Ministerstvo dopravy chystá novinku, která nemalou část řidičů příliš nepotěší. V budoucnu by se mohla rozšířit silniční daň na všechny majitele automobilů, přičemž nejvíc mají platit vlastníci starších vozů. Pod záminkou ekologie by se taková daň pohybovala ve výši až 16 tisíc korun ročně. Na připravovanou novinku upozornil jako první časopis Svět motorů. Materiál následně vyšel také na Auto.cz.
Návrh počítá se dvěma verzemi. Ta mírnější by zavedla dodatečnou silniční daň pro všechny (dnes ji platí jen podnikatelé) na automobily splňující normu Euro 1 a Euro 0. Mělo by to být 2500 Kč, respektive 5000 Kč ročně. Současně by se podle emisních norem platil registrační poplatek při dovozu. Za vůz splňující Euro 2 by to bylo 6000 Kč, za Euro 1 15 000 Kč a při dovozu auta neplnícího žádnou normu Euro to má být 24 000 Kč. Jenže to se pořád bavíme o mírnějším návrhu.
Doporučujeme: Rychlost 100 km/h v českých dálničních tunelech? Zatím jen hezká teorie, k realizaci je ještě daleko
Druhá varianta chce každý rok zdanit auta od normy Euro 3. Peníze navíc by tedy měli platit majitelé aut do roku výroby 2005. Za Euro 3 každý rok 4000 Kč, za Euro 2 by to mělo být dvakrát tolik, v případě Euro 1 byste už každým rokem zaplatili státu 10 000 Kč a konečně vůz neplnící žádnou normu by to měl za 16 000 Kč ročně. Podstatně vyšší jsou i poplatky při dovozu, kdy za vůz Euro 2 tato varianta počítá s poplatkem 16 000 Kč, za Euro 0 je navrhovaná částka 40 000 Kč.
Součástí návrhu je i šrotovné. Mírnější varianta počítá se státním příspěvkem 10 až 20 tisíc, pokud se zbavíte svého starého auta (Euro 2 až Euro 0). U ostřejší varianty by to bylo 30 až 50 tisíc. Lze tedy usuzovat, že by vybrané peníze navíc měly sloužit jako zdroj těchto dotací a zároveň se za ně budou pravděpodobně stavět také třeba dobíjecí stanice. To v překladu znamená, že moderní a drahé technologie budou většinou platit chudí občané, kteří si nový automobil (nebo snad elektromobil) prostě finančně dovolit nemohou. Kromě toho takové opatření ekologii neprospěje, protože nezohledňuje technický stav aut, takže ojeté diesely s vykuchanými filtry pevných částic na silnicích zůstanou.
Doporučujeme: Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Navíc by vybrané finance určitě skončily i tam, kam původně jít neměly. Jak upozorňuje Svět motorů, třeba zavedení ekologického poplatku u starších vozidel přineslo za devět let fungování do státního rozpočtu 3,7 miliardy korun, pouze 18 % z této částky ale opravdu šlo na předem slibovanou likvidaci vraků. Ostatní prostředky zmizely ve zcela jiných projektech. Podobný případ je i fond zábrany škod, kam každý přispívá z povinného ručení. Ten měl platit nákup nových hasičských automobilů nebo modernizaci infrastruktury, jako první se ho ale ujala policie, která si za tyto peníze nakoupila (a stále nakupuje) neoznačená auta (a případně se učí řídit). Je prakticky jisté, že i v případě dodatečných daní za provoz starého automobilu (pro některé to bude dodatečná daň za chudobu), si nakonec také tyto finance najdou cesty někam úplně jinam.