Škoda Scala oficiálně vstoupila do prodeje. Od dnešního dne si můžete nový mladoboleslavský hatchback objednat, takže už jsou k dispozici také ceny. Protože nejde o přímého nástupce modelu Rapid, nýbrž o vůz mířící výše, není velké překvapení, že i „cena od“ není tak nízká, jak jsme byli zvyklí.
Rapid Spaceback aktuálně začíná částkou 299 900 Kč ve verzi 1.0 TSI (70 kW) s manuálem a výbavou Active. Za Scalu přitom dáte minimálně 394 900 Kč. To je značný rozdíl, ale má prosté vysvětlení. Slabší litrové TSI přijde až ve druhém čtvrtletí, stát bude 369 900 Kč. A s výbavou Active se Scala na českém trhu vůbec prodávat nebude. V případě Rapidu Spaceback totiž zákazníci verzi Active kupovali jen velmi sporadicky. Základem je úroveň Ambition. Standardní výbava je proto velmi solidní. Škoda říká, že pokud si Spaceback dovybavíte na úroveň základní Scaly, výsledek bude dražší. Nehledě na to, že některé věci do Spacebacku nedostanete.
Konkrétně zde bez příplatku získáte manuální klimatizaci, tempomat, mlhovky, systém hlídání jízdních pruhů, Front Assist, diodové světlomety, elektricky ovládaná přední okna i zrcátka a ocelová šestnáctipalcová litá kola. Verze Style přidá lité disky o velikosti 17", Bi-LED světlomety, automatickou dvouzónovou klimatizaci, multimediální systém Bolero, elektrické ovládání oken vzadu a sklopná vnější zrcátka. Tříválec 1.0 TSI (85 kW) pak vyjde na 449 900 Kč.
Jak si Škoda Scala stojí oproti konkurenci?
Škoda Scala je hatchback, který chce zatopit tradičním zástupcům nižší střední třídy. Tedy soupeřům typu VW Golf, Kia Ceed nebo Renault Mégane. Minimálně co do velikosti na to bezesporu Scala má:
Délka/šířka/výška (mm) | Rozvor náprav (mm) | Objem zavazadlového prostoru (l) | |
---|---|---|---|
Škoda Scala | 4362/1793/1471 | 2649 | 467/1410 |
VW Golf | 4258/1790/1492 | 2620 | 380/1270 |
Kia Ceed | 4310/1800/1447 | 2650 | 395/1291 |
Renault Mégane | 4359/1814/1447 | 2669 | 402/1258 |
Z tabulky je dobře vidět, že Scala své soupeře přerůstá prakticky ve všech směrech a nabízí nejobjemnější zavazadlový prostor. To se českým zájemcům bude líbit.
Porovnání základních cen nám ukáže další tabulka. Scala si ani tentokrát nevede vůbec špatně. V tabulce najdete nejdostupnější zážehovou i vznětovou motorizaci nové Škody a adekvátní alternativy od konkurentů. Obecně Škoda nacenila svůj nový hatchback tak, aby zapadl zhruba doprostřed cenového spektra :
Nejdostupnější benzin | Základní cena | Nejdostupnější diesel | Základní cena |
---|---|---|---|
Škoda Scala 1.0 TSI 85 kW Ambition | 394 900 Kč | 1.6 TDI 85 kW Ambition | 434 900 Kč |
VW Golf 1.0 TSI 85 kW Trendline | 432 900 Kč | VW Golf 1.6 TDI 85 kW Comfortline | 548 900 Kč |
Kia Ceed 1.0 T-GDI (88 kW) Comfort | 404 980 Kč (384 980 Kč po akční slevě) | Kia Ceed 1.6 CRDi (85 kW) Comfort | 474 900 Kč (454 980 Kč po akční slevě) |
Renault Mégane TCe 115 (85 kW) Zen | 405 900 Kč (380 900 Kč po akční slevě) | Renault Mégane Blue dCi 115 (85 kW) Zen | 463 900 Kč (438 900 Kč) |
Je zřejmé, že je Golf jednoznačně dražší. Mégane a Ceed se Scale vyrovnají, ovšem díky akční slevě. Standardní ceny jsou i zde vyšší. Teď jde o to, kdo nabídne jakou výbavu.
Škoda Scala vs. Volkswagen Golf
Na rozdíl od Scaly má Golf ve standardní výbavě Trendline automatickou klimatizaci Climatronic, elektricky ovládaná okna vzadu a rezervní kolo. Na druhou stranu dostanete pouze halogenová světla, za udržování v jízdních pruzích si musíte také připlatit a na autě budete mít o palec menší kola. U dieselu je pak rozdíl velmi výrazný. Golf se v kombinaci se vznětovým motorem totiž nabízí až ve výbavě Comfortline. Tam dostanete oproti Trendline navíc především adaptivní tempomat, Front Assist, litá kola (15") a výškově stavitelná sedadla vpředu. Scala s naftovým motorem je levnější i ve vyšší výbavě Style (489 900 Kč), ale ani v té nemá adaptivní tempomat. Ten samostatně stojí 10 200 Kč.
Škoda Scala vs. Kia Ceed
Ceed můžete koupit už za 379 980 Kč. Ovšem s motorem 1.4 CVVT o výkonu 74 kW (100 koní). Korejský litrový tříválec pak nabízí nepatrně vyšší výkon než aktuální základ Škody Scala (88 kW vs. 85 kW). Základní výbava Comfort je v zásadě dost podobná Ambition od Škody. Také tu je manuální převodovka, tempomat, přednárazový systém i hlídání jízdních pruhů. Diodová světla Ceed nemá, ale zase dostanete automatické přepínání dálkových světel a dojezdovou rezervu. Abyste na Ceedu měli diodové světlomety, musíte si koupit vrcholnou výbavu Exclusive a k tomu ještě paket Premium. Obecně se ale dá říci, že základní výbava Ceedu je zhruba stejná jako u Škody Scala.
Škoda Scala vs. Renault Mégane
Renault Mégane konkuruje základní Scale ve druhé úrovni výbavy Zen. V té základní, Life, nepořídíte motory srovnatelné s novým mladoboleslavským hatchbackem. U Renaultu dostanete bez příplatku manuální klimatizaci, tempomat, mlhovky, šestnáctipalcová ocelová kola a další samozřejmosti, stejně jako u Scaly. Mégane má už v této výbavě navíc elektrické ovládání zadních oken. Naproti tomu asistent jízdy v pruzích dostanete až k vyšším výbavám, pokud si koupíte paket Techno Plus. Oproti Mégane se zdá být Škoda Scala výhodnější.
TIP: Stáhněte si kompletní ceník Škody Scala
Škoda se chlubí tím, že už teď eviduje na tisícovku závazných objednávek a nové Scale obecně hodně věří. Minimum pro letošní rok je 10 tisíc prodaných aut. Bude zajímavé sledovat, jak čeští zákazníci na Scalu zareagují. Hatchbacky nižší střední třídy jsou sice populární v Evropě obecně, u nás ale zákazníci kupují hlavně kombi. Mimochodem, možná také proto Hyundai aktuálně nemá v nabídce hatchback i30.
V průběhu roku bude kromě základního benzinového tříválce (k objednání zhruba od května) zařazena do nabídky také verze G-Tec na zemní plyn. Tu bude možné objednat přibližně v říjnu. Na cenu tohoto provedení si ale musíme ještě počkat. A malý bonus na závěr: Scala je zároveň první model značky Škoda, který si budete moci poskládat také v novém konfigurátoru. Ten si můžete vyzkoušet zde.