Pro zkušeného řidiče uvyklého na jeden typ vozu to může být úsměvná a těžko pochopitelná situace, ale natankování špatného druhu paliva se stává i v lepších rodinách. Pojišťovny řeší stovky takových případů každý rok. Žijeme v uspěchané době, při tankování myslíme na spoustu věcí okolo a skutečně se může stát, že sáhneme po špatné pistoli. A nepomáhají tomu ani čerpací stanice, které používají různá marketingová označení svých paliv a jiné barvy pistolí. Jeden aby se opravdu dvakrát přesvědčil, že bere do ruky tu správnou. Nejčastěji se takový nepříjemný omyl stává lidem, kteří velmi často střídají různá auta. Dokonce i my v redakci občas sáhneme omylem po špatné pistoli. Takže co s tím?
Natankoval jsem trochu benzínu do dieselu
Tohle je nejpravděpodobnější scénář. Vezmete ze zvyku pistoli s benzínem, zasunete, pustíte... A pak si rychle svou chybu uvědomíte a benzín vypnete. Jenže do nádrže už natekl litr nebo dva. Dá se tohle nějak vyřešit, aniž by muselo auto potupně na odtahovku a do servisu? Dá, ale jednoduché to nebude.
„Hlavně nestartujte a ani nezapínejte zapalování, ať se nepustí palivové čerpadlo,“ radí Petr Dorotovič, nezávislý servisní specialista a odborný technický poradce. Pokud jste totiž měli v nádrži třeba jen pět litrů nafty, poměr bude velmi nepříznivý. Benzín odmašťuje a mohli byste si zničit čerpadlo, vstřikovače a také filtr pevných částic. Ale nic není ztraceno. Popište problém obsluze čerpací stanice, zaplaťte za těch pár litrů benzínu a dotankujte do plné nádrže kvalitní naftou. Ideálně ještě před tím kupte nějaké osvědčené aditivum a nalijte ho před dotankováním do nádrže.
Doporučujeme: Osm neprávem přehlížených ojetin, které jsou dobrá koupě
Velmi malé množství benzinu v naftě (dejme tomu do 5 % poměru), by nemuselo vadit. Vždyť někteří motoristé dokonce v tuhé zimě dávají před tankováním nafty do nádrže benzín. Je to na zvážení. Kdo chce mít jistotu a má třeba ještě auto v záruce, asi mu nezbude nic jiného než opravdu volat odtah a servis. „U moderních turbodieselů s velice citlivými vstřikovači bych dotankovávání naftou neriskoval a vždycky zavolal raději odtah a servis,“ doporučuje Dorotovič. Ale pokud jste opravdu natankovali třeba jen dva litry benzínu a doplníte pak třeba 50 litrů nafty, nemělo by to být vůbec znát. Při každé příležitosti ale dotankovávejte naftu, třeba po každých 100 km, ať se benzin v nádrži naředí co nejrychleji.
Natankoval jsem plnou nádrž u dieselu benzínem
S tímhle si už motor neporadí. „V takovém případě hrozí nejen vážné poškození motoru, ale dokonce i požár,“ varuje Petr Dorotovič. Nezbývá nic jiného než volat servis a odtahovku. Hlavně auto nestartujte, ani neotáčejte klíčkem, ať si čerpadlo nenasaje benzín do systému. Horší to budou mít majitelé aut se startovacím tlačítkem a automatickým zámkem volantu. Pokud stojíte s koly rovně, snad půjde autem od stojanu pohnout, aniž by bylo nutné zapínat zapalování pro odemknutí řízení.
Natankoval jsem trochu dieselu do benzínu
Jakkoli jsou benzinová auta vybavena užším tankovacím hrdlem a tento kousek by měl být prakticky neproveditelný, některým šikulům se to podaří. U starších aut kupodivu platí, že i v tomto případě by mohlo stačit dolít do nádrže kvalitní benzín s aditivem, pokud je nafty jen trochu. Třeba litr. Vstřikovačům mastná nafta tolik vadit nebude.
Asi největší riziko spočívá v poškození katalyzátoru, ale mohou se i tzv. zalepit svíčky, jako kdyby motor bral velké množství oleje. „Naftu zapalovací svíčkou nezapálíte, auto prostě pojede hůř, ale pojede,“ vysvětluje Dorotovič. Odjíždět s takovým autem je tedy risk. U moderních přímovstřikových a přeplňovaných motorů bychom určitě dotankovávání benzínem brali jako ne úplně optimální řešení. Aspoň že úplná destrukce motoru, jako u dieselu, nehrozí. Auto prostě přestane jet.
Doporučujeme: 10 ekologických „kazítek“, kvůli kterým vás provoz auta stojí více peněz
Servisní zásah s vylitím a čištěním systému palivového vedení včetně odtahu většinou stojí do 5000 korun. Je to zkrátka „daň za blbost“, ale mnohdy výrazně nižší než potenciální drahé problémy, pokud s plnou nádrží špatného paliva zkusíte nastartovat a odjet. Opět platí, že pokud si chybu uvědomíte a nechcete riskovat dotankovávání benzinem, vůbec nestartujte ani nezapínejte zapalování, aby se nespustilo palivové čerpadlo.
Povedlo se mi natankovat plnou nádrž benziňáku naftou
Gratulujeme. Pokud jste se nenechali odradit ani užším hrdlem nádrže, povedl se vám vskutku husarský kousek. V tomto případě rozhodně nestartujte, nezapínejte zapalování a rovnou volejte odtah. Bez důkladného servisního zásahu s čištěním nádrže a celé palivové soustavy se asi neobejdete.
Jak mít jistotu, že tankujete správně
Před každým tankováním se pro jistotu podívejte, jaké palivo je uvedeno na víčku nádrže. Zvlášť pokud střídáte různá auta. U dieselů bývá na víčku napsáno DIESEL, benzinová auta mají nejčastěji anglické UNLEADED ONLY (jako bezolovnatý benzín) a případně informace o oktanovém čísle, nejčastěji RON 95, případně RON 91-98 nebo MIN RON 91 a podobně.
Také se vždy ujistěte, jakou tankovací pistoli berete do ruky. Zelená je většinou na benzín, ale nemusí to tak být vždy. Na stojanu a tankovací pistoli musí být ze zákona štítek s označením paliva. Nově se běžný benzín Natural 95 značí jako E5, motorová nafta jako B7 podle podílu biosložky. Většina čerpacích stanic se ale stále drží klasického označení Natural u benzínu a Diesel nebo Nafta u nafty.