Nabízet k velkému cestovnímu enduru jeho dobrodružnější verzi dnes patří k dobrým mravům téměř všeobecně, nejdelší tradici v tomto směru však bezesporu drží značka z Mnichova. Verze s více off-roadovým podvozkem, ale paradoxně také větší nádrží a vyšší hmotností, která obvykle přichází na trh až za rok po generační obměně, na sebe letos nechala čekat jen pár týdnů, a tak můžeme proti sobě postavit BMW R 1250 GS Adventure a standardní R 1250 GS se stejnou specifikací motoru. Jaká ve skutečnosti je přidaná hodnota GSA, za kterou si v katalogových cenách zákazník připlatí přibližně 40 tisíc korun? Přestože mezi nimi určité technické rozdíly existují, hlavním rozhodovacím argumentem ve prospěch verze Adventure stejně bude ve většině případů image neohroženého, větrem ošlehaného cestovatele, který už párkrát obkroužil zeměkouli.

Kapotáž vás svými rozměry doslova obklopí

Když stojí na prodejně vedle sebe, obrovskou hrudní muskulaturu GSA prostě nelze přehlédnout. Základní model, který sám o sobě vypadá jako těžký atlet, se vedle svého steroidy napumpovaného sourozence rázem změní ve šlachovitého sprintera. V případě testované dvojice umocňuje optickou převahu použitá sada příplatkových hliníkových kufrů na GSA, která vyvrátí poslední zbytky pochybností, že tento bike je schopen vás bez problémů odvézt k Ochotskému moři a přes Mongolsko zpátky.

Test KTM 1290 Super Adventure S: Vyzyvatel

Pokud jsou vaše plány na příští dovolenou skutečně tak smělé, hustotou osídlení ani kvalitou silniční sítě v asijské části Ruska se trápit nemusíte. Nádrž s kapacitou menšího tankeru si řekne maximálně o dvě zastávky za každou tisícovku kilometrů a fortelně stavěný podvozek s prodlouženými zdvihy elektronicky řízeného odpružení se s pověstnými propastmi v asfaltu na hlavních tazích směřujících k východnímu pobřeží nejrozlehlejší země světa vyrovnají s klidem zenového mistra.

Plastový kryt rámových trubek v oblasti náchylné na oděrky dostanete jen k provedení HP
Robustnější nádrž verze Adventure (30 litrů benzinu) kompenzují při jízdě vestoje širší stupačky

Ke zdolávání nekonečných vzdáleností v méně civilizovaných krajích mělo GSA odjakživa téměř ideální předpoklady; jeho robustní proporce skýtají posádce kromě absolutního jízdního komfortu i pocit bezpečí a přirozeného respektu. Úroveň dlouhodobého pohodlí ještě zvýšil nový motor s proměnlivým časováním ventilů, který BMW od letoška montuje do všech modelů řady R. Výrazně totiž ubylo vibrací v nejběžnějších cestovních rychlostech, přičemž křivka faktoru zábavy šla naopak prudce nahoru. Díky vylepšené elasticitě si navíc při dálkové turistice odpočine i levá noha – rychlý předjížděcí manévr boxer hravě zvládne bez podřazení, i když s příplatkovým (a skvěle fungujícím) quickshifterem si tuto činnost rychle zamilujete.

Nízké těžiště boxeru je v terénu výhodou, jeho šířka nikoli

K maximální pohodě na cestách přispívá také vylepšená řídicí jednotka podvozku ESA, která za vás dokonce spočítá i to, kolik konzerv už zmizelo ze zásob (případně jak se to podepsalo na vaší tělesné hmotnosti), a podle toho sama nastaví ideální parametry odpružení. Prostor k vyjádření vůle jezdce tu však zůstal – stále je možné si jedním stiskem tlačítka vybírat z několika módů a přizpůsobit charakteristiku tlumení aktuální náladě či jízdním podmínkám.

