Spalovací motor má posledních 14 let. Evropská komise chce ukončit jeho prodej do roku 2035

15.07.2021
3 nové názory
Autor: Škoda Auto
  • Evropská komise představila nový návrh opatření, která by měla do roku 2050 změnit Evropu na klimaticky neutrální kontinent 

  • Návrh se týká celé řady oblastí. U automobilů je požadováno kromě jiného přísnější snížení produkce emisí CO2 do roku 2030

  • Zároveň byl stanoven rok, kdy už nebude možné prodávat nic jiného než bezemisní automobily 

  • Navrhovaná opatření teď budou diskutována ještě evropským parlamentem. Zatím tedy nejde o finální podobu 

Evropská komise zveřejnila očekávaný návrh opatření, která by měla pomoci realizovat záměr udělat z Evropy první klimaticky neutrální kontinent, respektive dosáhnout do roku 2030 snížení produkce emisí CO2 v rámci EU o 55 % ve srovnání s rokem 1990. Návrh se týká celé řady oblastí. Z pohledu automobilů je zajímavý především tím, že udává konkrétní datum zákazu prodeje spalovacích motorů na evropském trhu. Pokud by byl v této podobě schválen, pak spalovacím motorům s definitivní platností zbývá na místním trhu posledních čtrnáct let.

Komise navrhla jako konečný rok 2035. Následně by už mělo být možné prodávat bezemisní automobily, což ale nutně neznamená pouze elektromobily. Počítá se také s vodíkem, případně s nějakým jiným palivem určeným pro spalovací motory. Nástup elektrifikace by mělo urychlit také další opatření, podle kterého má produkce emisí CO2 osobních automobilů klesnout o 55 % oproti letošnímu roku, u dodávek to je o 50 %. Původní návrh přitom počítal s poklesem o 37,5 %.

Volkswagen přestane prodávat auta se spalovacími motory do roku 2035. Stejný krok patrně učiní i ostatní výrobci, a to včetně Škody
Přečtěte si také:

Volkswagen přestane prodávat auta se spalovacími motory do roku 2035. Stejný krok patrně učiní i ostatní výrobci, a to včetně Škody

Podle sdružení evropských výrobců automobilů ACEA bude takto výrazná redukce emisí CO2 během devíti let vyžadovat urychlenou transformaci celého výrobního řetězce, která by měla být provedena s cílem minimalizovat dopady na ekonomiku a pracovní místa. Stejně tak ACEA upozorňuje na fakt, že návrh bude v praxi vyžadovat masivní zvýšení poptávky po elektrických automobilech, a to v krátkém čase.

Návrh komise pak kromě jiného upravuje také rozmístění dobíjecích stanic. Na dálnicích a rychlostních silnicích mají být stanice každých 60 km, každých 150 km by pak měla být na dálnicích k dispozici vodíková stanice.

Celkově by mělo do roku 2030 vzniknout na 3,5 milionu dobíjecích bodů. Sdružení ACEA ale už dříve upozornilo na to, že padesátiprocentní snížení emisí bude vyžadovat mnohem více dobíjecích bodů. Přesně by to mělo být zhruba šest milionů postavených do roku 2030. Aktuálně jich po Evropě existuje necelých 230 tisíc a jsou velmi nerovnoměrně rozmístěny.

Elektromobilem z Prahy do Brna: Zmapovali jsme možnosti nabíjení podél D1
Přečtěte si také:

Elektromobilem z Prahy do Brna: Zmapovali jsme možnosti nabíjení podél D1

Celá řada automobilek už bez ohledu na aktuální návrh Evropské komise oznámila ukončení výroby vozů se spalovacími motory. Důvodem je kromě masivních investic do vývoje bateriových elektromobilů také hrozba nové normy Euro 7, která má vstoupit v platnost na přelomu let 2026 a 2027.

Tato norma sice spalovací motory explicitně nezakáže, ale podle všeho si vyžádá tak drahá technická řešení, že minimálně u menších automobilů by jejich konečná cena překročila pro zákazníky akceptovatelnou mez. Navíc různé státy Evropy chtějí zakázat prodej spalovacích motorů na svých trzích ještě dříve než v komisí navrhovaném roce 2035.

  • Našli jste v článku chybu?