• Kodaiq RS má nejsilnější diesel, jaký jste si kdy od Škody mohli koupit

  • Kromě nového motoru došlo také na menší ladění podvozku

  • Systém umělého zvuku můžete vypnout, a to je dobře

  • Sportovní tohle auto opravdu není, ale jinak jde o povedené SUV

Historie modelů RS značky Škoda nabízených běžným zákazníkům není zas až tak dlouhá. Přesto se v ní už objevila pěkná řádka aut. Dosud ještě nikdy sem ale nebyl zařazen vůz kategorie SUV. To se změnilo až s nedávným příchodem modelu Kodiaq RS. Ne, sportovní tohle auto opravdu není, přestože jezdí dobře, přestože dobře vypadá a přestože má vlevo vzadu umístěnou tu věc na produkování „sportovního“ zvuku. V podstatě dost podobné auto, jakým je Kodiaq RS, jste si mohli pořídit už dříve v rámci výbavy Sportline. RS přidá jednu hodně podstatnou maličkost – výrazně lepší dynamiku.

Škoda Kodiaq RS odhalena. Jak se vám nový vrchol oblíbeného SUV líbí?

Tu má na svědomí dvakrát přeplňovaný naftový dvoulitr o výkonu 176 kW (240 koní). Nečekejte žádné speciality. Jde o koncernový agregát už delší dobu známý z modelů VW Passat nebo VW Tiguan. V kontextu automobilky Škoda je to historicky vůbec nejsilnější diesel, jaký svým zákazníkům kdy nabídla. Kodiaq RS díky nové jednotce zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,9 s (sedmimístná verze je o desetinku horší) a nejvíc se rozjede na 221 km/h. Standardem je sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka a pohon všech kol.

Jak příjemná ta dynamika je?

Ačkoliv se bavíme o nejsilnějším dieselu uloženém pod kapotou nesoucí znak Škoda, Kodiaq RS samozřejmě nepředvádí tak dramatické představení jako třeba Audi SQ7. Dynamika je příjemná, ale dech vám asi nevyrazí. Co Škoda Kodiaq RS dokáže v praxi, to si můžete prohlédnout v přiložené tabulce. Pro zajímavost jsme přidali také dříve naměřené údaje pro dosud nejsilnější diesel (2.0 TDI 140 kW) a Superb 2.0 TSI 206 kW (280 k). Právě ten je totiž nejrychlejší Škodou vůbec, i když paradoxně nikdy neměl znak RS.

Akcelerace Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW Škoda Superb 2.0 TSI 206 kW
0-50 km/h (s) 2,48 2,85 2,27
0-100 km/h (s) 7,25 9,05 5,87
0-130 km/h (s) 11,85 15,18 9,29
0-150 km/h (s) 16,02 20,93 12,30
30-50 km/h (s) 1,12 1,46 0,97
50-70 km/h (s) 1,57 2,06 1,19
80-120 km/h (s) 5,09 6,69 3,94
120-150 km/h (s) 4,18 5,75 5,31

Při rozjezdu jsme si pomohli systémem Launch Control (součást standardní výbavy), kdy vůz nastaví otáčky na 3500 ot./min. Po uvolnění brzdy ale rozjezd není úplně typicky čtyřkolkový. Přesvědčit se o tom můžete na přiloženém videu. Dynamiku jsme měřili o den dříve na suchu, video bylo pořízeno druhý den prezentace, kdy pršelo. Všimněte si také, jak často převodovka při rozjezdu řadí:

Kodiaq RS se nezakousne všemi čtyřmi do vozovky, jak to známe z některých jiných aut s pohonem všech kol. Systém působí tak, jako kdyby nechal předním kolům menší prokluz. Těsně poté, co se auto pohne, převodovka v rychlém sledu řadí další stupně. Stovku už auto míjí na čtyřku. Zhruba do 130 km/h je akcelerace vskutku zajímavá, pak už Kodiaq RS coby rozměrné SUV začne trochu ztrácet elán.

