Evropská komise zveřejnila očekávaný návrh opatření, která by měla pomoci realizovat záměr udělat z Evropy první klimaticky neutrální kontinent, respektive dosáhnout do roku 2030 snížení produkce emisí CO2 v rámci EU o 55 % ve srovnání s rokem 1990. Návrh se týká celé řady oblastí. Z pohledu automobilů je zajímavý především tím, že udává konkrétní datum zákazu prodeje spalovacích motorů na evropském trhu. Pokud by byl v této podobě schválen, pak spalovacím motorům s definitivní platností zbývá na místním trhu posledních čtrnáct let.
Komise navrhla jako konečný rok 2035. Následně by už mělo být možné prodávat bezemisní automobily, což ale nutně neznamená pouze elektromobily. Počítá se také s vodíkem, případně s nějakým jiným palivem určeným pro spalovací motory. Nástup elektrifikace by mělo urychlit také další opatření, podle kterého má produkce emisí CO2 osobních automobilů klesnout o 55 % oproti letošnímu roku, u dodávek to je o 50 %. Původní návrh přitom počítal s poklesem o 37,5 %.
Podle sdružení evropských výrobců automobilů ACEA bude takto výrazná redukce emisí CO2 během devíti let vyžadovat urychlenou transformaci celého výrobního řetězce, která by měla být provedena s cílem minimalizovat dopady na ekonomiku a pracovní místa. Stejně tak ACEA upozorňuje na fakt, že návrh bude v praxi vyžadovat masivní zvýšení poptávky po elektrických automobilech, a to v krátkém čase.
Návrh komise pak kromě jiného upravuje také rozmístění dobíjecích stanic. Na dálnicích a rychlostních silnicích mají být stanice každých 60 km, každých 150 km by pak měla být na dálnicích k dispozici vodíková stanice.
Celkově by mělo do roku 2030 vzniknout na 3,5 milionu dobíjecích bodů. Sdružení ACEA ale už dříve upozornilo na to, že padesátiprocentní snížení emisí bude vyžadovat mnohem více dobíjecích bodů. Přesně by to mělo být zhruba šest milionů postavených do roku 2030. Aktuálně jich po Evropě existuje necelých 230 tisíc a jsou velmi nerovnoměrně rozmístěny.
Celá řada automobilek už bez ohledu na aktuální návrh Evropské komise oznámila ukončení výroby vozů se spalovacími motory. Důvodem je kromě masivních investic do vývoje bateriových elektromobilů také hrozba nové normy Euro 7, která má vstoupit v platnost na přelomu let 2026 a 2027.
Tato norma sice spalovací motory explicitně nezakáže, ale podle všeho si vyžádá tak drahá technická řešení, že minimálně u menších automobilů by jejich konečná cena překročila pro zákazníky akceptovatelnou mez. Navíc různé státy Evropy chtějí zakázat prodej spalovacích motorů na svých trzích ještě dříve než v komisí navrhovaném roce 2035.