V retro rubrice jsme si už představili slavné historické produkty především od automobilky AZNP, prodávající vozy pod obchodním názvem Škoda. Ale zatímco škodovky jsou známé především u nás a maximálně v nejbližších zemích bývalého východního bloku, české strojírenství zanechalo ve světě mnohem větší otisk pracovní technikou.
Veleúspěšná byla značka Tatra, respektive její divize nákladních vozidel a vojenských speciálů. Zapomínat bychom ale neměli ani na výrobce traktorů Zetor, který oslavil již 70 let velmi úspěšné existence. Vždyť už za nejtvrdšího socialismu se Zetor vyvážel do „znepřáteleného“ kapitalistického bloku a dokonce do říše všeho imperialistického zla, do USA. Zetor se objevil snad na všech kontinentech s výjimkou Antarktidy.
Historie Zetoru se začala psát už v roce 1945, kdy byl v listopadu představen první prototyp zemědělského traktoru. Prototyp od Františka Musila, sestrojený pro Zbrojovku Brno, v soutěži porazil jediný konkurenční traktor od Škody Plzeň. Na základech prototypu vznikl první sériový typ Zetor 25A, kterého se od roku 1946 do roku 1962 vyrobilo více než 158 000 kusů. Skoro 100 000 vyrobených Zetorů 25 mířilo na export.
První Zetory byly přesně to, co trh potřeboval. Levný, jednoduchý a lehký traktor zastoupil práci, kterou doposud odváděla především hospodářská zvířata. Jméno Zetor vzniklo složením písmene „zet“ a koncových písmen slova traktor. Dodnes není jasné, jestli Z znamená Zbrojovka nebo Zemědělský. Obchodní značka Zetor byla zaregistrována v roce 1946.
Zetor 25 využíval vznětový dvoulitrový dvouválec o výkonu 26 koní v 1800 min-1, vážil 1850 kg a měl šestirychlostní převodovku se třemi rychlostmi pro jízdu v terénu a třemi po silnici. Existovaly tři základní typy, a to pro orbu, následně se zvýšenou světlostí pro kultivaci plodin a třetí bylo polopásové provedení.
Zetor 15, který uháněl rychlostí až 22 km/h, byl levnější typ s jednoválcovým motorem o výkonu 15 koní a šestistupňovou neredukovanou převodovkou schválený do výroby v roce 1948. Celkem jich během krátké doby vzniklo jen 2215. Ještě do konce 40. let Zetor představil nadějný prototyp Zetor 30 s přímým vstřikováním paliva a moderní hydraulikou, ale do sériové výroby se nedostal.
V roce 1954 zakládá Zetor „výzkumně-vývojovou základnu“. Prvním produktem vlastního moderního vývoje je Zetor 35, vyráběný v letech 1955 až 1960. Vycházel z prototypu Zetor 30. Měl čtyřválec o výkonu 42 koní a čtyřstupňovou převodovku s dvoustupňovou redukcí. Sloužil především pro těžší zemědělské práce. Celkem se ho během pěti let vyrobilo 21 500 kusů. Modernizovaný typ Zetor 50 se pak vyráběl až do roku 1968.
Na konci 50. let Zetor snad jako první na světě přichází s koncepcí využití unifikovaných prvků při výrobě traktorů, tzn. s možností využít shodné díly na různé modely. To zjednodušilo a zlevnilo nejen výrobu, ale i údržbu. Výsledkem vývoje nové „unifikované řady I.“ (UŘ I.) je Zetor 3011 a následně modely 2011 a 4011. S novou UŘ I. příchází i revoluční systém Zetormatic, což je hydraulický zvedací systém s automatickou kontrolou hloubky, který umožňuje přenést část váhy taženého nářadí na zadní nápravu traktoru a tím zlepšit trakci.
Postupem času se rozšiřuje sortiment typů a Zetor začíná spolupracovat s Poláky na výrobě výkonnějších traktorů pro náročnější práce. V roce 1964 tak polská společnost Ursus získává dokumentaci na traktory UŘ I. V 60. letech expanduje Zetor do celého světa. Aby výrobce ušetřil za transport, nechává v licenci vyrábět traktory u lokálních výrobců. Zetor se tak montuje v Barmě, Indii a Iráku, v letech 1964 až 1993 vyrobí v těchto továrnách více než 200 000 traktorů. Později Zetory míří až do Japonska ve speciální úpravě pro práci na rýžových polích.
Zetor reaguje také na požadavky ze „západních“ zemí a modernizuje. Unifikovaná řada UŘ II. přináší jako první na světě bezpečnostní uzavřenou kabinu na silentblocích. Dodatečné odhlučnění a montáž vyvažovací hřídele snížily hladinu vnitřního hluku pod úroveň 85 dB, což byl světový rekord. Násobič krouticího momentu umožňuje měnit převodové poměry pod zatížením a zdvojnásobit počet převodových stupňů zvýšením tažného výkonu traktoru. První ho má moderní „hranatý“ model označený jako Crystal.
V roce 1975 Zetor uvádí první šestiválec a rok 1979 je rekordní co do počtu vyrobených kusů. Celkem Zetor vyrobil za rok 32 670 traktorů všech řad a modelů. V roce 1980 přichází na trh v rámci UŘ II. model 16045 Turbo s pohonem na všechna čtyři kola s výkonem 118 kW (160 k).
V 80. letech se výroba některých modelů stěhuje na Slovensko do závodů ZTS Martin, rok 1983 je zajímavý především oficiálním vstupem Zetoru na severoamerický trh. Od té doby Zetor udal v USA přes 25 000 traktorů. Ve výrobě a vývoji pokračoval i během bouřlivého revolučního období. Dokonce vyráběl levnou řadu traktorů pro slavnou firmu John Deere.
Zlomový je pro něj rok 1993, kdy je firma 1. července privazitována. 22. dubna 2002 schválila vláda České republiky prodej majetkové účasti státu společnosti HTC holding. Ta zahájila finanční stabilizaci společnosti a restrukturalizaci. Vývoj se soustředil především na modernizaci vlastních motorů pro přísnější emisní normy. V roce 2004 přichází nástupce UŘ I., řada traktorů Proxima.
V současnosti má Zetor v nabídce čtyři řady a nabízí také plno dodatečných nástaveb a systémů. Zajímavostí je, že Zetor má i vlastní motorové oleje, spoléhá se na motory vlastní konstrukce a stále vyrábí originální náhradní díly i na více než 40 let staré stroje. V současnosti Zetor působí hlavně v Evropě, Americe, severní Africe a na Blízkém Východě. V letech 1946 až 2015 vyrobil a dodal celkem přes 1 300 000 traktorů všech typů a řad.