V říjnu vzbudila značný rozruch zpráva o tom, že se nejprodávanějším vozem na evropském trhu stala Tesla Model 3. Do té doby elektromobil ještě nikdy v Evropě první příčku v počtu registrací neobsadil. Na tento výsledek ale neměl vliv enormní zájem ze strany zákazníků. Důvodem byly na jedné straně přetrvávající problémy s nedostatkem čipů u tradičních výrobců, na druhé straně za to může fakt, že Tesla registruje své vozy hlavně na konci každého čtvrtletí. Potvrzují to i výsledky za říjen a listopad.
Zatímco v září bylo na evropském trhu registrováno 24 419 exemplářů Tesly Model 3, v říjnu to bylo pouze 2836 exemplářů. V listopadu vzrostl počet registrací podle aktuálních statistik Jato Dynamics na 10 739 kusů. Model 3 tak obsadil první příčku mezi elektromobily, na zopakování celkového zářiového vítězství v rámci všech prodaných automobilů to ale nestačilo. Největšího počtu registrací na evropském trhu dosáhl v listopadu Renault Clio (16 353), těsně následovaný druhou Dacií Sandero (16 263) a Peugeotem 208 (16 261).
Dřívější evropský bestseller v podobě Volkswagenu Golf skončil v listopadu až na 35. místě. Nejprodávanějším modelem značky VW je crossover T-Roc, který obsadil pátou příčku. Žebříček dvaceti nejprodávanějších modelů za měsíc listopad na evropském trhu najdete v tabulce pod článkem.
Enyaq iV úspěšnější než ID.3
Prodeje elektrifikovaných automobilů konstantně rostou. Souhrnný podíl vozů vybavených elektrickým, plug-in hybridním, nebo vodíkovým pohonem činil v listopadu 26 %. Naopak podíl naftových vozů klesl z loňských 27 % na současných 18 %. Více než polovina (53 %) nově registrovaných automobilů je pak vybavena zážehovým motorem.
Mezi elektromobily obsadila první místo Tesla Model 3, která zaznamenala ve srovnání s listopadem 2020 nárůst o 119 %. Velké přízni se navzdory poměrně skromným technickým parametrům těší nová Dacia Spring. Ta obsadila mezi elektromobily třetí příčku (5 746 registrovaných vozů). Dobře se prodává také Škoda Enyaq iV. V listopadu bylo registrováno 5 041 vozů, což mezi elektromobily znamená pátou příčku. Enyaq iV tak přeskočil šestý VW ID.4 a sedmý VW ID.3. Nejprodávanějším plug-in hybridem na evropském trhu byl Peugeot 3008.
Trh jako celek za období leden až listopad 2021 zaznamenal pokles o 0,4 % ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. Podle Jato Dynamics můžeme očekávat, že letošní rok skončí na velmi podobných číslech, jakých dosáhl loni. Problémem je přetrvávající nedostatek polovodičů, ale současně také pandemie komplikující zákazníkům život už druhým rokem. Ti tak ztrácejí zájem o nové vozy a raději si ponechávají stávající automobily delší dobu.
Tento trend ale neplatí úplně plošně. Kategorie luxusních vozů zaznamenala oproti listopadu loňského roku nárůst o 36 %, zatímco naprostá většina všech ostatních segmentů klesla. Druhou výjimkou jsou středně velká SUV. Za tímto nárůstem ale hledejme fakt, že řada nově uváděných elektromobilů spadá právě do této kategorie.
Pořadí | Model | Počet registrací za měsíc listopad (ks) |
---|---|---|
1. | Renault Clio | 16 353 |
2. | Dacia Sandero | 16 263 |
3. | Peugeot 208 | 16 261 |
4. | Peugeot 2008 | 16 169 |
5. | Volkswagen T-Roc | 15 234 |
6. | Fiat/Abarth 500 | 13 255 |
7. | Opel Corsa | 12 831 |
8. | Citroën C3 | 12 455 |
9. | Hyundai Tucson | 12 408 |
10. | Dacia Duster | 12 351 |
11. | Toyota Corolla | 11 189 |
12. | Tesla Model 3 | 10 809 |
13. | Mini | 10 476 |
14. | Škoda Octavia | 10 164 |
15. | Fiat Panda | 10 049 |
16. | Volkswagen Polo | 9 511 |
17. | Peugeot 3008 | 9 326 |
18. | Mercedes-Benz třídy A | 9 043 |
19. | Renault Captur | 8 932 |
20. | Toyota C-HR | 8 731 |
zdroj: Jato Dynamics