Stacionární radary zvyšují riziko nehody. Navrhovaná řešení vás ale příliš nepotěší

přidejte názor
Autor: Archiv MF
  • Průzkum britské společnosti Wunelli ukázal, že stacionární radary mnoho bezpečnosti nepřinášejí. Naopak zvyšují riziko nehody 

  • Společnost analyzovala data z 5353 automobilů 

  • Řešením má být více úsekových radarů nebo konstantní sledování vozidel

Britská společnost Wunelli přišla se zajímavým průzkumem. Ten se zabýval vlivem stacionárních radarů na bezpečnost provozu. Výsledek vás možná (ne)překvapí. Stacionární zařízení podle průzkumu zvyšují riziko nehod a tudíž nemají pozitivní vliv na bezpečnost silničního provozu.

Doporučujeme: Měření rychlosti na dálnicích je blíž, než si myslíte. A netýká se jen opravovaných úseků

Důvod je vcelku logický. Ve chvíli, kdy řidič jedoucí o něco rychleji uvidí kameru (nebo radar), začne obvykle prudce brzdit. Wunelli dokonce uvádí, že čtyři z pěti případů prudkého zabrzdění na britských silnicích jsou způsobeny právě měřením rychlosti. Takové chování pak způsobí dominový efekt u vozidel jedoucích za prvním automobilem. Následně už zbývá jen krůček k tomu, aby někdo z řidičů nedobrzdil.

Zařízení hlídající pouze jeden bod na silnici tedy nejsou moc užitečná. Vhodnější je údajně úsekové měření. To ovšem nemají řidiči příliš v oblibě, takže Wunelli nabízí ještě jedno řešení — „černé skříňky“. Tato zařízení v podstatě konstantně sledují jízdu řidiče. Ve výsledku lze velmi přesně zjistit, jak bezpečně dotyčný jel. Odtud se také vzala data, ze kterých průzkum vychází.

Doporučujeme: Řidiči zaplatí policistům školení, které je naučí základním řidičským dovednostem

Primárním účelem není předávání údajů policii, ale využití pro pojišťovny. Ty na základě záznamů mohou odměnit opatrné řidiče nižším pojištěním a naopak. Podle Wunelli právě tento způsob motivuje řidiče daleko více než měření a pokuty. Asi nepřekvapí, že zmíněná společnost tato telematická řešení pojišťovnám dodává.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?