Test Indian Scout Bobber: Bobřík odvahy

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Vkusná kombinace oldschoolového stylu s moderní technikou
  • Vytříbený, čitelný a vibrací prostý projev motoru
  • Extrémně snadná ovladatelnost i v nízkých rychlostech

  • Nízký zdvih zadních tlumičů a tvrdé sedlo limitují komfort jízdy
  • Tužší chod mechanické spojky

Obvyklý postup při vývoji bobberu (podobně jako u individuálních staveb) bývá takový, že se vezme klasická motorka, sundají se z ní všechny nepotřebné díly včetně zadního sedla, blatníky se zkrátí na nezbytné minimum a podvozek se sníží, co to jen jde. Široká přední pneumatika patří rovněž k povinné výbavě, přestože původní bobbery ve třicátých letech obouvaly i úzké žiletky. S pořádným balonem vepředu ale takováto motorka vypadá zkrátka drsněji než s velkou úzkou galuskou, kterou jsme si zvykli vídat spíš u chopperů.

Tvůrci bobberu ze Springfieldu se v podstatě drželi osvědčeného receptu, jen si troufli nahradit jednu zásadní ingredienci. Jako základ k jeho stavbě totiž posloužila ta nejmodernější technika, jaká se zrovna ve skladech firmy s náčelníkem ve znaku nacházela. Vždyť model Scout s kapalinou chlazeným dvouválcem se na světě sotva stihl ohřát – ve výrobě byl teprve tři roky, když se stal platformou pro stylový bike, který si podle názvu každý automaticky zařadí do kategorie retro. Když se ale na výsledek práce týmu Indian Industrial Design podíváte víc zblízka, řeknete si, proč ne? Je snad někde napsáno, že hliníkový rám a kapalinou chlazený motor mají k bobří řece vstup zakázán?

Místo, kde se kožené prošívané sedlo dotýká hliníkového rámu, připomíná generační propast mezi původním a moderním bobberem
Klíček je jedním z mála detailů, na kterých se podepsal rozpočtář. Drátěná klec kolem skříňky zapalování je naopak vtipným nápadem

Scout Bobber vzbuzuje sympatie už tím, že se nesnaží nic předstírat. Žádné falešné žebrování ani maskování chladiče tu nehledejte – kupujete si přece motorku vyrobenou v jednadvacátém století, oblečenou do moderního kvádra, byť střiženého podle vzoru z dob našich dědů. Koneckonců, úspěšní módní návrháři také občas rádi hledají inspiraci v černobílých filmech, ale šijí vesměs z nejlepších dostupných materiálů. A právě za vkusnou kombinaci oldschoolových prvků se současnou technikou si Indian zaslouží největší aplaus.

Srovnávací test Harley-Davidson Street Glide Special vs. Indian Chieftain Limited: Dny hřmění
Přečtěte si také:

Srovnávací test Harley-Davidson Street Glide Special vs. Indian Chieftain Limited: Dny hřmění

I když by se kolem Scoutu Bobber dalo chodit a uznale kývat hlavou nad šikovností designéra hodně dlouho, pořád to není pouhá ozdoba do obýváku. S takovou motorkou se budete chtít ukazovat a chlubit po celém městě, ne-li okrese či kraji. Na dovolenou k Jadranu (nebo spíš na akci Wheels & Waves k Atlantiku) byste s ní také dojeli, ale podobné nápady vás nejspíš přejdou v momentě, kdy přijedete domů z prodejny. Už podvozek základního modelu Scout není žádný plyšák, a Bobber se zkrácenými zadními tlumiči vám dá každou spáru v asfaltu ochutnat ještě o něco intenzivněji. Nic na tom nemění ani fakt, že stupačky jsou víc vzadu – nohama stejně zádům neodlehčíte. A sedlo, zapasované mezi zadním válcem a blatníkem, má svou velikostí a tloušťkou polstrování k pohodlnému gauči také hodně daleko. Ale na to, jak blízko ke spalovacímu prostoru se za jízdy nachází, je rozkrok v relativní tepelné pohodě (rozuměj mimo nebezpečí ztráty fertility). Kompaktní stavba překvapivě v ničem neomezí ani jezdce nadprůměrné výšky postavy – komu se nechce ohýbat hřbet, nechť si připlatí za originální ape-hangery – naopak ti méně vzrostlí se budou nad komickou výškou sedla tetelit blahem.

Cejchování tachometru zohledňuje fakt, že rychlostí přes 120 km/h se na Bobberu jezdí zcela výjimečně. Vyšším cifrám je proto vyčleněna jen malá část stupnice
Umístění registrační značky mimo podélnou osu naše předpisy na rozdíl od těch amerických nedovolují. S touto překážkou se designér vypořádal šikovně

Proklatě nízko leží i těžiště stroje, což spolu se sympatickou hmotností ve výsledku znamená extrémně snadné manévrování, které vynikne hlavně ve městě. Ochotu jít do náklonu přitom nijak nezmenšuje ani šířka přední pneumatiky, ani poloha stupaček. A motor? Ten je na courání po bulvárech jako dělaný. Nechá vás jen tak lechtat plyn kousek nad volnoběhem klidně i na pětku – převodovka mimochodem pracuje velmi přesně, jen páčka mechanické spojky by mohla klást trochu menší odpor. Pocit lehkosti nezmizí, ani když za cedulí konec obce povolíte otěže stovce indiánských koní. Síla motoru je cítit pod zadkem i v rukách (mnohem víc než jeho vibrace), ale není to, jako když se splašené stádo rozběhne krajinou. Nástup výkonu je dost razantní na to, aby vás zatlačil do prohlubně v sedle, a zároveň naprosto předvídatelný a čitelný, takže se v sérii zatáček snadno naladíte na jeho rytmus. A za chvíli se naučíte využívat i brzdný účinek twinu, který k plynulosti jízdy přispívá minimálně stejnou měrou jako střízlivě dimenzované kotoučovky, u nichž vás může překvapit snad jen příliš aktivně reagující ABS.

Indian Scout Bobber: Verdikt

Pod tvrdou slupkou se často skrývá citlivá duše. A to je případ Indianu Bobber. Navenek se tváří jako motorka pro drsňáky, jeho chování je však ve skutečnosti dokonale vytříbené. Proti standardnímu Scoutu nabídne (za zanedbatelný příplatek) kromě kompaktnější stavby především aktivnější jízdní pozici, takže jestli dáváte přednost stylu před komfortem, je to motorka přesně pro vás. Howgh!

Foto: David M. Bodlák


Cena testovaného motocyklu: 385 000 Kč
Technické údaje Indian Scout Bobber
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor (mm): 1562
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 662
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 120/50
Úhel krku řízení (°): 61
Pneumatika vpředu 130/90-R16
Pneumatika vzadu 150/80-R16
Hmotnost (kg): 247
Objem nádrže (l): 12,5
PODVOZEK
Rám: dvoukolébkový z hliníku
Zavěšení vpředu: teleskopická vidlice Ø 41 mm
Zavěšení vzadu: kyvná vidlice,
dvě tlumící jednotky
Brzdy vpředu: dvoupístkový třmen, Ø 298 mm
Brzdy vzadu: jednopístkový třmen, Ø 298 mm
MOTOR
Konstrukce: vidlicový dvouválec
Zdvihový objem válců (cm3) 1133
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 69/8000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 98/5600
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?