Bílé kombi střední třídy s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem pod kapotou nám dělá společnost už nějaký ten měsíc. S měřením dynamiky jsme si ale chtěli počkat, až přezujeme na letní pneumatiky. A k tomu kvůli nedošlo dříve než v polovině května – zejména kvůli neobyčejně špatnému počasí na konci dubna, kdy jsme ještě byli rádi, že na rozdíl od mnoha příliš horlivých motoristů jezdíme stále na zimním obutí.
Pravidelní čtenáři možná vědí, že k ověřování reálného zrychlení používáme GPS zařízení vBox od britské firmy Racelogic, které je v oboru jakýmsi nepsaným standardem. Umístí se pomocí přísavek na čelní okno a napájí se kabelem z 12V zásuvky v autě. Měření provádíme na letištní ploše (výjimečně i na jiné neveřejné komunikaci) a jezdíme vždy několikrát oběma směry. Časy, které uvádíme v tabulkách v tomto i jiných našich testech, jsou vždy průměrem dvou jízd – nejlepší v každém směru.
Doporučujeme: Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu – Začínáme
Připomeňme, že naši Optimu Sportwagon GT pohání přeplňovaný řadový čtyřválec 2.0 T-GDI, který roztáčí přední kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Podle výrobce dosahuje motor výkonu 180 kW a točivého momentu 350 Nm. Kia udává zrychlení 0-100 km/h za 7,6 sekundy.
Navzdory sportovně střiženému vzhledu i označení nemá Optima GT žádný systém řízeného rozjezdu (launch control), ani po aktivaci sportovního režimu nepustí při podržení brzdy levou nohou motor dál než do nějakých 1800 otáček. Počáteční akcelerace je proto poněkud váhavá, papírový potenciál motoru se ztrácí v reakcích měniče i prodlevě dosud nenatlakovaného turbodmychadla.
Stačí ale několik prvních metrů a Kia vystřelí k horizontu s překvapivou energií. Naměřená čísla potvrzují, že to není jen pocit. Zrychlení 0-100 km/h za 7,29 sekundy je o tři desetiny lepší než udávané, přestože při našem měření seděli v autě dva urostlí redaktoři a povětrnostní podmínky měly k ideálu daleko.
Doporučujeme: Kia Niro vs. Toyota C-HR – Když je žák lepší než učitel
O skutečném dynamickém potenciálu samozřejmě nejlépe vypovídá pružné zrychlení, které eliminuje problémy při rozjezdu. V kratičké historii našeho webu jsme zatím netestovali auto, které by bylo Optimě SW GT přímou konkurencí – ostatně na trhu takových ani mnoho není. Alespoň pro přibližnou představu. Se zrychlením 50-70 km/h za 1,46 s a 80-120 km/h za 4,86 s se rychlá Optima vejde přibližně doprostřed mezi BMW 330e a Lexus IS300h z našeho nedávného duelu hybridních sedanů.
Kompletní výsledky našeho měření najdete samozřejmě v tabulce:
Naměřené hodnoty | Kia Optima Sportwagon GT |
---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | |
0-50 km/h (s) | 2,8 |
0-100 km/h (s) | 7,3 |
0-130 km/h (s) | 11,5 |
0-150 km/h (s) | 15,4 |
0-170 km/h (s) | 20,6 |
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ | |
30-50 km/h (s) | 1,1 |
50-70 km/h (s) | 1,5 |
80-120 km/h (s) | 4,9 |
130-150 km/h (s) | 3,9 |
V rámci měření dynamiky ověřujeme vždy také odchylku rychloměru. Ten v Optimě je na dnešní poměry docela konzervativní. Při indikované rychlosti 50 km/h auto ve skutečnosti jede 47 km/h. 90 km/h na rychloměru znamená skutečnou rychlost 85 km/h a když jedete podle „budíků“ dálniční stotřicítkou, doopravdy to je 125 km/h.
V příštím pokračování dlouhodobého testu navštívíme válcovou zkušebnu, abychom se přesvědčili, jestli naše Kia Optima dostojí tabulkovým slibům, i pokud jde o výkon a točivý moment.
Technické údaje | Kia Optima GT Sportwagon |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1998 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Vrtání x zdvih (mm): | 86,0 x 86,0 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 180/6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 350/1350-4000 |
Kompresní poměr: | 10,0:1 |
Převodovka: | šestistupňová samočinná |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 7,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 232 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 11,8/6,1/8,2 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4855 |
Šířka (mm): | 1860 |
Výška (mm): | 1460 |
Rozvor náprav (mm): | 2805 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1597/1608 |
Poloměr otáčení (m): | 5,45 |
Provozní hmotnost (kg): | 1605 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2190 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 552/1686 |
Objem palivové nádrže (l): | 70 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | Nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory |
Zavěšení vzadu: | Nezávislé zavěšení kol, dvojité lichoběžníkové vzpěry uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory |
Řízení: | Hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 14,34:1 |
Pneumatiky vpředu: | 235/45 R18 |
Pneumatiky vzadu: | 235/45 R18 |
[su_hello-bank-calculator]