Mnichovská automobilka v úterý představila své první elektrické SUV BMW iX3. Od této chvíle z trojice německých luxusních automobilek nabízí každá svůj vůz v této kategorii. U Audi je to e-tron quattro, v případě Mercedesu pak EQC. Všechno jsou to auta, která se vejdou do dvou milionů korun. Podobně jako Tesla Model Y. Jak jsou na tom ve srovnání s ní a s dalším americkým elektromobilem Fordem Mustang Mach-E?
Pečlivě jsme porovnali všechny důležité parametry elektromobilů. Z nich vyplývá, že corssover Tesla Model Y vede prakticky ve všech případech. Stačí se podívat třeba na výkon. Zatímco Audi a BMW se pohybují kousek nad hranicí 200 kW a Mercedes zvládá díky dvěma elektromotorům 300 kW, Tesla se může chlubit 340kW výkonem.
To proto, že jsme do výběru zařadili model Y Performance, který je stále levnější než jakýkoliv německý model a dokonce cenou předčí i Ford. Pro úplnost dodejme, že tato varianta ještě není k objednání přes českou verzi stránek Tesly, uvedená cena je přepočet z německého trhu. Jakmile se ale tento model dostane do Česka, bude stát přibližně stejně.
Jediná hodnota, ve které má evropské auto navrch, je točivý moment. Ten je v případě Mercedesu-Benz EQC 760 Nm. Tento velmi vyoský paramer ale bohužel nemá až zas tak velký vliv na akceleraci. Jistě, EQC je proti e-tronu a iX3 na stovce o 1,7 sekundy rychleji, s časem 5,1 ale za Teslou Model Y zaostává. Ta totiž sprintuje na stovku za 3,7 sekundy. Akcelerace Mustangu je s evropskými vozy srovnatelná.
Dojezd stačí, ale...
Zvláštní je, že se všechna auta do zásuvky vyjma Tesly drží nízké maximální rychlosti. Ta je v případě Fordu, Mercedesu i BMW 180 km/h, Audi nabídne o 10 km/h víc. Tesla se ovšem vysoké rychlosti nebojí, zvládá až 241 km/h.
To ale není pro řadu uživatelů zas tak důležité. Mnohem více je bude zajímat dojezd. Z oficiálních údajů vyplývá, že nejdál mezi evropskými auty dojede BMW iX3. To má podle měření WLTP 460 km na jedno nabití, což je o 160 km víc než v případě Audi e-tron v základní verzi 50 quattro. Pokud se ale podíváme za oceán, vedou tamní vozy. Tesla Model Y nabízí 480 a Ford Mustang Mach-E, Ford Mustang Mach-E vs. 5.0 V8 vs Tesla a spol: Srovnání cen a parametrů nejen s konkurenčními elektromobily">který jsme zařadili v první edici, dokonce 540 kilometrů. Více už tabulka:
Srovnání parametrů luxusních elektrických SUV
Ford Mustang Mach-E First Edition | Tesla Model Y LR Performance | Audi e-tron 50 quattro | Mercedes-Benz EQC | BMW iX3 | |
---|---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 248 | 340 | 230 | 300 | 210 |
Točivý moment (Nm) | 565 | 639 | 540 | 760 | 400 |
0-100 km/h (s) | 3,7 | 6,8 | 5,1 | 6,8 | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 | 241 | 190 | 180 | 180 |
Dojezd WLTP (km) | 540 | 480 | 300 | 417 | 460 |
Max. výkon dobíjení | 150 | 250 | 125 | 112 | 150 |
Poháněná kola | všechna čtyři | všechna čtyři | všechna čtyři | všechna čtyři | zadní |
Základní cena (Kč): | 1 819 050 | 1 750 000* | 1 884 900 | 1 972 300 | 1 859 000 |
Pro úplnost připomeňme, že Model Y i Mustang Mach-E existují i v dostupnějších variantách a Audi e-tron naopak nabízí model 55 s výrazně lepšími parametry, ale mnohem vyšší cenou. Do srovnávací tabulky jsme zařadili takové varianty, které se cenově nejvíce přibližují novému BMW.
Jak je patrné z přímého srovnání, Tesla nabízí většinu nejlepších parametrů a za nejnižší cenu. Na druhou stranu jsme nebrali v potaz řadu dalších údajů. Například Audi e-tron patří svou velikostí spíš k velkým SUV, jako je Audi Q8, naopak BMW iX3 je čistým zástupcem střední velikosti. Nabídka prostoru tedy bude jiná. Proti Tesle zase mohou hovořit známé problémy s kvalitou zpracování, která je v případě německých automobilek objektivně vyšší. V Česku navíc není tak rozšířená síť rychlých nabíječek Tesla Supercharger, které zákazníci kalifornské automobilky na domácích silnicích v USA hojně využívají.