- Vyčerpávající standardní výbava
- Design, za kterým se lidé otáčejí
- Marnivá specifikace motoru i podvozku
- Reálné zrychlení je lepší než udávané
- Velká palivová nádrž
–
- Běžně jezdí za 11 l/100 km
- Milion dá za korejské kombi jen málokdo
- Jinde vydolují ze stejného objemu ještě vyšší výkon
- Nemožnost konfigurace vlastního jízdního režimu
Vrcholný model evropské nabídky značky Kia jsme oficiálně přivítali úvodním článkem dlouhodobého testu letos na jaře, 1. dubna. A nebyl to apríl. Celkem s námi bílá Kia Optima Sportswagon GT strávila šest měsíců, během kterých jsme měli šanci poznat ji mnohem důkladněji než auta testovaná ve standardním týdenním režimu. A vážně to není jen zdvořilost, když řekneme, že jsme se loučili opravdu neradi.
Tohle auto má všechno, co si evropský zákazník může od kombíku střední třídy přát. Spoustu prostoru pro lidi i jejich zavazadla. Rozsáhlou komfortní a luxusní výbavu, v níž nechybí prakticky nic z toho, co nabízí etablovaná evropská konkurence. Solidní jízdní vlastnosti a motor s příjemnou rezervou síly do levého pruhu německé dálnice i horských serpentin. Ale popořadě.
Sportovně laděné kombíky střední třídy s výkonnými benzinovými motory se neprodávají po desetitisících. Pro výrobce jsou vysloveně zbytnou třešničkou na dortu nabídky fleetových dieselů. Bývalý návrhář Audi Peter Schreyer tvoří ve službách skupiny Hyundai-Kia jeden povedený design za druhým a Optima není výjimkou. Kombi Sportswagon nepůsobí ve standardních verzích tak dynamicky jako sedan, ale vrcholná varianta GT to vynahrazuje sportovně tvarovanými nárazníky a stylizovaným zadním difuzorem se dvěma oválnými koncovkami ve stylu rychlých Audi RS. Za tímhle autem se lidé na ulici pravidelně otáčejí – a určitě to není jen tím, že druhá generace Optimy je zatím na českých silnicích zřídka vídaným jevem.
Kia nabízí svoje historicky první kombi střední třídy jen s turbodieselem 1.7 CRDi o výkonu 104 kW. Špičkové provedení GT je ale k dispozici výhradně s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem 2.0 T-GDI, kombinovaným výlučně s automatickou převodovkou. Korejští ladiči vymáčkli z motoru 180 kW (245 k) a 350 N.m. To není extra mnoho, evropská konkurence dnes docela běžně nabízí dvoulitry s výkonem přesahujícím tři sta koní. Na druhé straně třeba Octavia RS ještě nedávno neuměla nabídnout víc než 230 koní. Takže úplně malé to korejské stádo také není.
Podrobné informace o technice a výbavě modelu Kia Optima GT si můžete přečíst v oficiálním press kitu:
My jsme s Optimou GT zajeli i na válcovou zkušebnu firmy Dieselpower, kde rozhodně nezklamala. Naměřili jsme jí 185 kW a dokonce 385 Nm. Bližší podrobnosti včetně průběhů výkonu a točivého momentu najdete v samostatném článku:
Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu: Na brzdě obstála
Samostatně jsme se věnovali i dynamice v přímém směru. Námi naměřené zrychlení 0-100 km/h za 7,29 sekundy je o tři desetiny lepší než udávané, přestože při našem měření seděli v autě dva urostlí redaktoři a povětrnostní podmínky měly k ideálu daleko. Akceleraci 80-120 km/h zvládne Kia za působivé 4,9 s. Další podrobnosti opět najdete v samostatném článku:
Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu: Rychlejší, než slibují
Na silnici motor přesvědčuje hutným zátahem ve středních otáčkách a překvapivě sytým barytonem. Podobně jako zmíněná rychlá Octavia totiž i Optima GT vylepšuje od přírody mdlý zvuk přeplňovaného čtyřválce jakýmsi „vibrátorem“ u čelního okna, který zdůrazňuje vybrané složky akustického spektra. Pracuje ale jen během důrazné akcelerace, takže plynulou jízdu nenarušuje žádné konstantní hudrání. U korejských či obecně mimoevropských aut bývá často problém ve sladění motoru se samočinnou převodovkou, ale automat v Optimě je přinejmenším obstojný. Neutápí výkon motoru v klouzání měniče a neobtěžuje zbrklými změnami rychlostních stupňů v nevhodných okamžicích. Strategii řazení můžete změnit volbou režimu „Sport“ nebo „Eco“. Charakter převodovky v kombinaci s mapováním plynového pedálu dává Optimě důrazný, chvílemi možná až zbrklý projev. Zlé jazyky by to označily za kašírovanou sportovnost. My jsme ale v dnešní době rádi za každé auto, které nepůsobí jako dokonale funkční, leč emocí zcela prostý spotřebič.
