Pokud jste si na konci loňských prázdnin vyhlédli v showroomu auto s tím, že si jej třeba na začátku letošního roku pořídíte, budete si muset možná připlatit. Podle analýzy společnosti Ernst & Young totiž víc než polovina aut na českém trhu zdražila. A to poměrně rychle. V posledním čtvrtletí loňského roku zdražily nové vozy o 3,8 procenta oproti tomu, kolik stály ve třetím čtvrtletí. Víc se platí za základní verze aut, ale i ty nejlépe vybavené.
„Rok 2020 je pro automobilky v celé Evropě přelomovým z důvodu zpřísnění emisních limitů. Můžeme předpokládat, že se změny ve strategiích dotknou všech evropských trhů, což se na základě našich zjištění potvrzuje i v České republice. Předpokladem je zdražování dosavadní nabídky konvenčních motorizací a podle všeho necelých 60 procent sledovaných vozidel na českém trhu zdražilo oproti říjnu 2019,“ říká Petr Knap, vedoucí české pobočky Ernst & Young pro automobilový sektor.
Pokud se porovná konec roku 2019 se začátkem roku 2018, vychází navýšení ceny nových automobilů o 8,3 procenta, což je v průměru o 22 tisíc korun. Nejvíce se zdražovalo v takzvaném segmentu C, do kterého patří Škoda Octavia, Seat Leon, Toyota Corolla nebo Fiat Tipo.
Právě Škoda Octavia nebo Seat Leon přichází v nových generacích na trh a mají vyšší cenu než odcházející modely. Rekordmanem je podle analýzy Ford Kuga, jenž se v základu prodává přibližně o 260 tisíc korun dráž než předchozí model. Naopak třeba Škoda Kodiaq, dostala nový základní motor a tím pádem se její první cena snížila.
Dražší, ale je jich víc
České zákazníky alespoň může hřát u srdce, že spolu se zvedajícími se cenami automobilky také rozšiřují nabídku svých model. Počet jednotlivých modelů vzrostl za poslední dva roky o šest procent. Přírůstek zaznamenala auta s benzinovými i naftovými motory. Díky nástupu volkswagenů na CNG pak počet nabízených aut na stlačený zemní plyn stoupl o polovinu.
„Je zajímavé sledovat, jak výrobci postupně opět rozšiřují nabídku. Nikoho asi nepřekvapí růst počtu dostupných elektrifikovaných modelů, nárůst CNG by ale mohl. Uvidíme, zda se to projeví i na prodejích těchto vozidel v roce 2020. Přírůstek nabídky naftových agregátů jen dosvědčuje fakt, že se tyto typy motoru, vzhledem k nízké spotřebě a tudíž i emisím, poměrně hodí do portfolia zaměřeného na plnění limitů emisí CO2,“ vysvětluje Knap.
Překvapením ale je, že i přes nárůst počtu modelů kleslo množství nabízených variant. Analýza hovoří o více než 12procentním snížení počtu výbavových variant. Klesla také nabídka automatických převodovek o 11 procent a o téměř 15 procent se zúžila nabídka aut s pohonem všech kol. Nejvíc se s poklesem nabídky potýkal segment D, v němž se rekordmanem ve zužování stal Opel Insignia.