Japonská automobilka Mazda představila svůj první sériově vyráběný elektromobil. Vůz se jmenuje MX-30 a jak jsme u této značky z poslední doby zvyklí, nabízí atraktivní design (mimochodem s dveřmi ve stylu RX-8) a údajně také chování, jaké osloví řidiče, které baví řídit. Všechny oficiální podrobnosti najdete v tiskové zprávě:
Mazda zveřejnila také základní technické údaje, takže se můžeme podívat, kam přesně nový model MX-30 míří. Pokud jde o vnější rozměry, jde o malý crossover, který se velikostně zařadí mezi auta typu Hyundai Kona Electric, Kia e-Soul nebo Volkswagen ID.3:
Tabulka: Srovnání rozměrů Mazdy MX-30 a vybraných konkurentů
Mazda MX-30 | Hyundai Kona Electric | Kia e-Soul | Volkswagen ID.3 | |
---|---|---|---|---|
Délka (mm) | 4395 | 4180 | 4195 | 4261 |
Šířka (mm) | 1795 | 1800 | 1800 | 1809 |
Výška (mm) | 1570 | 1555 | 1605 | 1552 |
Rozvor náprav (mm) | 2655 | 2600 | 2600 | 2765 |
Velikostně je nová Mazda MX-30 prakticky totožná s Mazdou CX-30. Liší se pouze výška, kdy je japonský elektromobil vyšší o tři centimetry. Oproti modelům e-Soul a Kona Electric jde tedy o větší vůz. Ani Volkswagen ID.3 není delší, ale má o 11 cm větší rozvor. A to bude uvnitř rozhodně znát.
Jakkoliv vypadá Mazda MX-30 zajímavě a vzhledem k přítomnosti platformy Skyactiv upravené pro elektromobily bude velmi pravděpodobně také výborně jezdit, jedna potíž tu je. Vůz pravděpodobně nabídne spíše průměrný výkon. Ten zatím oficiálně potvrzen nebyl, podle neoficiálních zpráv by ale měly být parametry MX-30 106 kW (144 k) a 263 Nm. A hlavně, nepříliš vysoká je také kapacita akumulátorů a tudíž i dojezd. Výrobce zatím udává 200 km podle normy WLTP.
První elektrická Mazda tak zamíří mezi elektromobily, které budou reálně plnit roli několikátého auta v rodině určeného pro denní dojíždění.
Tabulka: Srovnání základních údajů Mazdy MX-30 a vybraných konkurentů
Mazda MX-30 | Hyundai Kona Electric 39,2 kWh | Kia e-Soul 64 kWh | Volkswagen ID.3 Standard Range | |
---|---|---|---|---|
Max. výkon (kW) | 106 (neoficiální údaj) | 100 | 150 | 100 |
Nejvyšší točivý moment (Nm) | 263 (neoficiální údaj) | 395 | 395 | 275 |
Kapacita baterií (kWh) | 35,5 | 39,2 | 64 | 45 |
Dojezd dle WLTP (km) | 200 | 289 | 452 | 330 |
Max. dobíjení AC (kW) | 6,6 | 7,2 | 7,2 | 7,2 |
Cena od | 899 990 | 899 990 | 1 199 980 | 800 000 Kč (předběžný odhad) |
V tabulce najdete také maximální výkon dobíjení střídavým proudem namísto zajímavějšího údaje o rychlodobíjení. Ten totiž zatím automobilka nezveřejnila. MX-30 sice nabízí i v tomto směru o něco méně, ale vzhledem k tomu, že takovéto dobíjení se obvykle provádí přes noc a vůz má navíc poměrně malou kapacitu baterie, hodnota 6,6 kW ničemu vadit nebude.
Mazda slibuje relativně nízkou cenou. Ta je pro úvodní bohatě vybavenou First Edition stanovena na 899 990 Kč, přičemž vůz si můžete už teď rezervovat také na českém trhu. Rezervační poplatek činí 26 000 Kč, nicméně oficiálně k nám novinka dorazí až za rok. Tou dobou už bude na trhu nový Volkswagen ID.3, v závěru příštího roku přijde i sériová Škoda Vision iV a jistě dorazí i další elektromobily. Mazda MX-30 to tak nebude mít úplně jednoduché.