tomu zkrátka u těchto aut bývá. Na vaše počínání bedlivě dohlíží stabilizace. Jakékoliv nepřístojnosti jsou ihned napravovány za pomoci brzd. Pokud jde o spotřebu, počítejte s hodnotami kolem třinácti litrů. Není ale zas až takový problém jezdit za méně, v terénu půjdete přes sedmnáct.
V terénu se nebojí ničeho
Vzhledem k historii a především pověsti tohoto modelu asi není příliš potřeba rozvádět terénní schopnosti. Silný motor, redukce a uzávěrky všech diferenciálů, to je bez přehánění nekompromisní terénní výbava. Pokud použijete pořádné pneumatiky, Professional se vyhrabe téměř ze všeho. Všechny terénní záležitosti navíc ovládáte tlačítky, což je o poznání jednodušší než manuální řazení. Samozřejmostí jsou i bytelné kovové ochrany podvozku.
Jestli chcete ještě víc, Mercedes nabízí řadu off-roadových příplatků. Třeba kovový přední nárazník s přípravou na naviják, střešní nosič, žebřík na zadní dveře, případně ochranné mřížky přes hlavní světla.
Jízda v terénu je zábavná. Dostat tohle auto coby služební vůz pro dojíždění přes lesy a louky k nějakému elektrickému vedení, tak se rozhodně nezlobím.
Je výborný, ale není pro každého
Mercedes-Benz třídy G Professional se v rámci modernizace trochu posunul směrem ke svým civilním sourozencům. V terénu je to ale pořád skvělý vůz, který jen těžko hledá konkurenci. Hlavním problémem je ale cena. Professional totiž stojí minimálně 2 075 150 korun. To už musíte být hodně dobře zajištěná firma, abyste si ho mohli dovolit. Také příplatky vyjdou pěkně draho. To hrozné rádio stojí skoro 31 tisíc, za lepší tažné zařízení, kryt přes zavazadelník a ochrannou síť zavazadelníku dáte 21 tisíc a třeba taková sada Offroad (ochrana světel, dřevěná podlaha v zavazadelníku, exepdiční střešní nosič a pár drobností vyjde na 221 tisíc korun. Náš exemplář by stál necelých 2,2 milionu.
Doporučujeme: Audi Q7 3.0 TDI vs. Mercedes-Benz GLS 350d: Duel mastodontů
Zájemci o levnější alternativu dříve automaticky volili Defender, jenže ten už si dnes nekoupíte. Kromě Jeepu Wrangler je tak Professional posledním zástupcem svého druhu. Určitě je dobře, že se stále prodává. Doufejme, že mu to ještě mnoho let vydrží.
Cena testovaného vozu: 2 075 150 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 2 175 711 Kč
Technické údaje | Mercedes-Benz G 350 d Professional |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vznětový šestiválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2987 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 180/3600 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 600/1600-2400 |
Kompresní poměr: | 15,5:1 |
Vrtání x zdvih (mm): | 83 × 92 |
Převodovka: | sedmistupňová automatická |
Poháněná kola: | stálý pohon všech kol, uzávěrka všech tří diferenciálů, redukce |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 160 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 11,1/9,1/9,9 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4764 |
Šířka (mm): | 1875 |
Výška (mm): | 1980 |
Rozvor náprav (mm): | 2850 |
Poloměr otáčení (m): | 6,8 |
Provozní hmotnost (kg): | 2608 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 3200 |
Objem zavazadelového prostoru (l): | 487 |
Objem palivové nádrže (l): | 96 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | Tuhá náprava, vlečná ramena a panhardská tyč, vinuté pružiny |
Zavěšení vzadu: | Tuhá náprava, vlečená ramena, vinuté pružiny |
Řízení: | Hřebenové s hydraulickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 265/70 R16 |
Pneumatiky vzadu: | 265/70 R16 |
[su_hello-bank-calculator]