Totéž vlastně platí také o podvozku s lichoběžníkovou zadní nápravou a řízením s elektromotorem posilovače uloženým v převodce řízení, kde tolik nenarušuje odezvu parazitními momenty (jako posilovače umístěné na sloupku). Verze GT má o 10 mm sníženou světlou výšku, pružiny tužší o 11 % vpředu a 10 vzadu a sportovně kalibrované elektronicky stavitelné tlumiče ECS. Tuhý chod volantu a pevné tlumení se snaží navodit dojem sportovní jízdy, který vydrží, dokud se nesnažíte vymáčknout opravdu všechno na klikaté silnici se špatným povrchem. Pak se přece jen projeví, že Kia nemá s laděním dynamicky orientovaných aut ještě tolik zkušeností jako ta nejlepší konkurence z Evropy. Tlumiče nekrotí vertikální kmitání hmot s takovou autoritou, přesnost směrového vedení není tak chirurgicky precizní, zpětná vazba od řízení a podvozku tak jasná jako u nejlíp jezdících aut v tomhle segmentu. Přesto ale platí, že po většinu času funguje Optima GT na silnici dost dobře na to, aby plně vyhověla i řidiči nadprůměrně citlivému na jízdní vlastnosti.
Jestli nám něco chybělo, pak možnost nakonfigurovat si jízdní režim podle svého. Tlačítko Sport ovlivní mapování motoru, reakce převodovky, intenzitu umělé zvukové kulisy i chování adaptivních tlumičů pérování. Občas by se ale hodilo mít třeba měkčí podvozek nebo si prostě moci zvolit vlastní kombinaci nastavení, jako to umožňují (třeba) auta z koncernu VW.
Pokud jde o prostornost, je Optima důstojným zástupcem střední třídy. O prostorových poměrech nejvíc prozradí naše standardní měření vnitřních rozměrů, doplněné o porovnání s některými konkurenty z naší databáze:
Prostor pro cestující (cm) | Kia Optima SW GT | Ford Mondeo kombi | Mazda6 kombi | Renault Talisman GT | VW Passat Variant |
---|---|---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 154 | 156 | 152 | 151 | 154 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 152 | 155 | 150 | 146 | 153 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 92/99 | 91/99 | 88/94 | 92/101 | 93/101 |
Prostor pro hlavu vzadu | 97 | 95 | 98 | 96 | 101 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 21 | 15 | 12 | 16 | 19 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 45 | 42 | 39 | 40 | 43 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem | 26 | 23 | 19 | 22 | 28 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem | 24 | - | 14 | 17 | - |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 24 | 27 | 27 | 24 | 24 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 7 | 8 | 6 | 9 | 8 |
Délka sedáku vpředu | 48 | 48 | 48 | 46-52 | 52 |
Délka sedáku vzadu | 48 | 50 | 47 | 48 | 49 |
Délka opěradla vpředu | 62 | 63 | 64 | 61 | 64 |
Délka opěradla vzadu | 68 | 65 | 72 | 66 | 67 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 26 | 25 | 25 | 26 | 23 |
Prostor pro zavazadla (cm) | Kia Optima SW GT | Ford Mondeo kombi | Mazda6 kombi | Renault Talisman | VW Passat Variant |
---|---|---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 100 | 113 | 100 | 110 | 101 |
Maximální šířka zavazadelníku | 138 | 139 | 147 | 139 | 147 |
Výška po roletu | 45 | 46 | 45 | 49 | 48 |
Délka ložné plochy | 109 | 108 | 109 | 108 | 111 |
Výška nakládací hrany | 57 | 61 | 62 | 56 | 63 |
Šířka vstupního otvoru | 103 | 109 | 105 | 106 | 108 |
Výška vstupního otvoru | 88 | 71 | 82 | 81 | 72 |
Výška otevření 5. dveří | 184 | 179 | 183 | 184 | 190 |
Maximální délka nákladu | 221 | 235 | 233 | 219 | 226 |
Z čísel je na první pohled vidět, že Optima SW je dimenzovaná podobně jako Passat. Je to logické, kde jinde měli konstruktéři hledat benchmark než u nejprodávanějšího evropského modelu střední třídy. Optima má příjemně nízko položenou nakládací hranu, což oceníte jen jednou za čas, ale pak o to víc. Naopak sedadla, zejména ta přední, by mohla být dimenzovaná velkoryseji. Subjektivně jsou sice pohodlná, dobře podepírají páteř i po několika hodinách jízdy a mají příjemné tvarování, ale fakt je, že centimetry materiálu pod stehny chybějí. Vedle vyhřívání ale sedadla nabízela i odvětrávání, což je u koženého čalounění v teplém počasí k nezaplacení.