V grafu níže si můžete prohlédnout ještě průběh zrychlení a grafické porovnání se vznětovou Škodou Octavia RS 4×4 DSG a Škodou Superb 2.0 TSI 206 kW.

skoda karoq rs vs octavia rs 4x4 a superb
V grafu si můžete prohlédnout přibližné srovnání akcelerace Škody Kodiaq RS (červená) se Škodou Octavia RS TDI 4×4 s převodovkou DSG. Pro zajímavost je zde také Škoda Superb 2.0 TSI (206 kW), kterou reprezentuje zelená křivka. Právě tenhle Superb je historicky nejrychlejší model Škody, ale znáčky RS paradoxně nikdy nedostal

Ještě než skočíte do diskuze s tím, že ta dynamika zas tak moc zajímavá není a že byste od sportovního auta očekávali víc, odpovězte si na následující otázku: Která neprémiová automobilka vám za 1,2 milionu prodá podobně velké SUV schopné lepší dynamiky? Jistě, je tu Tiguan, ale tím to končí. Žádná další konkurence v daných cenových relacích zatím neexistuje. Z tohoto úhlu pohledu si nejnovější verze Kodiaqu ta písmenka RS nakonec zaslouží, i když je samozřejmě pravda, že kdyby je neměla, také by se nic nestalo.

Typický „Rychlý Stěhovák“

V minulosti někteří trochu jízlivě tvrdili, že písmena RS na automobilech Škoda znamenají zkratku pro „Rychlý Stěhovák“. Pro Kodiaq RS to platí ještě mnohem víc než pro jakoukoliv Octavii RS. A upřímně, já osobně na tom nevidím vůbec nic špatného. Nakonec i Škoda samotná prezentuje Kodiaq RS jako běžné auto okořeněné trochou sportovních doplňků. Výsledek je velmi povedený.

skoda kodiaq rs drive-3
Na pohled je Kodiaq RS bezesporu nejhezčí verzí této modelové řady. Pokud ale chcete ušetřit, téměř identický vzhled získáte nákupem verze Sportline. RS nabízí navíc standardně dodávané dvacítky s jiným designem a možnost koupit modrou metalízu. Dalším vizuálním rozdílem jsou pak už jen loga RS

Může za to hlavně onen silný diesel. Dosud vrcholné provedení disponující výkonem 140 kW (190 k) totiž v praxi zas tak dynamicky nepůsobilo, což platilo také třeba o Tiguanu se stejným motorem. Kodiaq RS na přidání plynu zareaguje slušným zátahem. Obzvlášť příjemné je pružné zrychlení. I při jízdě po dálnici je pak interiér hezky tichý a také podvozek funguje velmi dobře, přestože standardem pro Kodiaq RS jsou dvacetipalcové disky.

Kodiaq RS dostal lehce upravené adaptivní tlumiče (mají jiné přepouštěcí kanálky) a samozřejmě má jiné pružiny s ohledem na odlišnou hmotnost oproti slabším dieselům. Výsledek umí být pohodlný, i když na nerovnostech velikost kol poznáte. Dvacítky postavené na nízkoprofilových pneumatikách jsou zkrátka pro každé SUV velkou výzvou. Žádná obrovská nekomfortní tragédie se ale naštěstí nekoná.

skoda kodiaq rs drive-22
Škoda Kodiaq RS dostala jinak nastavené všechny jízdní režimy, kdy nejvýraznější změny prodělal režim Sport. Posílené jsou zadní brzdy a upravené nastavení má i stabilizace. Na nějaké velké dovádění to bohužel není. I Kodiaq RS je hlavně o rodinném cestování, které ale může být příjemně svižné

Celkově je Kodiaq RS hlavně o příjemném dálničním cestování, ale když vás přepadne touha projet rychle pár zatáček, můžete. Přilnavosti má auto dost a i díky systému XDS+ statečně vzdoruje nedotáčivosti. Řízení (Kodiaq RS využívá progresivní řízení) je hlavně ve sportovním režimu dost tuhé. Snažit se sportovat s takto velkým dieselovým SUV je trochu proti přirozenosti, i ostrý režim jízdy ovšem Kodiaq RS zvládne, přestože nemohu říci, že bych se u toho kdo ví jak bavil.

Pro úplnost, v rámci přechodu od Sportline k RS získal Kodiaq také větší zadní kotoučové brzdy a jiné nastavení všech jízdních režimů. Nejvíc se údajně liší nastavení režimu Sport, kdy má být tento model na rozdíl od těch běžných ještě tužší. Lhal bych ale, kdybych tvrdil, že jsem si nějaké zásadní odlišnosti všiml. Jinak je údajně nastavená také stabilizace v režimu ESC Sport. Řidič by si měl užít více volnosti. Prvních pár pokusů na měkkém podkladu ale nic takového nenaznačilo.

