-
Čtvrtá generace Octavie se opět dočkala i sportovní varianty RS
-
Octavia RS 2021 bude nadále k mání se zážehovým i vznětovým motorem, novinkou je hybrid s možností externího nabíjení
-
Benzin má omezovač rychlosti, skoro 250 ale jede i diesel
-
Většina zákazníků si kupuje Octavii RS s dieselem a automatem, benzin s manuálem je záležitost pro fajnšmekry
-
Plug-in hybrid je o 175 kg těžší než 2.0 TSI s automatem
-
Novinkou pro Octavii jsou přední sedadla s nastavitelnou délkou sedáku
Podobu automobilového trhu již několik měsíců výrazně formuje legislativa Evropské unie, která výrobcům automobilů stanovuje přísné pokuty za překročení tzv. flotilových emisí CO2. Mechanismus pokut jsme před časem podrobně vysvětlovali v samostatném článku a už několikrát jsme psali o jeho dopadech na složení nabídky u různých značek. „O tom, co se bude prodávat a kolik se toho bude prodávat, již nerozhoduje zákazník, ale zákon,“ shrnul podstatu nařízení Dr. Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto, na technickém workshopu zaměřeném na novou Octavii včetně vrcholných variant Škoda Octavia Scout 2021 a Škoda Octavia RS 2021.
Jistě už víte, že nová generace rychlé Octavie bude poprvé nabízena také jako tzv. plug-in hybrid, poháněný kombinací spalovacího motoru 1.4 TSI a elektromotoru. Ústrojí již bylo mnohokrát popsáno v souvislosti se Superbem iV. Přesto se zákazníci budou moci znovu rozhodnout i pro výkonný benzinový motor. Octavia RS 2.0 TSI nabídne 180 kW (245 k), stejně jako plug-in hybrid, a poprvé v historii bude tak rychlá, že Škoda musela použít „nepovinně povinný“ elektronický omezovač rychlosti na 250 km/h.
Jak jde takový pohon dohromady s obávanými pokutami EU? Kouzlo je v tom, že ačkoliv fanoušci považují 2.0 TSI za jedinou pravou Octavii RS, ve skutečnosti je žádanější diesel. Octavia RS jako taková je enormně populární. Třetí generace se prodalo ohromujících 173 tisíc kusů a v Německu nebo Švýcarsku má „eReSo“ podíl na celkových prodejích řady Octavia přes 15 procent! (Pro zajímavost: v ČR 4,3 %.) Jenže benzin volí jen 42 % zákazníků, zdaleka nejprodávanější variantou Octavie RS je diesel s automatem. Škoda si proto může dovolit držet 245koňové TSI v nabídce s tím, že diesely a PHEV jeho vysoké nominální emise CO2 vykompenzují.
Škoda Octavia RS 2021: Technické údaje všech motorizací
Technické údaje | Škoda Octavia RS 2.0 TSI | Škoda Octavia RS 2.0 TSI | Škoda Octavia RS 2.0 TDI | Škoda Octavia RS 2.0 TDI | Octavia RS PHEV |
---|---|---|---|---|---|
MOTOR | |||||
Konstrukce: | přeplňovaný zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč | přeplňovaný zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč | přeplňovaný vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč | přeplňovaný vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč | přeplňovaný zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč + el. motor |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1984 | 1984 | 1968 | 1968 | 1395 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 180/5000-6500 | 180/5000-6500 | 147 | 147 | 180 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 370/160-4300 | 370/160-4300 | 400 | 400 | 400 |
Převodovka: | šestistupňová manuální MQ350-6F | sedmistupňová dvouspojková DQ381-7F | sedmistupňová dvouspojková DQ381-7F | sedmistupňová dvouspojková DQ381-7A | šestistupňová dvouspojková DQ400-6F |
Poháněná kola: | přední | přední | přední | všechna čtyři | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |||||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,8 | 6,7 | 7,4 | 6,8 | 7,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 250 | 250 | 249 | 243 | 225 |
HMOTNOSTI | |||||
Provozní hmotnost (kg): | 1520-1629 (1532-1677) | 1695-1780 (1707-1828) | |||
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2023-2080 (2040-2070) | 2135-2166 (2141-2163) | |||
Objem palivové nádrže (l): | 50 | 50 | 39,5 |
Chybějící údaje Škoda Auto zatím nezveřejnila. Údaje v závorce platí pro kombi. Jeden údaj zrychlení pro liftback i kombi není chybou, Škoda uvádí shodné hodnoty.
