[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek
-
Nejlevnější auto stálo v roce 1977 36 500 Kčs
-
To je jako kdyby dnes stálo nejlevnější auto zhruba 430 000 korun
-
Nejlevnější škodovka stála skoro 23 průměrných platů
-
Dnes stačí na základní Octavii čtrnáctinásobek průměrného platu
Před čtyřiceti lety probíhalo období tuhé husákovské normalizace a komunistické diktatuře zbývalo ještě předlouhých dvanáct let života. Skoro čtvrt milionu Čechoslováků to nemohlo vydržet a v letech 1968 až 1989 utekli na „Západ“. Zajímavé jistě je, že přes 60 % migrantů byli lidé ve věku do 30 let. Ti, kteří zůstali, se museli také nějak přepravovat. Když se podíváme do tehdejšího oficiálního ceníku Mototechny, najdeme tam samozřejmě běžné vozy východního bloku, ale kupodivu také pár západních importů.
Doporučujeme: Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Základem tehdejší nabídky byl Trabant, Škodovky, Moskvič a polský Fiat, sem tam jezdila i nějaká ta Lada. Ale kdo našetřil, ten si mohl dopřát i trochu lepší auto. A že šetřit musel. Jak ukazuje přepočet tehdejšího průměrného hrubého platu (2450 Kčs, dnes je průměrný hrubý plat asi 29 000 korun), i Trabant byl dražší než dnes základní Octavia. Nejlevnější škodovka stála v dnešních penězích přes 660 000 korun.
V ceníku Mototechny ale figuruje i pár kuriozit. Třeba relativně „dostupný“ Ford Cortina za milion nebo Tatra 613 za více než 3 300 000 korun, pokud tehdejší ceny přepočteme na dnešní peníze. Litr benzinu stál v roce 1977 4,50 Kčs, což je při přepočtu na dnešní hodnotu peněz šílených 53,30 korun za litr. Jojo, socialismus je vážně prima!
V následující tabulce uvádíme tehdejší ceny přepočtené na dnešní peníze:
Model | Cena v Kčs v roce 1977 | Násobek průměrného platu v roce 1977 | Přepočet na dnešní peníze |
---|---|---|---|
Trabant 601 | 36 500,- | 14,9 | 432 041,- |
Trabant 601 Combi Hycomat | 40 500,- | 16,5 | 479 388,- |
Fiat 126p | 42 000,- | 17,1 | 497 143,- |
Moskvič 2140 | 53 700,- | 21,9 | 635 633,- |
Škoda 105 S | 56 000,- | 22,9 | 662 857,- |
Wartburg 353 | 56 300,- | 23,0 | 666 408,- |
Lada 1200 | 58 000,- | 23,7 | 686 531,- |
Fiat 125p | 62 400,- | 25,5 | 738 612,- |
Dacia 1300 | 64 000,- | 26,1 | 757 551,- |
Wartburg 353 Tourist | 64 300,- | 26,2 | 761 102,- |
Škoda 120 GLS | 65 000,- | 26,5 | 769 388,- |
Škoda 110 R | 66 800,- | 27,3 | 790 694,- |
Lada 1600 | 76 300,- | 31,1 | 903 143,- |
Ford Cortina | 85 000,- | 34,7 | 1 006 122,- |
Austin Allegro 1500 | 96 000,- | 39,2 | 1 136 327,- |
Chrysler 180 | 98 000,- | 40,0 | 1 160 000,- |
Renault 15 TL | 101 000,- | 41,2 | 1 195 510,- |
Fiat 131 | 104 300,- | 42,6 | 1 234 571,- |
Volha 24 | 105 000,- | 42,9 | 1 242 857,- |
Simca 1307 | 115 000,- | 46,9 | 1 361 224,- |
Volha 24 Combi | 117 000,- | 47,8 | 1 384 898,- |
Škoda 1203 | 122 100,- | 49,8 | 1 445 265,- |
Saab 99 | 132 000,- | 53,9 | 1 562 449,- |
Tatra 613 | 284 000,- | 115,9 | 3 361 633,- |