Skoda Kodiaq louze_4Skoda Kodiaq louze_2Skoda Kodiaq louze_1Skoda Kodiaq louze_3

Ostatní věci jsou už jen drobnosti. Včetně vylepšovače zvuku

Jednou z nejvíce diskutovaných věcí souvisejících se Škodou Kodiaq RS je Dynamic Sound Boost, tedy umělé vylepšování zvuku. Systém nemění zvukový projev pouze v interiéru, ale také zvenku. Řešení je v principu podobné tomu, co už delší dobu používají některé modely Audi. V levé zadní části je umístěna nádoba s membránou, která na základě signálu z řídicí jednotky produkuje umělý zvuk. Rozdíl je pouze v tom, že Audi má tuto nádobu přímo napojenou na výfukové potrubí, což Kodiaq RS nemá. Mimochodem, stejně jako u Octavie RS TDI dostal i Kodiaq RS pravou koncovku výfuku falešnou.

Srovnávací test: Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Seat Leon Cupra

Dynamic Sound Boost nabízí čtyři různé úrovně nastavení. Ty jsou přímo propojeny s konkrétními jízdními režimy, v rámci režimu Individual ale můžete systém ovládat i samostatně a hlavně ho můžete také vypnout. Musím se přiznat k tomu, že se mi umělé ozvučení Kodiaqu RS moc nezamlouvalo, protože působí dost nepřirozeně. Když stojíte za autem, zní to zajímavě, ve většině případů se k vám ale dostává mix kombinující klasický projev dieselu a tohoto generátoru. Protože ale Škoda dopřála řidiči možnost volby, není potřeba nic kritizovat. Prostě si to poslechněte a když se vám umělý zvuk nebude líbit, jednoduše ho vypněte.

skoda kodiaq rs-14
Dynamic Sound Boost nabízí několik úrovní nastavení. V režimu Eco je zcela vypnutý, což je možná nakonec ta nejvhodnější možnost
skoda kodiaq rs drive-12
Takhle na první pohled to není úplně vidět, ale stejně jako Octavia RS TDI má i Kodiaq RS pravou zadní koncovku falešnou

Další změny už jsou spíše kosmetické. Kodiaq RS dostal jiné nárazníky, černé lišty kolem oken, černá zpětná zrcátka, černé střešní ližiny, výborně tvarované sportovní sedačky v interiéru, parádní volant a standardně stojí na dvacetipalcových kolech (u Sportline si za ně musíte připlatit). Na rozdíl od Sportline si navíc můžete pro RS dokoupit výrazný modrý odstín karoserie.

Kromě motoru a několika detailů ale v podstatě Kodiaq RS nabízí stejnou výbavu jako Sportline, o čemž se můžete přesvědčit v porovnání obou těchto variant:

Co nabídne Kodiaq RS navíc oproti verzi Sportline a co mají společného?
Navíc kromě motoru:
Disky Extreme o velikosti 20“ (u Sportline jsou za příplatek a mají jiný design), loga RS na karoserii a v interiéru, červené brzdové třmeny, Full LED světlomety s adaptivní funkcí, virtuální kokpit, kontrastní červená nit (Sportline má šedou) adaptivní podvozek DCC (u Sportline se připlácí 22 tisíc), Dynamic Sound Boost, sound systém Canton – 9 reproduktorů, subwoofer, výkon 575 W, možnost objednat modrou metalízu (v nabídce pro Sportline chybí).

Společné prvky výbavy:
Sportovní nárazník, zadní nárazník s difuzorem, matně černá maska chladiče, černá zpětná zrcátka, černé lišty kolem oken, čalounění Alcantarou, imitace karbonu v interiéru, sportovní sedadla, tříramenný sportovní volant, ocelové pedály, Drive Mode Select, KESSY, progresivní řízení, parkovací kamera, navigace Amundsen, vyhřívání sedadel, elektrické nastavení sedadel, asistent rozpoznání únavy řidiče.

Kabina díky velmi bohaté výbavě a kvalitním materiálům působí hodnotně, což je vzhledem k pořizovací ceně 1,2 milionu vítaná skutečnost. Výjimkou jsou pouze dekory tvářící se jako karbon, kdy jako karbon fakt ani vzdáleně nevypadají. Karbon imituje i sportovní zobrazení přístrojů na virtuálním přístrojovém štítu. Ale jak už bylo řečeno, jsou to drobnosti. Důležité je, že i Kodiaq RS nabídne obří prostor v interiéru, použitelnou třetí řadu sedadel, hodně objemný zavazadelník a tak podobně.

Stojí za 1,2 milionu?

Otázka stojí spíš tak, jaká jiná SUV za 1,2 milionu (respektive přesně za 1 189 900 Kč) můžete pořídit. Na výběr příliš není. Za prakticky stejnou cenu lze dostat Tiguan Allspace se shodným motorem, ale tím to končí. Ford má sice Edge ST-Line 2.0 Bi-Turbo, jenže ten je i po aplikaci akční slevy 281 000 Kč o sto tisíc dražší a nemůže být sedmimístný. U prémiových značek se za 1,2 milionu budete muset smířit buď se slabším motorem, nebo s menším autem, nebo s obojím.

Škoda Kodiaq RS je bezesporu dobré velké SUV. Není to auto, které by vám nabídlo hromadu emocí, ale prostě jen vrcholná verze této řady. Nic víc, nic míň. Cena je docela vysoká, přesto si ji vzhledem k absenci přímé konkurence velké mladoboleslavské SUV snadno obhájí. A navíc v porovnání s motorizací 2.0 TDI 140 kW 4×4 DSG v provedení Sportline stojí tato novinka jen o 138 000 Kč více a to je příplatek, který se za výrazně živější naftový motor, trochu lepší standardní výbavu a pár dalších drobností zdá být vlastně vcelku rozumný.

Technické údaje Škoda Kodiaq RS
MOTOR
Konstrukce: vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování dvojicí turbodmychadel
Zdvihový objem válců (cm3): 1968
Vrtání x zdvih (mm): 81,0 x 95,5
Kompresní poměr: 15,5 :1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 176 / 4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 500 / 1750-2500
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Poháněná kola: všechna čtyři, mezinápravová spojka
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 6,9 (7,0 v sedmimístné verzi)
Nejvyšší rychlost (km/h): 221 (220 v sedmimístné verzi)
Spotřeba paliva město/mimo/kombinovaná (l/100 km): 7,4/5,8/6,4
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4699
Šířka bez zrcátek (mm): 1882
Výška (mm): 1685
Rozvor náprav (mm): 2790
Rozchod kol vpředu (mm): 1579
Rozchod kol vzadu (mm): 1567
Poloměr otáčení (m): 5,8
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1805
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2460
Objem zavazadlového prostoru (l): 231/530/1945
Objem palivové nádrže (l): 60
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: vzpěry MacPherson
Podvozek vzadu: víceprvková náprava
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: ventilované kotouče
Brzdy vzadu: kotoučové
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 235/45 R20
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 235/45 R20
Škoda Kodiaq RS nenabízí sportovní emoce, ale především příjemnou dynamiku (první dojmy)
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 9 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. Moc mi nejde do hlavy proč něco co má skoro dvě tuny dávají do RS ? Přece jenom to mohli nechat tak jak to je, ale nepřirovnávat to k rsu ne ? Je to těžké a na 100 za 7 sekund mi moc RS nepříjde Vám ano ?

  2. Hmmm a kolik jich asi je v milovicich na letisti co? A jinak to je vysmech takove tluste berte nadavat eres 😀 ono si snad to ers nezaslouzi ani ta octava s tema kurvitkama…

  3. Rozhodně za mě je to nesmysl dávat do auta co mám označený RS naftu. Ta patří do traktoru a ne do sportovního auta.

  4. Za ty nehorázný peníze má člověk pořádnej luxusní sporťák, když už chce něco na vyblbnutí a ještě mu dost zbyde. Jinej smysl Kodiaqa RS nevidím, takže další zbytečnost od Škody.

    • Za ty prachy (přes 1.1 mega) bych tam viděl minimálně el. ovládanou sedačku s vyhříváním a navigaci, ale to je další položka za 50 tis navíc, čili už tak drahé auto a ještě si tam dokupovat věci, které by tam měly být, fuj.

  5. Proč může mít Ateca udělaný sportovní motor přes 200kW, Touareg začíná v nejslabší verzi na 176kW a Kodiaq je ve vrcholné verzi na 176 kW… To nás nechají dal vyvíjet jen potahy na sedačky a všechno ostatní pořád bude befelem…
    Za ty peníze co Škoda vydělává…
    To si její zákazník nezaslouží.

  6. Bída jako prase a naftový motor takhle drtit u červeného pole je moc pěkná a úsměvná podívaná A za ty prachy no fuj. To naše Zafira z roku 2005 v plné výbavě s panoramatickou střechou a s 2.0 turbo v benzínu!! Udělá daleko víc parády a přesně takový předražený krámy na ně se dívám s úsměvem ve zpětném zrcátku poslední zářez bylo BMW Z4

  7. Vy chápete proč do toho dávají diesel ? Nebo jen já vidím to, že když má něco označení RS tak tam diesel nemá co dělat ?

PŘIDAT KOMENTÁŘ: