- Futuristický design, který nelze přehlédnout
- Verze Roadster vypadá ještě lépe než kupé
- Konstantní pozornost okolí
- Jízda jen na elektrickou energii
- Rychlá stahovací střecha s možností dálkového ovládání
–
- Konstantní a někdy až nepříjemná pozornost okolí
- Za bezmála pět milionů si můžete koupit výrazně rychlejší auta
- Přítomnost tříválce je u podobného stroje trochu nedůstojná
Jak se tak v jedné pražské garáži koukám na nové BMW i8 Roadster, nevěřím. Nevěřím tomu, že vzhled tohoto auta je starý už devět let. Ano, v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu mnichovská automobilka představila koncept Vision EfficientDynamics, který vypadal prakticky stejně jako později představená sériová verze. Dnes se píše rok 2018 a ani loňská modernizace na vzhledu nic zásadního nezměnila. Přesto i8 pořád vypadá, jako kdyby přistála do téhle garáže z oběžné dráhy. Je to dokonalý futuristický magnet na pohledy kolemjdoucích.
Sériové BMW i8 se představilo už v roce 2014. Vzhledem k unikátnímu designu se sice nic měnit nemuselo, ale modernizace se hodila jako prostá připomínka skutečnosti, že tu i8 pořád je. (To samozřejmě neplatí pro český trh, kde přítomnost i8 v nabídce více než dostatečně připomněla česká policie.) A současně to byla také dobrá příležitost konečně zařadit do nabídky tolik očekávané provedení se stahovací střechou. Vždyť koncept i8 Spyder firma poprvé ukázala před šesti lety. Pokud jste na něj od té doby čekali, dočkali jste se letos v květnu, kdy se modernizovaná i8 začala prodávat.
Plátěná střecha není jedinou novinkou faceliftu. Důležité změny se odehrály na hybridním pohonném ústrojí. Především vzrostla kapacita lithium-iontového akumulátoru z původních 7,1 na 11,6 kWh. Bavíme se o celkové kapacitě, i ta využitelná (9,4 kWh) je ale pořád vyšší než to, co měla i8 k dispozici dřív. Kromě prodloužení elektrického dojezdu z nějakých 30 km na zhruba padesát dovolila novinka instalaci výkonnějšího předního elektromotoru. Ten posílil o 9 kW (12 k) na konečných 105 kW (143 k). Díky tomu může BMW i8 častěji využívat pouze elektrický pohon, což snižuje průměrnou spotřebu. Spalovacího motoru se fakticky žádné změny nedotkly, tedy až na instalaci filtru pevných částic.
Na design auta nejezdí, ale…
Já vím. Vzhled je subjektivní věc, takže ho většinou přeskakujeme. Ale i8 Roadster je něco tak nevšedního! Futuristický design zaručuje konstantní pozornost. Ať už zastavíte kdekoliv, vždycky (a to jakože opravdu vždycky) se najde někdo, kdo si auto bude prohlížet. A většinou u toho také tasí mobil.
Roadster podle mého soudu vypadá ještě lépe než kupé, ale pokud nejste rození extroverti, má zásadní nevýhodu. Bez střechy je posádka pěkně vidět, takže je pro kolemjdoucí snadné zkontrolovat, cože to za lidi jezdí takovým autem. Musím se přiznat, že během třídenní zápůjčky mi tahle pozornost chvílemi začínala být nepříjemná, ale třeba jen nemám tu správnou povahu. Každopádně vnější vzhled je v případě i8 jednoznačně hlavní argument pro koupi, na tom se nic nezměnilo.
Doporučujeme: BMW i8 dostalo v rámci faceliftu lepší baterie a verzi Roadster s plátěnou střechou
Roadster je na rozdíl od kupé čistokrevné dvoumístné auto. To rozhodně ničemu nevadí, protože zadní místa jsou u klasické i8 pro lidi nepoužitelná. Prostor ve druhé provizorní řadě byl využit jako místo pro uložení střechy. Ta se skládá nastojato. Jde o chytré řešení, protože v podélném směru nezabírá tolik místa. Za předními sedadly zbyla ještě jakási polička pro odložení menších zavazadel. Manipulace se střechou trvá patnáct sekund a lze ji provádět do rychlosti 50 km/h. Zajímavostí jsou díly použité pro konstrukci střechy vyrobené metodou 3D tisku. Střechu lze skládat i přes klíček dálkového ovládání, musíte ale stát vedle auta. Pokud jste dál, i8 pouze stáhne okénka.
Také interiér prošel decentní modernizací, ale šlo jen o drobnosti typu nového čalounění nebo modernějšího multimediálního systému. Roadster ukrývá tlačítko pro stahování střechy v malém „penálu“ za voličem automatické převodovky. Tlačítkem u vnitřního zpětného zrcátka se ovládá zadní malé okénko, které funguje jako větrný štít. Zde na vás čeká malý inženýrský žert, protože když chcete zadní okénko stáhnout, musíte mačkat zmíněné tlačítko směrem nahoru. A když ho chcete vysunout, musíte tlačítko zatáhnout směrem dolu.
