[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek
+
- Mnoho chytrých a praktických detailů
- Překvapivě velký a dobře využitelný zavazadelník
- Na konfiguraci motoru snadno zapomenete
- Dynamika rozhodně neschází
- Výborně fungující hlasové ovládání
- Možnost využít přístup k některým funkcím přes mobilní telefon
- Rozumná spotřeba
–
- Velmi úzký interiér (vynikne zejména při srovnání s novou Ibizou)
- Některé detaily působí lacině
- Tak trochu „dieselový“ charakter motoru
- Dvakrát prasklé čelní sklo způsobené kamínkem a tekoucí chladič, jehož příčinou byl opět kamínek, nebudí dojem nezničitelnosti
Dalším automobilem, který prošel dlouhodobým testem, byla Škoda Fabia Combi s motorem 1.0 TSI ve vrcholné specifikaci disponující výkonem 81 kW (110 k). Jen málokteré auto je na českém trhu takovým evergreenem jako právě Fabia, takže vám blíže tento vůz zajisté nemusíme představovat. Než se pustíte do čtení, je dobré vědět, že jsme testovali exemplář vyrobený v říjnu minulého roku ještě před aktuálním faceliftem. Ten však mnoho změn nepřinesl, takže i o nejnovější Fabii bude platit totéž co o té, která nám půl roku parkovala v redakci.
Fabia rozhodně není auto, které by hrálo na emoce a za kterým byste se otočili. Náš exemplář ale pozornost přitáhnout dokázal. Důvodem byla efektní kombinace výrazné modré (metalíza Modrá Race) a litých bílých disků o velikosti 16" (příplatek za 7500 Kč pro výbavu Style). Několikrát jsem se setkal s dotazem, zda jde o nějakou sportovní verzi. Dobře to ukazuje na široké možnosti individualizace modelu. Bílá kola ale mají samozřejmě své nevýhody. Je na nich vidět sebemenší špína, takže se zejména ta přední kvůli prachu od brzd snadno přebarví na světle šedou.
Během šestiměsíčního testování jsme s Fabií vyzkoušeli všemožné věci, na klasické hodnocení prostoru ale dosud nedošlo. To napravíme až teď. Zde je naše tradiční tabulka s naměřenými hodnotami.
Rozměry interiéru (cm) | Škoda Fabia Combi |
---|---|
PRVNÍ ŘADA SEDADEL | |
Šířka v úrovni loktů | 141 |
Prostor pro hlavu min. | 95 |
Prostor pro hlavu max. | 103 |
Délka sedáku | 51 |
Délka opěradla | 63 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 26 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 8 |
DRUHÁ ŘADA SEDADEL | |
Šířka v úrovni loktů | 139 |
Prostor pro hlavu | 99 |
Délka sedáku | 43 |
Délka opěradla | 63 |
Prostor pro nohy min. | 13 |
Prostor pro nohy max. | 39 |
Šířka prostředního sedáku | 22 |
Prostor pro nohy za 190cm řidičem | 13 |
Zavazadlový prostor | |
Délka ložné plochy | 91 |
Šířka min./max. | 96/147 |
Výška po roletu | 60 |
Šířka vstupního otvoru | 103 |
Výška vstupního otvoru | 90 |
Výška otevření 5. dveří | 192 |
Výška nakládací hrany | 61 |
Maximální délka nákladu | 196 |
Přestože je Fabia primárně malý městský vůz, je jasné (a ve svém okolí několik takových případů znám), že pro mnohé půjde o náhradu za rodinný automobil. Kombi tuhle roli zvládne celkem dobře, protože má překvapivě velký zavazadelník (530 l). Jakmile ovšem děti vyrostou, začnete se čím dál častěji setkávat se stížnostmi, protože v podélném směru ve druhé řadě panuje vyložená prostorová nouze. Úzký interiér je pak všeobecně známá vlastnost tohoto modelu.
Doporučujeme: Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlouhodobém testu — Byly to příjemné měsíce
Naše Fabia dostala kromě jiného také paket Simply Clever (2000 Kč), jehož součástí je síťový program do zavazadelníku a chytré drobnosti do interiéru. Síťový program strávil celý půl rok v jedné z bočních kapes, protože v mém režimu používání využití nenašel. Nicméně třeba ohebná plastová přepážka, kterou zacvaknete do pravého boku zavazadelníku, se jako praktická ukázala. Je ideální pro odložení například nákupu ve chvílích, kdy zrovna nemáte tašku. Výborně se do ní ukládají také lahve s vínem. Pro tašky samotné jsou na bocích připraveny masivně působící háky. Naopak podlaha v provedení „překližka s kobercem“ je jednou z věcí, která nepůsobí nerozbitným dojmem.
Tím se dostáváme k jedné výtce. Boční panely dveří jsou vyrobeny z jednoho kusu plastu. Ani kousíček čalounění. S výjimkou tvrdé loketní opěrky. V našem případě dojem vylepšovalo světle béžové provedení, i tak ale Fabia nepůsobí příliš robustně. Kromě plastu za to může také skutečnost, že jsou dveře na dnešní dobu docela tenké.
Co do ergonomie je ale Fabia typicky koncernové auto. Žádné výstřelky, vše je tam, kde to má být. A navíc tu máme ještě hlasové ovládání, které funguje výborně. Velmi rychle jsem si zvykl na ladění stanic a vytáčení čísel. Zadávat ovšem můžete také třeba adresu do navigace.