Prostřednictvím TFT displeje vám motorka o sobě prozradí naprosto vše. Změnit výšku plexi lze i za jízdy
Pod palcem (a také ukazovákem) levé ruky máte téměř všechny dostupné funkce, standardní i příplatkové

Rozsah variant je přitom připraven na nejrůznější situace, od rychlých přesunů po dálnici přes řezání zatáček v horských průsmycích až po zápolení s těžkým terénem. A věřte, že podvozek GSA je dimenzovaný na mnohem větší výzvy než šotolinovou pistu nebo rozmlácenou ruskou asfaltku. Hroší váha stroje, která se s plnou nádrží a naloženými kufry blíží ke třem metrákům, není pro tlumiče při hopsání po kamenech překážkou – zato pilota bez patřičné fitness průpravy umí v terénu pěkně potrápit. A to nejenom ve chvíli, kdy je potřeba motorku postavit zpátky na kola.

Sedlo Rallye doplněné sportovním odpružením vás vynese 90 cm nad zem. Spolujezdce nechte doma
Výšku standardního sedla lze u jezdce měnit ve dvou polohách, v nabídce je i snížená varianta

Manévrovatelnost v nízkých rychlostech jednoduše nepatří mezi silné stránky GSA, a nadbytečná kila pochopitelně pocítíte i při mnohem běžnějších činnostech, než je zdolávání neznámého brodu, zvlášť když nemáte v garáži místa nazbyt. V BMW jsou si ale dobře vědomi toho, že řada vyznavačů on/off cestování dá přednost větší agilitě před astronomickým dojezdem, a nabízí plnohodnotné řešení bez zásadního kompromisu i pro ně.

Honda Africa Twin 2020 je silnější, lehčí a chytřejší

Tím je právě druhý účastník testu – základní model GS v provedení HP, který lze za příplatek nechat osadit stejnými tlumicími komponenty, jakými je standardně vybavena verze GSA – a získat tím jak vyšší zdvihy, tak větší odolnost v terénu při současném zachování obratnosti.

Rozdílnost postav mezi oběma modely nejlépe vynikne při pohledu z hotelového balkonu

Užší nádrž mezi koleny, štíhlé sportovní sedlo a přijatelnější pohotovostní hmotnost slovy Přemka Podlahy práci s motorkou výrazně usnadní, za větší obratnost však musíte přece jen něco obětovat. Akční rádius se zkrátí o třetinu, ale vzhledem k síle polstrování rovné lavice a účinnosti krátkého plexi častější zastávky u pumpy nakonec přijdou vhod.

BMW R 1250 GS vs. BMW R 1250 GS Adventure: Verdikt

Pokud se na motorce nepotřebujete cítit jako v křesle, vaše budoucí cesty nevedou mongolskou stepí, netrpíte nedostatkem sebevědomí, je pro vás GS Adventure zbytečný luxus. „Obyčejné“ GS se mu ve všech podstatných disciplínách vyrovná a v terénu jej díky kompaktnější siluetě a nižší hmotnosti i těžišti strčí do kapsy. Klíčem k rozhodnutí tedy bude odpověď na otázku, která část pojmu cestovní enduro je vám bližší.

Foto David M. Bodlák


Cena BMW R 1250 GS (základní/testovaný model): 419 000/521 175 Kč
Cena BMW R 1250 GS Adventure (základní/testovaný model): 458 000/573 674 Kč
Technické údaje BMW R 1250 GS BMW R 1250 GS Adventure
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor (mm): 1514 1504
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 850/870 890/910
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 190/200 210/220
Úhel krku řízení (°): 64,3 65,1
Pneumatika vpředu 120/70 R19 120/70 R19
Pneumatika vzadu 170/60 R17 170/60 R17
Hmotnost včetně náplní (kg): 249 268
Objem nádrže (l): 20 30
PODVOZEK
Rám: mostový z oceli mostový z oceli
Zavěšení vpředu: podélně vedená teleskopická vidlice Ø 37 mm podélně vedená teleskopická vidlice Ø 37 mm
Zavěšení vzadu: jednostraná kyvná vidlice, centrální tlumící jednotka jednostraná kyvná vidlice, centrální tlumící jednotka
Brzdy vpředu: 2× čtyřpístkový třmen, Ø 305 mm 2× čtyřpístkový třmen, Ø 305 mm
Brzdy vzadu: dvoupístkový třmen, Ø 276 mm dvoupístkový třmen, Ø 276 mm
MOTOR
Konstrukce: dvouválec boxer dvouválec boxer
Zdvihový objem válců (cm3) 1254 1254
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 100/7750 100/7750
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 143/6250 143/6250
Srovnávací test BMW R 1250 GS vs. GS Adventure: Rodinné dilema
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: