„Věřím jen těm statistikám, které si sám zfalšuji,“ praví slavný výrok jednoho britského státníka. Proto už asi nikoho nepřekvapí, že zase „nějaká“ organizace provedla „nějaký“ test dle „nějaké“ metodiky v reálném provozu, který odhalil extrémní zvýšení emisí oxidů dusíku u vozu s naftovým motorem.
Web Automotive News se odkazuje na francouzský Le Parisien, který má k dispozici data z testu naftového Citroënu C4 Cactus s motorem 1.6 HDI. Test v reálném provozu provedlo výzkumné centrum pracující přímo pro Evropskou komisi a výsledky ukazují, že Citroën C4 Cactus překročil zákonný limit emisí o masivních 730 %.
Doporučujeme: Také koncernu Fiat Chrysler hrozí Dieselgate. Zatím úřadům vadí jen neohlášený software
Zatímco norma Euro 6 pro emise oxidů dusíku je 80 mg na km, Citroënu naměřili emise 585 mg na km. To je dokonce více, než kolik dovolovala norma Euro 3 zavedená v roce 2000 a která poprvé stanovila limit pro dieselové motory 500 mg NOx na kilometr.
Citroën na výsledky již reagoval prohlášením, že je „velmi překvapen“, neboť stejná auta s těmito motory prošla několika nezávislými testy a všechny prý plní emisní normu. Citroën se odkazuje i na vlastní měření, které i při „nejméně příznivých podmínkách“ neukazuje více než dvojnásobné překročení emisní normy. A to vše v mezích, které si vyjednaly automobilky v EU. Koncern PSA Peugeot-Citroën byl navíc první, kdo v návaznosti na aféru Dieselgate začal uvádět u nových aut normovanou i reálnou spotřebu a emise.
Jen připomínáme, že od září letošního roku mají automobilky dovoleno překračovat u dieselů v reálném provozu emise NOx o 110 %. To ale jen na přechodné období do ledna 2020 a pak až do září 2023 mohou diesely překračovat v reálném provozu normu o 50 %. To ale nic nemění na tom, že v laboratorních testech musí i diesel vyhovět. A od letošního září se také začne spotřeba a emise měřit podle nového jízdního cyklu WLTP.