Britská společnost Wunelli přišla se zajímavým průzkumem. Ten se zabýval vlivem stacionárních radarů na bezpečnost provozu. Výsledek vás možná (ne)překvapí. Stacionární zařízení podle průzkumu zvyšují riziko nehod a tudíž nemají pozitivní vliv na bezpečnost silničního provozu.
Doporučujeme: Měření rychlosti na dálnicích je blíž, než si myslíte. A netýká se jen opravovaných úseků
Důvod je vcelku logický. Ve chvíli, kdy řidič jedoucí o něco rychleji uvidí kameru (nebo radar), začne obvykle prudce brzdit. Wunelli dokonce uvádí, že čtyři z pěti případů prudkého zabrzdění na britských silnicích jsou způsobeny právě měřením rychlosti. Takové chování pak způsobí dominový efekt u vozidel jedoucích za prvním automobilem. Následně už zbývá jen krůček k tomu, aby někdo z řidičů nedobrzdil.
Zařízení hlídající pouze jeden bod na silnici tedy nejsou moc užitečná. Vhodnější je údajně úsekové měření. To ovšem nemají řidiči příliš v oblibě, takže Wunelli nabízí ještě jedno řešení — „černé skříňky“. Tato zařízení v podstatě konstantně sledují jízdu řidiče. Ve výsledku lze velmi přesně zjistit, jak bezpečně dotyčný jel. Odtud se také vzala data, ze kterých průzkum vychází.
Doporučujeme: Řidiči zaplatí policistům školení, které je naučí základním řidičským dovednostem
Primárním účelem není předávání údajů policii, ale využití pro pojišťovny. Ty na základě záznamů mohou odměnit opatrné řidiče nižším pojištěním a naopak. Podle Wunelli právě tento způsob motivuje řidiče daleko více než měření a pokuty. Asi nepřekvapí, že zmíněná společnost tato telematická řešení pojišťovnám dodává.