Pozici benzinové Octavie RS 2021 coby auta pro fajnšmekry posiluje i možnost objednat si ji s manuální převodovkou a rozšíření sériové výbavy této motorizace o elektronicky řízený samosvorný diferenciál VAQ, dosud vyhrazený speciálním modelům. Toto zařízení se z pohledu řidiče neprojevuje tak „kousavě“ jako třeba šnekový samosvor typu „torsen“, ale efektivitu přenosu hnací síly zvyšuje dramaticky a v minulosti na nás udělalo v různých ostrých modelech koncernu VW vždy dobrý dojem.
Kdo by ale chtěl jistotu bezproblémové trakce i v zimních podmínkách, musí se – stejně jako u dřívější Octavie RS – spokojit s dieselem, který jediný lze kombinovat s pohonem všech kol. Zajišťuje ho mezinápravová spojka 6. generace (Haldex už se nějakou dobu nejmenuje, i když jí tak stejně všichni říkají). Samotný diesel je také nový. Jedná se o variantu 2.0 TDI Evo, jíž jsme se podrobně věnovali například zde:
Důkladně jsme proklepli nový diesel 2.0 TDI Evo. Jasně ukazuje, že nafta do aut stále patří
Výkonné verze 2.0 TDI Evo se od těch slabších neliší zdaleka jen naladěním řídicí jednotky, popřípadě „velikostí turba“. Vrcholná varianta má nikoliv litinový, ale hliníkový blok, a z tohoto lehkého kovu jsou i písty. Hliníkový píst nemůže být tak nízký jako ocelový, proto má výkonná varianta nového koncernového turbodieselu dokonce i kratší ojnice – což mírně hraje do karet „sportovní“ charakteristice motoru, nakolik lze o něčem takovém u čtyřválcového dieselu mluvit. K dalším technickým znakům motorů 2.0 TDI Evo patří turbodmychadlo s elektronicky regulovanou geometrií lopatek (v Octavii RS 2021 chlazené vodou), vstřikování s maximálním tlakem 2200 barů nebo systém Twin Dosing, jehož zásluhou jsou emise NOx v reálném provozu slovy Dr. Hrdličky „prakticky neměřitelné“.
Octavia RS 2021 samozřejmě dostane i další specifické prvky, od sportovních sedadel s nastavitelnou délkou sedáku přes řízení s proměnným převodem až po podvozek snížený o 15 mm. To se ovšem týká jen motorizací 2.0 TDI a 2.0 TSI. PHEV snížena být nemůže kvůli požadavkům na ochranu baterie uložené u zadních kol, o sportovní nastavení odpružení i tlumení však ochuzena nebude. Těšit se můžete i na čistě dekorativní detaily od specifického vzhledu digitálních přístrojů po palubní desku potaženou Alcantarou. Novinky v oblasti infotainmentu nebo asistenčních systémů pochopitelně korespondují se zbytkem modelové řady Octavia 4. generace, která po českých silnicích už nějakou dobu jezdí.
v octavia 245RS benzín 180kw má již omezenou rychlost na 250km/h tak nějak nechápu co píší
Mám RS 162kW z 2014, myslel jsem, že budu omlazovat. Ale nebudu.
Jede to stejně, ty tablety místo budíků, spousta otravujích asistentů, které se nedají lidsky vypnout a cena okolo mega.
Kdyby to mělo 300 koní, tak by člověk něco zkousl.
Tak si kup superba 3 2.0 tsi ten mám 280 koní a jsem s ním spokojeny!! Dříve jsem měl rsko a nedá se to sním srovnat!!
a zase do toho sedne nakej picus vymrdanej!
Přesně tak a bude si myslet jakej je mistr světa
Na rychlost neni skodovka, bida nic vic
Nepochopil jsem, co myslí tim, že se mezinápravový diferenciál typu torsen chová kousavě. Mam Audi A6 3.0 tdi quattro. Tam tento diferenciál je, a vše je plynulé, a nic kousavého jsem nikdy nepocítil. Spíš lidé co měli některé z prvních haldexů v Octavii si stěžovali, že když jim sepne mezinápravová spojka v zatáčce, tak to autem cukne, až je to nepříjemný. Věřim, že ta šestá generace bude už vychytaná, ale torsen je torsen. Nemá na něm co odejít. Maximálně se občas nechá vyměnit olej. Kdyby ho do škodovky montovaly, tak bych si jí klidně ve 4×4 koupil.
Škoda, že není v benzínu 4×4(i kdyby automat), nechápu proč je jen v benzínu…