Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu

přidejte názor
  • Dvoudveřové kupé vycházelo z řady 760

  • Bylo vyvíjeno ve spolupráci se závody VEB Automobilwerke

  • Maximální rychlost dosahovala až 160 km/h

  • Podvozek měl vpředu lichoběžníkové závěsy, vzadu vlečná ramena

  • Zadní kola poháněl kapalinou chlazený čtyřválec 1,5 l

  • Počítalo se i s automatickou převodovkou

Škoda 763 je jedním z původně čtyř plánovaných karosářských variant nové modelové řady 760. Československá automobilka ji vyvíjela ve spolupráci s východoněmeckým závodem VEB Automobilwerke, který v Eisenachu a Zwickau vyráběl Wartburgy a Trabanty. Spolupráce automobilek z tzv. Východního bloku však byla od začátku do konce kolosální fiasko. Žádný sériové vyráběný model z ní nakonec nevznikl.

Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy nevyjely na silnice
Přečtěte si také:

Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy nevyjely na silnice

Počátky vývoje kupé 763 se datují už do doby, kdy v Kvasinách vznikala Škoda 110 R. Na rozdíl od ní ale šlo o moderně navržený vůz s ostrými tvary a klasickou koncepcí – motor vpředu, pohon zadních kol. Design vycházel z řady 760, pod kterou se podepsal Italdesign, třebaže prvotní návrhy 763 byly mizerné. Důvod byl prostý. Vzhledem k tomu, jak tehdejší vedení rozhodlo o nádherném sedanu Škoda 720, jenž také navrhoval, Giugiaro zástupcům československého průmyslu nevěřil, že by se auto skutečně mohlo dostat na silnici. Do prvotního návrhu nevložil ze své pověstné designérské invence téměř nic.

Svými tvary Škoda 763 připomínala Volkswagen Scirocco
Zavazadlový prosotr měl objem 300 litrů, omezovala ho však volně ložená rezerva

Úplně první prototyp vznikl v roce 1976 v měřítku 1:5 kvůli testování aerodynamiky karoserie. Plnohodnotný automobil 1:1 se zrodil o rok později. Konstruktérům kvasinského závodu se povedlo udržet hmotnost na mimořádně nízké úrovni, jmenovitě 920 kg. Uznání zaslouží také výsledné rozložení hmotnosti v poměru 53:47 ve prospěch přední nápravy. Nízká hmotnost byla zásluhou v té době inovativní a náročné technologie výroby, kdy byly na ocelový skelet připevňovány laminátové díly karoserie. Jednalo se o blatníky, kapotu, dveře, masku chladiče nebo víko zavazadelníku. V průběhu testování však vyšlo najevo, že laminát praskal a občas také zcela upadl.

Prototyp Škoda 763 poháněl rovněž zcela nový zážehový čtyřválec OHC 1,5 l. Parametry 51 kW a 124 Nm slibovaly zajímavou dynamiku. Původně se počítalo dokonce s výkonem 57 kW, kterého by konstruktéři dalším vývojem jistě hravě dosáhli. Škoda v případě modelu 763 experimentovala také s převodovkou. Přestože mělo jít o sportovně laděný automobil, hnací sílu na zadní kola původně přenášela automatická převodovka, kterou Škoda nikdy předtím nepoužila. Šlo o nově vyvinutý produkt ČZM Strakonice ve spolupráci s ÚVMV Praha.

Interiér byl na svou dobu moderní, stejně jako design karoserie
Nově zkonstruovaný čtyřválec 1,5 OHC měl velmi slušný točivý moment 124 Nm

Bohužel samočinná převodová skříň se ukázala jako velmi nešťastná volba. Mezi největší problémy patřila nekultivovanost, pomalé reakce a hluk. Navíc se přehřívala a unikal z ní olej. Proto převodovku v prototypu nahradila konvenční manuální skříň, s níž prototyp dosahoval maximální rychlosti téměř 160 km/h, což bylo na tehdejší dobu opravdu velmi dobré. Ve skutečnosti až tak moc, že se proti tomuto vozu vymezilo Ministerstvo vnitra. Vadilo mu, že Škoda 763 by byla rychlejší než tehdejší vozy VB. Co se akcelerace týče, Škoda 763 rozhodně nebyla tím, co sliboval její design. Dobové informace mluví o zrychlení z 0 na 100 km/h za 17,4 sekundy (s automatem dokonce 20,5 sekundy).

Škoda 720 mohla být „BMW východu“. I tu pohřbili komunisté
Přečtěte si také:

Škoda 720 mohla být „BMW východu“. I tu pohřbili komunisté

Problém byl také s užitečnou hmotností, která byla pouze 350 kg. Kdyby byl vůz plně obsazen (uspořádání 2+2), zbylo by na jejich zavazadla pouhých 50 kg. A to navzdory tomu, že zavazadelník měl slušných 300 litrů.

Projekt Škoda 763 byl ukončen v roce 1979, pět let po zahájení. Důvodem byly finance i skřípající přeshraniční spolupráce. Přesto všechno se projekt nakonec dočkal pokračování, i když už v samostatné režii československé automobilky. V roce 1981 představil vývoj prototyp Škoda 781, který vycházel z liftbacku Škoda 762 a právě kupé 763. Celé se to podařilo dotáhnout do konce jako Škodu Favorit. Zbytek je historie…

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?