Pokud chcete, aby se nějaká zpráva roznesla do světa v maximální možné míře, rozhodně nebudete oznamovat důležitá sdělení v pátek. V pátek veřejnost řeší, jak se dostat na chatu, čtenost médií je obecně menší a novináři dost často také už raději vyrazí s rodinou někam mimo redakci. Když se chcete něčím pochlubit, uděláte tiskovou konferenci začátkem týdne, pozvete novináře na osobní setkání, rozešlete tiskové materiály. Přesně takhle to udělala policie jak při nedávném přebírání šestiválcových BMW, tak třeba když si před lety přebírala „show car“ v podobě BMW i8.
Teď se z čista jasna objevila zpráva o tom, že policie má Ferrari. Místo velkolepého odhalování policisté tuto novinku dali na svůj web minulý pátek a podle článků, které o tom vyšly, se patrně žádná tisková konference nekonala. Jako kdyby policie nechtěla, aby novináři dostali možnost pokládat otázky. Není se čemu divit. Uvádět v dnešní době mnohamilionový supersport coby nový policejní speciál je tak neuvěřitelný nesmysl, že to hraničí s naprostou arogancí a novinářské otázky by mohly být velmi nepříjemné.
Ne, zdarma Ferrari vážně nebylo
Čeští policisté se chlubí tím, že Ferrari 458 Italia z roku 2011 bylo vlastně zdarma. Bylo zabaveno z trestné činnosti, oživení po deseti letech údajně vyšlo jen na 130 tisíc a předělání auta na policejní speciál stálo 340 tisíc. Policie ve své tiskové zprávě píše, že si vlastně pořídila Ferrari za peníze, které by nestačily ani na policejní Škodu Scala. „Právě díky výborné práci našich kriminalistů, nás toto vozidlo stálo méně než pořízení např. nového vozu Škody Scala, tj. něco málo přes 300 000 Kč,“ uvádí tisková zpráva.
Už tady ale policie lže. Celkové náklady nejsou „něco málo přes 300 tisíc“, ale půl milionu, neboť 130 tisíc plus 340 tisíc je 470 tisíc a dalších 25 tisíc bude stát servis plánovaný pro letošní rok 2022. Zároveň ale platí, že státní kasa přišla o finanční prostředky, které by bylo možné získat z prodeje vozu. Policejní kus je v podstatě nový, najeto má zhruba dva tisíce kilometrů. Takové auto by se dalo prodat třeba za 4,5 milionu. Fakticky tak policisté zaplatili pět milionů za něco, co pro jejich reálnou práci nedává zhola žádný smysl.
Pro kontext. Jedno policejní šestiválcové BMW s kompletní policejní výbavou stálo 2,2 milionu. Místo Ferrari si tak policie mohla pořídit dvě zbrusu nová auta a ještě by zbylo. Tím spíš, když z fondu zábrany škod, kam přispívají řidiči ze svého povinného ručení, zatím dostala peníze na 33 kusů. V plánu jich má 70 a ze svého rozpočtu zřejmě zatím nedala vůbec nic, protože o financování zbývajících 37 automobilů se bude teprve jednat. Patrně to opět zaplatí řidiči. Proč řešit nákup dvou nových aut z jiných zdrojů, když se i příští rok jistě z fondu zábrany škod najde dost peněz. Koupíme si raději ojeté Ferrari...
Finanční nesmysl je Ferrari o to větší, že zrovna u šestiválcových dálničních BMW policie (a český poplatník) nemusí řešit servis. BMW to bere jako formu propagace a servis financuje ze svých zdrojů. Policie ho má zdarma. Servis Ferrari 458 Italia bude samozřejmě o něčem jiném. Uváděných 25 tisíc je naprosté minimum zahrnující základní kontrolu a výměnu filtrů, oleje, brzdové kapaliny. Asi není potřeba zdůrazňovat, že cokoliv dalšího bude pořádně nákladná záležitost. Do servisu musí Italia po ujetí deseti tisíc kilometrů.
Policejní Ferrari je fajn, ale ne v této době
Mít ve flotile policejních vozů stroj typu Ferrari 458 Italia je určitě dobrá věc. Takové auto ale má primárně sloužit k propagaci, k výstavám, pro besedy, pro image, pro upoutání pozornosti. V podobném režimu sloužilo i BMW i8, které ale nakonec upoutalo daleko více pozornosti z úplně jiného důvodu, než si zejména mnichovská automobilka představovala. Kromě toho i8 dostali policisté zapůjčené a nestálo je to nic. Pořizovat v současnosti supersport fakticky za pět milionů vážně není dobrý nápad a image policie opravdu příliš nevylepší.
Policie navíc podle tiskové zprávy má ambice jezdit se svým Ferrari i v reálném provozu. Bude s ním hlídat nelegální závody, bude s ním honit „nejagresivnější silniční piráty“, bude ho používat při vyhledávání odcizených vozidel. Ve výčtu plánovaných způsobů využití jsou preventivní aktivity a prezentace práce policistů až na posledním místě.
Celé to dělá dojem, že si policisté pořídili hračku, se kterou se v provozu (z pochopitelných důvodů) rádi svezou a že to bude drahé, to se zjevně moc neřeší. Situací, kdy by policie reálně potřebovala k pronásledování ještě rychlejší auto, než je Superb nebo nové BMW, je naprosté minimum, pokud vůbec nějaké. Ne nadarmo se říká, že nejrychlejší je v provozu policejní vysílačka.
Mohli bychom namítnout, že policie celý projekt realizovala už loni a zkrátka nemohla vědět, do jaké krize se Evropa v polovině roku 2022 dostane. Omyl. Policie si zařizovala své Ferrari v době, kdy už Rusko napadlo Ukrajinu, kdy ceny energií už za sebou měly raketový nárůst a kdy instituce, jako je policie, musela vědět, že tohle nebude jen tak nějaká dvoutýdenní záležitost. Pravda, smlouva na oživení Ferrari byla podepsána mezi policí a společností Scuderia Praha už před rokem. Tehdy policie chtěla nové pneumatiky, diagnostiku, novou baterku a originální nabíječku. Šlo o úvodní servis. Smlouva na předělání auta na policejní speciál ale byla podepsána na konci března, více než měsíc po vypuknutí největšího evropského konfliktu od druhé světové války. Obě smlouvy najdete ve veřejném registru.
Čím méně kilometrů, tím lépe pro všechny
Popřejme policii mnoho šťastných kilometrů v jejich novém Ferrari, když už si ho tedy v takhle nevhodné době pořídili a plánují utrácet vysoké částky za jeho údržbu. Osobně doufám, že těch kilometrů bude co nejméně. Čím méně totiž bude policie s tímto Ferrari reálně jezdit a čím více ho bude pouze vystavovat, tím větší bude mít smysl a tím méně za něj budou daňový poplatníci utrácet. Pět milionů vyhozených z okna by už mohlo stačit. Obzvlášť v dnešní době.