Velký, pravidelně tvarovaný zavazadlový prostor obsahuje i dvě podélné kolejnice a nastavitelný příčník, podobně jako v kombících od Audi. To je šikovné. Příliš nás ale neoslovilo bezdotykové otevírání pátých dveří. Rozpoznání „kopance“ pod nárazník častěji nefungovalo než fungovalo a když už, všechno to trvalo moc dlouho. Po detekci pohybu nohy se nejdřív ozvalo výstražné pípnutí, pak následovala prodleva (asi aby měl člověk čas ustoupit) a teprve potom se začaly páté dveře otevírat.
Příjemným překvapením pro nás bylo dílenské zpracování. A nejen pokud jde o materiály a jejich povrchovou úpravu. Páčky měly docela jasnou aretaci, tlačítka nepůsobila rozviklaně a interiér se neklepal a nevrzal. Je znát, že subjektivnímu vnímání kvality věnovala Kia značnou péči. I z fotek možná poznáte, že spáry všude v interiéru jsou velmi těsné a pravidelné.
Už jsme řekli, že Optima GT má ve standardní výbavě řadu systémů a funkcí, které konkurence nabízí většinou jen za příplatek. A fungují dobře. Ať už jde o automatické LED světlomety, adaptivní tempomat s funkcí stop&go nebo systém udržování v jízdním pruhu, infotainment s navigací nebo asistenční systémy. Kia se tím vlastně ani moc nechlubí, ale její adaptivní tempomat s funkcí stop&go a systém udržování v jízdním pruhu umějí prakticky totéž a fungují s podobnou spolehlivostí jako u evropských značek, které se prezentují jako nositelé pokroku. Jen ta tlačítka jsou „po asijsku“ rozházená. Tempomat včetně všech funkcí se ovládá tlačítky na pravé straně volantu (vlevo je infotainment), tlačítko systému udržování v pruhu najdete vlevo pod volantem. A ještě o úroveň níž musíte sáhnout, když chcete vypnout ESC nebo otevřít nádrž. Možná je to o zvyku, my jsme si ale na nutnost stisku tlačítka před vystoupením na pumpě za celou dobu úplně nezvykli a mnohokrát se nám stalo, že jsme se museli vracet od stojanu dovnitř. Systém používaný některými jinými výrobci, který umožňuje odjistit kryt nádrže jeho lehkým stisknutím, se nám zdá rozhodně pohodlnější.
Dotyková obrazovka infotainmentu není největší ani nejkontrastnější v oboru, ale reaguje bez nepříjemných prodlev a má přehledné, vizuálně poměrně atraktivní grafické rozhraní.