Doporučujeme: BMW i8 zůstává u policie i nadále. Nově už ale bude umět měřit rychlost
Úpravu si u otevřené varianty vyžádaly také boční, vzhůru výklopné dveře coby další nesmírně efektní prvek BMW i8. Jinak se pořád sedí velmi nízko a do auta se nastupuje přes masivní práh. Pokud máte střechu staženou, nastupuje se do Roadsteru mnohem snáze než do kupé (Leoš Tržil by to jistě ocenil).
Supersport to vážně není
Koncepce pohonného ústrojí zůstala zachována. Přední nápravu pohání už zmíněný posílený elektromotor. Před zadní nápravou je napříč uložený přeplňovaný tříválec 1,5 l s vyvažovací hřídelí, který pohání přes šestistupňový dvouspojkový automat zadní kola. U spalovací jednotky je ještě jeden malý elektromotor sloužící jako generátor elektrické energie.
Fakticky je tedy BMW i8 hybridní čtyřkolka schopná se v čistě elektrickém režimu převtělit do zcela obyčejné elektrické předokolky s poněkud vyšší cenovkou. Za pozornost stojí i fakt, že tohle auto dokáže fungovat jako elektromobil. Nenapadá mě žádný jiný plug-in hybrid nebo elektrický vůz nabízející možnost jízdy s otevřeným nebem nad hlavou. BMW i8 Roadster je v tomto směru zřejmě premiant. A tiché proplouvání s větrem ve vlasech své kouzlo má.
Ale jen do chvíle, než se nastartuje spalovací tříválec. Ten údajně prošel modernizací také s ohledem na produkovaný zvuk. Vím, i vnímání zvuku je subjektivní záležitost. Ale ať se na mě nikdo nezlobí, když se mi za hlavou probudil k životu malý motůrek, chvíli jsem ve zpětném zrcátku hledal auto, které takový zvuk produkuje. Pravda, v režimu Sport zní spalovací patnáctistovka docela obstojně. Ze všeho nejvíc připomíná Fiestu ST, jak výstižně poznamenal Jirka (čím to asi bude). V režimu Comfort je ale zvuk motoru poněkud smutný. Zejména pokud si uvědomíte, že jste si za svých 4,5 milionu mohli koupit třeba desetiválcový supersport značky Audi.
Doporučujeme: Test BMW X3 xDrive30d — V nejlepším pořádku
Ale čert vem zvuk, asi největší zklamání mi nakonec přinesla dynamika. Oficiálně zvládne BMW i8 sprint z nuly na 100 km/h za 4,4 s, na tom se ani navzdory posílenému elektromotoru nic nezměnilo. Roadster je o dvě desetinky pomalejší a při našem měření zaostal za oficiálním časem o další dvě. Pro ostré starty vůz využívá systém Launch Control. Popravdě, výsledek 4,8 sekund u auta vypadajícího jako futuristický supersport není nic oslnivého. Vzpomínáte, za kolik dalo při reálném měření stovku obyčejné Audi RS3?
Přesné hodnoty akcelerace najdete v přiložené tabulce, kam jsme pro srovnání přidali ještě výsledky Audi R8 V10 Plus a BMW M4 s paketem Competition. Zatímco před čtyřmi lety se dynamické schopnosti i8 asi daly akceptovat, vývoj v průběhu let postoupil kupředu a BMW i8 se po této stránce propadla mezi průměr. To je zkrátka holý fakt.
Akcelerace | BMW i8 Roadster | Audi R8 V10 Plus | BMW M4 Competition |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s) | 1,91 | 1,37 | 2,09 |
0-100 km/h (s) | 4,78 | 3,16 | 4,52 |
0-130 km/h (s) | 7,43 | 4,65 | 6,59 |
0-150 km/h (s) | 9,61 | 5,88 | 8,24 |
0-170 km/h (s) | 12,42 | 7,37 | 10,24 |
0-200 km/h (s) | 18,07 | 10,2 | 14,05 |
30-50 km/h (s) | 0,86 | 0,58 | 0,94 |
50-70 km/h (s) | 0,97 | 0,64 | 0,89 |
80-120 km/h (s) | 3,01 | 1,75 | 2,41 |
130-150 km/h (s) | 2,18 | 1,23 | 1,66 |
V grafu ukazujícím porovnání stejných vozů je vše vidět ještě lépe. Rozdíl mezi Audi R8 a BMW i8 Roadster je doslova propastný. Při sprintu z nuly na 200 km/h je i8 o (aby těch osmiček nebylo málo) osm sekund pomalejší. Ve zrychlení 0-200 km/h udrží s i8 Roadsterem krok dokonce i BMW M240i, které tuhle disciplínu při testu zvládlo za 18,06 s.
