Odpověď na názor

Odpovídáte na názor k článku Rok ve společnosti tříválce. Motor ze sekačky, nebo normálně použitelné auto? (komentář). Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Nově přidané názory se na webu objeví až po schválení redakcí.

  • Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví.
Pavel (neregistrovaný)
Dobrý den pánové. Souhlasím s panem Petrem. Nejsem automechanik, můj syn ale ano. Taky nejsem příznivcem turbománie. Pravdou ale je, že přplňováním se dá získat i z malého objemu v podstatě jakýkoliv výkon. Veškeré debaty na téma, že to nepojede jsou tedy nesmyslné. Pokud se to dobře vyladí, i litr je zcela konkurence schopný motor. Jenže to má haldu technických problémů zejména u benzínu - detonační spalování, velké síly a momenty při zatížení, z toho vyplývající nerovnoměrný chod klikové hřídele, namáhání rozvodů, klikovky atd. Výrobci nespí, vývoj pokračuje a řada negativních vlastností je už vyřešena nebo alespoň "potlačena". Takže kdo jezdí s novým, je zcela spokojen, pokud mu jako mně, nevadí hrubý chod benzínového turba obecně a tříválce obzvláště. Nemohu ale souhlasit s názorem, že výdrž 200 000 km je u malého auta s litrovým tříválcem v turbu dostatečná a při ročním nájezdu 10-15 000 km je zcela vyhovující. To platilo pro atmosférické motory s nepřímým vstřikem tak do Euro 3. Tam do konce životnosti motoru odešel tak vtřikovač, lambda sonda nebo alternátor. Takže kdo si koupil ojetý vůz se 100 000 km (to je prosím většina českého národa !!! nové si kupuje pouze malá část) mohl auto provozovat dalších minimálně 5 let s pravděpodobností pouze malých investic. Co nás ale čeká s těmito novými ekoteroristickými výmysly? Věřím panu Petrovi, že s nimi zatím nejsou větší problémy. Samozřejmě, dobré období těchto výrobků si užijí firemní řidiči, motoristiští novináři (budou vyzdvihovat jak to perfektně zrychluje, nejlépe koncernové výrobky, jak jinak, jsou za to placeni...) a pár těch, co si to koupí jako nové. No a pak to půjde ojeté do rukou českých rodin. Jaká asi bude pravděpodobnost, že složité systémy řízení spalování, množství čidel, elektroniky budou pracovat bez závad další roky? Obávám se, že budeme vzpomínat na jednoduché atmosférické motory a auta bez různých asistentů a pod. Myslím, že to dopadne tak, že tato auta jako ojetá nebude nikdo chtít a polovina národa si bude udržovat staré atmosféry co to půjde. Ostatně tento trend je už zcela jasný v případe Octavie I. Sám jsem si ho již vyzkoušel. Jako druhé auto v rodině pro manželku jsem koupil ojeté Twingo I (1999) a posléze jsem zdědil Punto I (1996), úplné holátko. Můžete hádat jednou, které již není. Twingo poslalo do šrotu ABS v kombinaci s elektronickou přístrojovou deskou a kusem výfuku s dvěmi sondami. Punto nic takového nemá, takže jezdí a vypadá to, že ještě dlouho bude. Na popojíždění zcela dostačující. A co je největší gól, hrozně rád ho řídím, i když vlastním mnohem dražší, luxusnější a rychlejší auto. Závěr - vývoj, který v případě motorů nastal, považuji za nešťstný. Fyzika nejde ošálit. zejména ne nařízeními, módou (SUV) a pokus se týká motorů, už vůbec. A taky nejsme a ani nebudeme tak bohatí jako Němci abychom si mohli každých 5 let kupovat nové auto. Ale ani oni nejsou tak bohatí, aby je likvidovali. To přijde k nám....