Když jde o výběr auta, nehrají rozhodující roli odborné recenze, jízdní vlastnosti nebo spolehlivost. Češi místo toho dají na zkušenosti rodiny. Podle průzkumu společnosti Raiffeisen – Leasing jezdí 52 procent řidičů vozem stejné značky jako jejich příbuzní. Přitom u řidičů do 35 let to platí nejčastěji. K „rodinné značce“ se přihlásilo 62 procent z nich a ve třetině případů měli dokonce stejnou značku jako jejich rodiče.
„U nejmladší věkové skupiny řidičů je patrné, že jim s výběrem a pořízením prvního auta pomáhají právě rodiče,“ řekl Jaroslav Kumbera z Raiffeisen – Leasing. Mladí lidé dají podle něj při výběru značky nejvíc na názory rodiny a přátel.
V některých případech je proto možné mluvit dokonce i o „rodinné značce“, tedy značce, ke které se v rodině vrací třeba už několikátá generace. Pro téměř čtvrtinu lidí hraje roli tradice. Podle Kumbery je nejoblíbenější značkou v Česku Škoda, řadu tradičních zákazníků ale najdeme i u jiných výrobců. Nezáleží přitom na tom, zda si lidé pořizují nové či ojeté automobily.
Naopak mezi partnery jakéhokoliv věku už značka takovou roli nehraje. Podle průzkumu jen v asi 13 procentech domácností jezdí oba partneři s autem se shodným logem na kapotě. Pokud jde ale o udržování tradice, pak jsou v tomto případě víc aktivní muži než ženy. „Celkem 21 procent mužů uvedlo, že aktuálně jezdí stejnou značku auta jako jejich rodiče, v případě žen to platí jen asi v 11 procentech případů,“ uvádí průzkum.
Ve studii, která se zaměřila na faktory motivující lidi k výběru konkrétní značky vozu, odpovídalo 550 respondentů.