Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu: Rychlejší, než slibují

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Kia Optima Sportwagon GT má zrychlit na 100 km/h za 7,6 sekundy

  • My jsme naměřili ještě o něco lepší výsledek

  • Akceleraci 80-120 km/h zvládne Kia za působivé 4,9 s

Bílé kombi střední třídy s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem pod kapotou nám dělá společnost už nějaký ten měsíc. S měřením dynamiky jsme si ale chtěli počkat, až přezujeme na letní pneumatiky. A k tomu kvůli nedošlo dříve než v polovině května – zejména kvůli neobyčejně špatnému počasí na konci dubna, kdy jsme ještě byli rádi, že na rozdíl od mnoha příliš horlivých motoristů jezdíme stále na zimním obutí.

Pravidelní čtenáři možná vědí, že k ověřování reálného zrychlení používáme GPS zařízení vBox od britské firmy Racelogic, které je v oboru jakýmsi nepsaným standardem. Umístí se pomocí přísavek na čelní okno a napájí se kabelem z 12V zásuvky v autě. Měření provádíme na letištní ploše (výjimečně i na jiné neveřejné komunikaci) a jezdíme vždy několikrát oběma směry. Časy, které uvádíme v tabulkách v tomto i jiných našich testech, jsou vždy průměrem dvou jízd – nejlepší v každém směru.

Doporučujeme: Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu – Začínáme

Připomeňme, že naši Optimu Sportwagon GT pohání přeplňovaný řadový čtyřválec 2.0 T-GDI, který roztáčí přední kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Podle výrobce dosahuje motor výkonu 180 kW a točivého momentu 350 Nm. Kia udává zrychlení 0-100 km/h za 7,6 sekundy.

Navzdory sportovně střiženému vzhledu i označení nemá Optima GT žádný systém řízeného rozjezdu (launch control), ani po aktivaci sportovního režimu nepustí při podržení brzdy levou nohou motor dál než do nějakých 1800 otáček. Počáteční akcelerace je proto poněkud váhavá, papírový potenciál motoru se ztrácí v reakcích měniče i prodlevě dosud nenatlakovaného turbodmychadla.

Kia Optima GT-2070 Před měřením zrychlení jsme vypnuli ESC a aktivovali režim Sport. Výkon by v něm měl být stejný, ale pro jistotu
Kia Optima GT-2072 K přepínání jízdních režimů slouží tlačítko u voliče převodovky. Kromě běžného a sportovního je k dispozici ještě mód „Eco“

Stačí ale několik prvních metrů a Kia vystřelí k horizontu s překvapivou energií. Naměřená čísla potvrzují, že to není jen pocit. Zrychlení 0-100 km/h za 7,29 sekundy je o tři desetiny lepší než udávané, přestože při našem měření seděli v autě dva urostlí redaktoři a povětrnostní podmínky měly k ideálu daleko.

Doporučujeme: Kia Niro vs. Toyota C-HR – Když je žák lepší než učitel

O skutečném dynamickém potenciálu samozřejmě nejlépe vypovídá pružné zrychlení, které eliminuje problémy při rozjezdu. V kratičké historii našeho webu jsme zatím netestovali auto, které by bylo Optimě SW GT přímou konkurencí – ostatně na trhu takových ani mnoho není. Alespoň pro přibližnou představu. Se zrychlením 50-70 km/h za 1,46 s a 80-120 km/h za 4,86 s se rychlá Optima vejde přibližně doprostřed mezi BMW 330e a Lexus IS300h z našeho nedávného duelu hybridních sedanů.

Kompletní výsledky našeho měření najdete samozřejmě v tabulce:

Naměřené hodnoty Kia Optima Sportwagon GT
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 2,8
0-100 km/h (s) 7,3
0-130 km/h (s) 11,5
0-150 km/h (s) 15,4
0-170 km/h (s) 20,6
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,1
50-70 km/h (s) 1,5
80-120 km/h (s) 4,9
130-150 km/h (s) 3,9

V rámci měření dynamiky ověřujeme vždy také odchylku rychloměru. Ten v Optimě je na dnešní poměry docela konzervativní. Při indikované rychlosti 50 km/h auto ve skutečnosti jede 47 km/h. 90 km/h na rychloměru znamená skutečnou rychlost 85 km/h a když jedete podle „budíků“ dálniční stotřicítkou, doopravdy to je 125 km/h.

Kia Optima GT-2068 vBox se umístí na čelní okno pomocí přísavek. Rychlost měří podle GPS a data zapisuje na paměťovou kartu

V příštím pokračování dlouhodobého testu navštívíme válcovou zkušebnu, abychom se přesvědčili, jestli naše Kia Optima dostojí tabulkovým slibům, i pokud jde o výkon a točivý moment.

Technické údaje Kia Optima GT Sportwagon
MOTOR
Konstrukce: řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1998
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Vrtání x zdvih (mm): 86,0 x 86,0
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 180/6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 350/1350-4000
Kompresní poměr: 10,0:1
Převodovka: šestistupňová samočinná
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 7,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 232
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 11,8/6,1/8,2
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4855
Šířka (mm): 1860
Výška (mm): 1460
Rozvor náprav (mm): 2805
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1597/1608
Poloměr otáčení (m): 5,45
Provozní hmotnost (kg): 1605
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2190
Objem zavazadlového prostoru (l): 552/1686
Objem palivové nádrže (l): 70
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: Nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
Zavěšení vzadu: Nezávislé zavěšení kol, dvojité lichoběžníkové vzpěry uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
Řízení: Hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 14,34:1
Pneumatiky vpředu: 235/45 R18
Pneumatiky vzadu: 235/45 R18

[su_hello-bank-calculator]

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?