Citlivým tématem u velkého auta s výkonným benzinovým motorem je samozřejmě spotřeba paliva. Je pravda, že Optima GT není úsporné auto. Naznačuje to už udávaná kombinovaná spotřeba 8,2 l/100 km, což je v době aut pečlivě optimalizovaných na homologační měřicí cyklus opravdu hodně. (Pro ilustraci, Porsche 911 Carrera je „papírově“ jen o deci žíznivější.) Náš dlouhodobý průměr se ustálil na nepříliš oslnivé hodnotě 10,36 l/100 km, ale musíme říct, že auto jezdilo většinu času v podstatě jen po městě a po dálnici. A zpravidla bez velké snahy o úspornost. Při červnové cestě na Großglockner jsme se ale přesvědčili, že v cestovním režimu se Optima GT spokojí s výrazně menším přídělem paliva. Do Kaprunu jsme přijeli s průměrem 7,5 /100 km, cestu zpět pak Kia zvládla za 7,9 l/100 km (podle palubního počítače). Akční rádius je solidní i díky tomu, že nádrž Optimy pojme 70 litrů paliva. V době horečného snižování emisí CO2 všemi možnými cestami není taková kapacita ani ve střední třídě bohužel zdaleka samozřejmostí.
Kia Optima SW GT v dlouhodobém testu: zpět k (alpským) kořenům
A když jsme nakousli otázku nákladů. Optima Sportwagon GT stojí nemalých 999 980 korun. Opticky je to strašně moc peněz. Jenže nabídka příplatkové výbavy obsahuje pouhé tři položky, z čehož první dvě byly i na našem autě. Červená kůže se šedými švy za symbolických 10 tisíc, metalíza za 18 a panoramatické střešní okno za 30. Všechno ostatní bylo ve standardu. A není toho málo. Vyjmenovávat všechny prvky tady nebudeme, ale namátkou: full-LED světlomety; audio systém Harman Kardon; elektricky ovládaná, vyhřívaná a ventilovaná sedadla; adaptivní tempomat; automatické parkování; kamery zobrazující celé okolí auta; elektronicky nastavitelné tlumiče pérování; roletky v zadních oknech… Opravdu toho není málo.
Už vás slyšíme: Ale za milion? Jasně, otázce, kdo a proč by si měl takové auto koupit, se utéct nedá. Jenže když chcete kombi střední třídy nabité všemi možnými vymoženostmi, vychází Optima GT vlastně ještě docela výhodně. Třeba takový Superb Combi Sportline 2.0 TSI by s porovnatelnou výbavou stál asi o 20 procent víc. A vždycky se najdou lidé, kteří chtějí jezdit autem, jakých nestojí na každém firemním parkovišti dvanáct do tuctu. My si ale troufáme vyslovit hypotézu, že Kie vlastně v téhle fázi vůbec nezáleží na tom, kolik kusů Optimy GT prodá. Že tohle auto vyrobila, protože chtěla. Aby si vyzkoušela, nakolik se dokáže přiblížit standardu zavedených evropských hráčů. Aby se něco naučila. Aby vyslala trhu signál, že dnes už má kapacitu i energii vyrábět prestižní modely pro úzkou skupinu náročných zákazníků. A zejména aby si budovala pozice pro rozšiřování portfolia směrem od masových produktů ve vysoce konkurenčních segmentech do vyšších a vyšších kategorií, kde se prodává méně aut, ale s o to většími maržemi. Zatím je Optima GT pro Kiu v Evropě stále ještě vlajkovou lodí. Za rohem už ale čeká designově povedený model Stinger. A to bude zase jiná písnička.
Cena testovaného vozu: 999 980 Kč
Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: 1 027 980 Kč
Technické údaje | Kia Optima GT Sportwagon |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1998 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Vrtání x zdvih (mm): | 86,0 x 86,0 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 180/6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 350/1350-4000 |
Kompresní poměr: | 10,0:1 |
Převodovka: | šestistupňová samočinná |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 7,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 232 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 11,8/6,1/8,2 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4855 |
Šířka (mm): | 1860 |
Výška (mm): | 1460 |
Rozvor náprav (mm): | 2805 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1597/1608 |
Poloměr otáčení (m): | 5,45 |
Provozní hmotnost (kg): | 1605 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2190 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 552/1686 |
Objem palivové nádrže (l): | 70 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | Nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory |
Zavěšení vzadu: | Nezávislé zavěšení kol, dvojité lichoběžníkové vzpěry uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory |
Řízení: | Hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 14,34:1 |
Pneumatiky vpředu: | 235/45 R18 |
Pneumatiky vzadu: | 235/45 R18 |
Doporučujeme:
[su_hello-bank-calculator]