Tenhle vynález okamžitě „opraví“ všechny silnice. V autech bude už za rok

15.05.2018
2 nové názory
Autor: Redakce
  • Aktivní podvozek ClearMotion se už za rok dostane do osobních aut

  • V roce 2020 ho uvidíme ve velkosériovém produktu

  • Systém vychází z třicet let staré technologie Bose

  • Není potřeba kvůli němu radikálně přepracovávat současná auta

  • Některé modely ho mohou převzít rovnou bez úprav konstrukce

Ne, nepředstavujeme nějaký nový plán Ministerstva dopravy na kompletní renovaci silniční sítě v Česku. Na to zkrátka peníze nejsou. Když si s rozbitými silnicemi neumí poradit správce komunikace, musí si s nimi poradit odpružení aut. Jenže jak si s nimi má poradit, když se dnes i rodinné SUV vyvíjí na Nürburgringu, aby bylo co nejsportovnější? Ačkoli existují adaptivní tlumiče a pneumatické pružiny, stále systém naráží na své technologické hranice. Na sportovním podvozku se i jízda po relativně slušné silnici jeví někdy jako nepříjemná. A na průměrné silnici se záplatami skoro nesnesitelná. Na měkkých tlumičích by pak bylo auto špatně ovladatelné. Výrobci se proto snaží najít kompromis a ten se vždycky přikloní na jednu stranu – u sportovního auta k většímu nepohodlí, u rodinného k horší ovladatelnosti.

Doporučujeme rychlý test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozek stále v hlavní roli

Problém konvenčních podvozků je v tom, že se zpožděním reagují až na to, co se děje pod koly, a rušivé rázy přenášejí do karoserie. Neumí auto připravit dopředu. První vlaštovkou je aktivní podvozek Mercedesu třídy S, který pomocí kamery čte silnici a podle toho předpřipraví podvozek s cílem co nejlépe pohltit nerovnost. Podobný systém má i Audi A8. Nový „proaktivní“ systém podvozku americké společnosti ClearMotion Inc., který se už příští rok má dostat do sériových aut, ale funguje trochu jinak.

U na první pohled konvenčního tlumiče je aktivní elektrohydraulický ventil, který dokáže za pouhých pět milisekund (ano, za 0,005 sekundy) reagovat na nerovnost a působit na tlumič. Systém si pak vytváří jakousi mapu podkladu, po kterém jede. Vedle nerovností umí kontrolovat i náklony karoserie.

Technologie vychází ze systému společnosti Bose, která už před třiceti lety představila projekt podobného revolučního elektromagnetického podvozku:

Tehdy se do sériové výroby systém nedostal. Především kvůli velice náročným výpočetním operacím, vysoké hmotnosti a vysoké ceně. Překvapivé je, že ani výrobci luxusních aut o to neměli zájem. Dnešní rychlé a malé procesory však už mohou s obrovským množstvím dat pracovat. Navíc systém ClearMotion je lehčí a kompaktnější. Od legendárního systému Bose si půjčuje jen základ řídícího softwaru.

Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život

Ještě jedna zajímavost k systému Bose. Ačkoli se do výroby v autech nedostal, na podobném principu později představila společnost Bose speciální komfortní „plovoucí“ sedadlo pro řidiče nákladních aut a autobusů, které se již s jistým komerčním úspěchem setkalo.

Podle společnosti ClearMotion se podařilo získat zájem pěti významných výrobců automobilů, ale firma nechce prozatím prozradit, o koho jde. Poprvé se tento aktivní podvozek objeví v sériovém autě v roce 2019, ale nebude se jednat o velkosériový model. V masovějším produktu aktivní podvozek uvidíme poprvé v roce 2020.

Vizuální znázornění funkce systému si můžete prohlédnout na stránkách ClearMotion.com.

Hanz397 (neregistrovaný)
Ještě bych doplnil podvozek konkrétně v C6 se systémem AMVAR... Hydractive sám o sobě mění jen dva módy a výšku podle kvality povrchu. AMVAR si přední nápravou"přečte"povrch a upraví podle něj i zadní nápravu. Nejlépe je to cítit (člověk to nejvíc pozná) při přejezdu příčných prahů, nebo železničního přejezdu,kde přední nápravou je to cítit,ale zadní skoro ne...
davidK (neregistrovaný)
hmm, opravdu inovativní. Znaš autore článku Citroën a jeho hydro podvozek? Zkus si o něm něco načíst ;-)
  • Našli jste v článku chybu?