Tříválcová koncepce motoru je stále ještě pro mnohé věc, za kterou by automobilky nejraději odsoudili do věčného zapomenutí. „Motor ze sekačky“, „za 100 tisíc se to rozpadne“, „nejede to“ a tak podobně. Pokud přímo nehledáte auto pro zábavné svezení, pak nejsou tyto poznámky příliš na místě. Jednak třeba zkušenosti Fordu s motorem 1.0 EcoBoost zatím neukazují na nějakou zásadně špatnou životnost, jednak po stránce dynamiky speciálně v případě Fabie není moc prostoru pro kritiku. Ostatně si můžete připomenout starší článek na toto téma:
Komu všemu ujede naše Fabia s litrovým tříválcem? Možná se budete divit
Pokud vám přijdou naměřené údaje málo vypovídající, můžeme přidat ještě malou ukázku z německé dálnice, kde je vidět, že i tříválcová Fabia opravdu dokáže jet přes 200 km/h. Přestože chvilku trvá, než se na takovou rychlost rozjede a přestože samozřejmě spotřeba v daný moment není zrovna ideální. Ale to je logické, oficiální maximální rychlost je právě 199 km/h. Celkově příjemný elán malého motoru byl z části dán také tím, že měl vyšší výkon. Místo slibovaných 110 koní jsme na brzdě naměřili o 15 koní víc. Motor také potěšil relativně kultivovaným chodem (výrazněji se uklidnil po ujetí zhruba pěti tisíc kilometrů), naopak zvykat si musíte spíše na dieselový charakter s menší prodlevou na přidání plynu, silným středním pásmem otáček a vlažným vrcholem.
[su_vimeo url="https://vimeo.com/259659471"]
Spotřeba? Celkem jsme s dlouhodobě testovanou Fabií najeli 8554 km a spotřebovali u toho 579,525 litrů benzinu přesně. Z toho vychází průměrná spotřeba 6,78 l/100 km. Je to víc, než udává výrobce, nicméně auto strávilo většinu času na dálnicích a nemalá část celkového nájezdu se odehrála na dálnicích v Německu, kde je zkrátka tempo kolem 160 km/h tak nějak příjemnější. Že tříválcová Fabia dokáže jezdit i za podstatně méně, to se ukázalo během výletu do Ženevy. Na švýcarských dálnicích se v rychlostech kolem 120 km/h dostala na 5,5 l/100 km. Více podrobností z této cesty si můžete přečíst v dalším z dříve zveřejněných článků:
Z Prahy do Ženevy a zpět: Dva tisíce kilometrů se Škodou Fabia Combi 1.0 TSI
Vrcholný tříválec (jakkoliv toto spojení zní divně) spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Ta nenabízí úplně precizní řazení, ale dá se na to zvyknout. Stejně jako na fakt, že je řadicí páka docela utopená. Podvozek je laděn přesně tak, jako celé auto. Nedá se říci, že by nabízel zábavné nebo něčím výjimečné chování, ale stejně tak se nedá říci, že by byl špatný. Zkrátka rozumný kompromis, který se k autu typu Fabie dobře hodí.
Doporučujeme: Za polárním kruhem (nejen) se Škodou Karoq — Sobi, zábava, kýč a zamrzlá příroda
Pokud jde o výbavu, rozhodně jsme si neměli na co stěžovat. Náš vůz dostal úroveň Style a příplatkové prvky za dalších zhruba 100 tisíc. Vyzkoušet jsme proto mohli všechno možné od bezklíčkového odemykání a startování tlačítkem až po multimediální systém Amundsen a služby zařazené do balíčku Care Connect. O nich se dozvíte více v nedávno zveřejněném článku obsahujícím také video:
Co dnes také umí Fabia? Zavolá si pomoc, kontaktuje servis a ohlásí překročení rychlosti
Ne vždy ovšem bylo naše soužití s Fabií idylické. Během zimních měsíců se ukázalo, že nemá příliš ráda posypový materiál. Hned dvakrát měl vůz rozbité čelní sklo. Scénář byl vždy stejný. Uslyšíte menší ránu do okna, ale poškození nevidíte. Až později ve skle najdete malou tečku, která se přes noc rozleze a okno se nakonec musí vyměnit. Pojištění čelního skla asi bude vhodné. Při výletě na Techno Classica nám pak kdesi uprostřed Německa začala unikat chladicí kapalina. Nijak závratným tempem, ale tekla. Původní teorie o nakousané hadici vzala za své v jednom z německých servisů, kde nám ochotný pán auto prohlédl a zjistil, že teče přímo chladič. Opět za to mohl kamínek, který se vhodně trefil.
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI rozhodně není srdcovka. Nemohu říci, že bych nadosmrti vzpomínal na čas strávený v modrém kombíku s bílými koly. Je to prostě normální auto bez větších výstřelků. Ale právě v tom je jeho největší síla. Navíc Škoda přidá řadu drobných, ale skutečně praktických detailů, v případě kombi prostorný zavazadelník a pro Fabii minimálně dostatečně výkonný a relativně úsporný motor. A z toho pramení také odpověď na otázku z titulku. Půlrok ve společnosti koncernového tříválce to byl vcelku příjemný.
Technické údaje | Škoda Fabia Combi 1.0 TSI |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový tříválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování jedním turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 999 |
Vrtání x zdvih (mm): | 74,5 x 76,4 |
Kompresní poměr: | 10,3:1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 81/5000-5500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 200/2000-3500 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 199 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 5,4/3,9/4,4 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4257 |
Šířka (mm): | 1732 |
Výška (mm): | 1467 |
Rozvor náprav (mm): | 2470 |
Poloměr otáčení (m): | 5,2 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1457 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1451 |
Světlá výška (mm): | 135 |
Provozní hmotnost (kg): | 1079 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1609 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 530 - 1395 |
Objem palivové nádrže (l): | 45 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny |
Podvozek vzadu: | kliková s vlečenými rameny |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Rozměr pneumatik: | 215/45 R16 |
[su_hello-bank-calculator]