V současné době se za prosté držení mobilu v ruce při řízení ukládají přísné tresty. U nás je to bloková pokuta 1000 korun (ve správním řízení do 2500 korun) a dva trestné body do karty řidiče. Držení telefonu v ruce je přece nebezpečné... Nebo ne? Aktuální australská studie ukazuje na to, že nejde ani tak o to, co držíte v ruce, ale o to, že provádíte telefonní hovor. Řidič se zkrátka soustředí na telefonát a ne na řízení. A to může přidávat k reakčnímu času i více než jednu sekundu. Při rychlosti 100 km/h za takovou dobu ujede auto vzdálenost skoro 28 metrů.
Zatímco s mobilem v ruce řidič nemůže pořádně řídit (majitelé vozů s automatickou převodovkou na to budou mít určitě jiný názor), se systémem Bluetooth (nebo s jiným obdobným zařízením, pro které se vžilo označení hands-free) může mít řidič obě ruce na volantu. Ale pořád se musí soustředit na dvě věci současně.
Technologická univerzita v australské provincii Queensland provedla několik testů na dobrovolnících a zjistila, že i když řidič používá systém hands-free, nereaguje na překážku tak dobře. V rychlosti 40 km/h potřebuje průměrně o 11 metrů delší dráhu k zastavení. U začátečníků je to ještě víc, píše o studii australský magazín Motoring.
Doporučujeme: Snížení rychlosti z 50 na 30 km/h emise nesníží. Ukázala to studie ADAC
Studie ukázala, že řidič používající hands-free nemá tak dobré periferní vidění a snadno přehlédne například chodce. Zareaguje na něj později a v době, kdy pokusní řidiči, kteří netelefonovali, už stáli na brzdě, měl telefonující řidič pořád ještě nohu na plynu.
Výsledkem studie je zjištění, že během telefonování, ať už s mobilem v ruce nebo pomocí hands-free se celkově snižuje schopnost člověka (a tedy i řidiče) vnímat nebezpečí. Je to důsledek práce mozku, který je zatížený soustředěním na telefonní hovor, takže eliminuje některé zdánlivě nedůležité okolní optické vjemy. Vznikají tak situace, kdy řidič sice kouká před sebe, ale překážku „nevidí“.
Stejná studie také zjistila, že pokud se řidič baví se spolujezdcem, není tolik rozptylován. Sice dochází k určitému poklesu schopnosti vnímat okolí, ale není to tak výrazné jako při telefonování. Řidiči bavící se se spolujezdcem také zpravidla sníží rychlost jízdy.
Univerzita byla výsledky překvapena a chce nadále pokračovat ve zkoumání efektu dalších činností na řidiče. Chce se zaměřit zejména pak psaní textových zpráv, sledování sociálních sítí, obsluhy navigace a podobně.