Cesta na jih Chorvatska je teď jednodušší. Most na Pelješac otevřel ekologický hypersport a velmi neekologický Smart

27.07.2022
24 nových názorů
  • Chorvatsko oficiálně otevřelo most na poloostrov Pelješac. Nejen turistům se tak zjednoduší cesta do Jižní Dalmácie 

  • Jako první se po novém mostě projel chorvatský hypersport Rimac Nevera a závodní Smart jezdce Niko Puliče 

  • Most je dlouhý 2404 m a jeho otevření přišlo tři měsíce před plánovaným termínem 

Po dlouhých letech komplikované výstavby byl oficiálně otevřen most na poloostrov Pelješac. Pro Chorvatsko jde o důležitou událost, neboť tímto krokem fakticky došlo k připojení jižní části, která byla až donedávna oddělena úzkým pásem Bosny a Hercegoviny kolem města Neum. Dobrá zpráva je to také pro české turisty mířící na úplný jih Chorvatska. Ti už nebudou muset jezdit přes Bosnu a tím fakticky opouštět území EU, případně už nemusí využívat trajekt na poloostrov Pelješac.

Slavnostní otevírání nového mostu dlouhého 2404 m probíhalo celé úterý 26. července. Úplně první automobily na něj vjely až večer, přičemž nešlo o náhodné turisty nebo místní obyvatele.

Z jednoho konce nového mostu vyrazil první sériově vyrobený elektrický hypersport Nevera chorvatské značky Rimac. Za volantem ale neseděl přímo samotný zakladatel automobilky Mate Rimac, o čemž se v nedávné minulosti spekulovalo, nýbrž hlavní inženýr Matija Renič. Z druhé strany pak na most vyrazil chorvatský závodní jezdec Niko Pulič se svým Smartem upraveným pro závody do vrchu a osazeným klasickým spalovacím motorem o výkonu zhruba 700 koní. Důkladně přepracovaný Smart si můžete prohlédnout na přiloženém videu:

Most Pelješac je součástí většího projektu zahrnující kromě samotného přemostění také zhruba třicet kilometrů silnic. Realizace započala už v roce 2007, ale o tři roky později byla kvůli nedostatku financí přerušena. Znovuobnovení projektu následovalo v roce 2018, kdy se výstavby ujala čínská společnost China Road and Bridge Corporation.

Nový most není unikátní svou délkou, v Chorvatsku existuje i delší most, je ale kromě realizace čínskou společností zajímavý velmi náročnou konstrukcí, kdy například některé mostní pilíře musely být založeny až v hloubce přes sto metrů. Celková šířka mostu je 22,5 m, přičemž v každém směru je jeden jízdní pruh široký 3,5 m, nouzový pruh široký 2,5 m a na každé straně metrový bezpečnostní pás.

Podle informací webu sea-help.eu měl původně celý projekt stát zhruba 420 milionů eur a v roce 2017 EU slíbila proplatit 85 % této částky. Chorvatské ministerstvo mořeplavby, dopravy a infrastruktury v oficiální tiskové zprávě uvádí, že celý projekt nakonec vyjde na 520 milionů eur a z evropských fondů půjde 357 milionů. Most bude součástí hlavní silniční spojnice až do města Osojnik nedaleko Dubrovníku. Ta by měla být hotová do roku 2029.

 

To je super, že bude cesta do Chorvatska jednodušší. Jezdíme tam na dovolenou každý rok a s manželem se střídáme v řízení našeho auta, abychom měli volnost při našem cestování. Proto nejezdíme s cestovní kanceláří, jelikož máme rádi spontánní akce. Na cesty jsem koupila na internetových stránkách https://www.naturehikecz.cz/ nové spací pytle a automatický stan.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?