Ne, nepředstavujeme nějaký nový plán Ministerstva dopravy na kompletní renovaci silniční sítě v Česku. Na to zkrátka peníze nejsou. Když si s rozbitými silnicemi neumí poradit správce komunikace, musí si s nimi poradit odpružení aut. Jenže jak si s nimi má poradit, když se dnes i rodinné SUV vyvíjí na Nürburgringu, aby bylo co nejsportovnější? Ačkoli existují adaptivní tlumiče a pneumatické pružiny, stále systém naráží na své technologické hranice. Na sportovním podvozku se i jízda po relativně slušné silnici jeví někdy jako nepříjemná. A na průměrné silnici se záplatami skoro nesnesitelná. Na měkkých tlumičích by pak bylo auto špatně ovladatelné. Výrobci se proto snaží najít kompromis a ten se vždycky přikloní na jednu stranu – u sportovního auta k většímu nepohodlí, u rodinného k horší ovladatelnosti.
Doporučujeme rychlý test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozek stále v hlavní roli
Problém konvenčních podvozků je v tom, že se zpožděním reagují až na to, co se děje pod koly, a rušivé rázy přenášejí do karoserie. Neumí auto připravit dopředu. První vlaštovkou je aktivní podvozek Mercedesu třídy S, který pomocí kamery čte silnici a podle toho předpřipraví podvozek s cílem co nejlépe pohltit nerovnost. Podobný systém má i Audi A8. Nový „proaktivní“ systém podvozku americké společnosti ClearMotion Inc., který se už příští rok má dostat do sériových aut, ale funguje trochu jinak.
U na první pohled konvenčního tlumiče je aktivní elektrohydraulický ventil, který dokáže za pouhých pět milisekund (ano, za 0,005 sekundy) reagovat na nerovnost a působit na tlumič. Systém si pak vytváří jakousi mapu podkladu, po kterém jede. Vedle nerovností umí kontrolovat i náklony karoserie.
Technologie vychází ze systému společnosti Bose, která už před třiceti lety představila projekt podobného revolučního elektromagnetického podvozku:
Tehdy se do sériové výroby systém nedostal. Především kvůli velice náročným výpočetním operacím, vysoké hmotnosti a vysoké ceně. Překvapivé je, že ani výrobci luxusních aut o to neměli zájem. Dnešní rychlé a malé procesory však už mohou s obrovským množstvím dat pracovat. Navíc systém ClearMotion je lehčí a kompaktnější. Od legendárního systému Bose si půjčuje jen základ řídícího softwaru.
Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Ještě jedna zajímavost k systému Bose. Ačkoli se do výroby v autech nedostal, na podobném principu později představila společnost Bose speciální komfortní „plovoucí“ sedadlo pro řidiče nákladních aut a autobusů, které se již s jistým komerčním úspěchem setkalo.
Podle společnosti ClearMotion se podařilo získat zájem pěti významných výrobců automobilů, ale firma nechce prozatím prozradit, o koho jde. Poprvé se tento aktivní podvozek objeví v sériovém autě v roce 2019, ale nebude se jednat o velkosériový model. V masovějším produktu aktivní podvozek uvidíme poprvé v roce 2020.
Vizuální znázornění funkce systému si můžete prohlédnout na stránkách ClearMotion.com.