Ne, pokud jde o reálná čísla, pak lze jen těžko tvrdit, že je BMW i8 Roadster supersportovní automobil, byť by tak mohlo na první pohled vypadat. Jenže jsou čísla při reálné jízdě opravdu důležitá? A vůbec, je pro běžného řidiče podstatné, jestli v normálním provozu zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,8 s, nebo to bude o pár desetin sekundy méně?
Rychlý být umí, ne že ne
Odpověď je jednoduchá. Ne, čísla důležitá nejsou. Tedy dokud nevezmete i8 na nějaký velký okruh a nebudete mít pro srovnání třeba zmíněné Audi R8 a Porsche 911 GTS. Na běžné okresky jsou oba zmínění soupeři absurdně rychlí a také i8 Roadster dokáže být rychlá více než dostatečně. Přítomnost elektromotoru zajistí okamžitou a intenzivní reakci na přidání plynu, což dojem rychlosti zdůrazňuje.
Podvozek navíc funguje výborně. Může za to zejména rozumná hmotnost (Roadster je oproti kupé pouze o 60 kg těžší), její ideální rozložení mezi nápravy a nízko položené těžiště. Jen nečekejte hravé auto. BMW i8 je chirurgicky přesný nástroj ideální pro čistou stopu. Přilnavosti má na rozdávání, po nedotáčivosti ani památky. Je to auto z kategorie „kam otočíte volant, tam jede“. (Tahle kategorie má ještě druhý název: „utrhne se jen jednou...“) Standardem jsou adaptivní tlumiče a pádla pod volantem pro manuální řazení. Při dynamickém stylu jízdy si tříválec dokáže říci klidně o patnáct litrů na sto plus kilowatthodiny spotřebované elektromotorem. Systém ovšem funguje velmi chytře, takže se vám ani při nejostřejším tempu nestane, že byste přišli o asistenci elektromotoru. Protože styl brzda-plyn znamená ve světě hybridů spoustu příležitostí pro intenzivní rekuperaci.
Doporučujeme: BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman — Juniorská extraliga
Kromě režimu Sport jsou v hybridním režimu jízdy k dispozici také režimy Comfort a Eco Pro. Po stisku tlačítka eDrive přepnete pohon do čistě elektrického módu, kde můžete volit mezi režimy Comfort a Eco Pro. V hybridním nastavení pohonu lze jet čistě na elektřinu do rychlosti 105 km/h. V elektrickém režimu je hranice posunuta na 120 km/h.
Zajímavá alternativa ke klasikům
I když je BMW i8 na trhu čtyři roky, přímého soupeře nemá, takže vlastně není s čím porovnávat. Pro zákazníky nakonec bude hlavním měřítkem pořizovací cena. A právě ta je největším problémem. Standardní i8 začíná částkou 3,8 milionu korun, za absenci střechy si připlatíte dalších 400 tisíc.
Testovaný exemplář navíc dostal další výbavu za půl milionu. Výsledkem je astronomická částka 4,7 milionu. Právě ta je důvodem, proč jsme se při srovnání několikrát odkázali na Audi R8 V10 Plus (i když to stojí pět milionů), sáhnout ale klidně můžete po 911 4 GTS a ještě vám zbude na příplatky. V obou případech bude řidičský zážitek intenzivnější než u BMW i8, které tak nakonec především hraje roli zajímavé alternativy ke klasickým sportovním vozům.
BMW i8 Roadster ovšem přitáhne daleko více pozornosti. Pokud chcete hlavně být vidět, udělá vám mnohem lepší službu než nějaká okoukaná a celá desetiletí stále stejně vypadající 911, která je v tomto směru absolutním opakem. Model i8 je celkově velmi zajímavý vůz, o tom žádná, a navíc jezdí víc než dobře. Jenže na našem emisně nezdaněném trhu mu v rukávu zůstává oproti cenově srovnatelným soupeřům coby hlavní trumf jen ten design. Díky nové přítomnosti stahovací plátěné střechy je ale tenhle trumf ještě silnější než dosud.
Cena testovaného vozu: 4 230 200 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy: 4 708 729 Kč
Technické údaje | BMW i8 Roadster |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový tříválec BMW TwinPower Turbo + synchronní elektromotor |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1499 |
Vrtání x zdvih (mm): | 82,0 x 94,6 |
Kompresní poměr: | 9,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 170 / 5800 + 75 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 320 / 3700 + 250 |
Převodovka: | šestistupňová dvouspojková + dvoustupňová automatická |
Poháněná kola: | hybridní pohon všech kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 250 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km / kWh/100 km) | 2,1 / 14,5 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4689 |
Šířka (mm): | 1942 |
Výška (mm): | 1291 |
Rozvor náprav (mm): | 2800 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1644 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1721 |
Provozní hmotnost DIN (kg): | 1670 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2040 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 88 |
Objem palivové nádrže / kapacita akumulátorů (l/kWh): | 30 / 11,6 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení s dvojitými příčnými rameny |
Podvozek vzadu: | pětiprvková náprava |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče |
Brzdy vzadu: | ventilované kotouče |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 195/50 R20 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 215/45 R20 |