Tak to máme Dieselgate pořadového čísla... Už ani nevíme, přestali jsme to po Volkswagenu, Nissanu, Fiatu, Opelu, Citroënu a dalších počítat. Do emisní pasti se nyní chytil Renault, který je ve Francii vyšetřován kvůli údajnému obcházení emisních norem Euro 5 a dokonce také Euro 6 u dieselových motorů některých modelů.
Podle francouzských vyšetřovatelů totiž naftový Renault Clio IV homologovaný podle Euro 5 překračoval v reálném provozu emise oxidů dusíku o 305 %, naftový Renault Captur homologovaný dle normy Euro 6 dokonce překročil hodnoty NOx v reálném provozu o 377 % oproti těm, které byly zjištěny v laboratoři.
Doporučujeme: Malá naftová auta koncernu Volkswagen zmizí do pěti let. Polo bude poslední
Jak píše francouzský deník Liberation, vyšetřovatelé se zajímají o to, jestli i Renault používá nějaký skrytý software nebo zařízení, které by detekovalo měření v laboratoři a v reálném provozu pak omezovalo nebo vypínalo dočišťování zplodin. Vyšetřovatelé provedli „zátah“ v kancelářích Renaultu už v lednu, ale žádné důkazy o úmyslném podvádění nenašli.
Renault měl problémy již dříve s motorem 1.6 dCi. Zjistilo se, že měl nastavené příliš úzké teplotní rozpětí pro aktivaci emisního systému. Mimo tyto okolní teploty pak motor emise nedočišťoval. Renault auta svolal do servisů, případně je upravil ještě před předáním zákazníkům. Model Espace pak dokonce při jednom nezávislém testu vypustil 25x víc emisí NOx, než podle kterých byl homologován.
Jen připomínáme, automobilky mohou v Evropě omezit nebo vypnout řízení emisí, pokud to vyžaduje bezpečnost provozu a posádky, případně pokud se jedná o ochranu motoru před poškozením. Například Opel se přiznal, že jeho motory mohou při vysoké rychlosti na dálnici omezovat emisní systémy právě kvůli bezpečnosti, ale ještě mu nebylo prokázáno, že by vlastně jednal v rozporu s normou.